Forskjellsbehandling på godkjenning av styling??

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Søker om råd ang forskjellsbehandling og hva statensvegvesen har lov til, viss noen vet.

Jeg prøver å få godkjent min vw passat med streetfighter kit, de vil ikke godkjenne den selv om jeg har stillt med alle papirer som går ann å få tak i. (i hvertfall som jeg har fått med meg)

Har vært to ganger oppe i fyllingsdalen, og de ville ikke godkjenne den, sendte inn en klage og fikk ikke svar før det hadde gått 3 mnd, der stod det at de ikke kunne godkjenne bilen min ut i fra at andre biler var godkjent, og at ene bilen hadde levert inn papirer på komponentene (har snakket med vedkommende og han har ikke levert inn noen papirer på stylingen) Og at jeg måtte levere inn andre papirer enn de jeg hadde levert inn. Jeg har levert inn SKZ papirer der plastikken er testet med fallhøyde og slike ting, og monteringsanvisninv.

I mellomtiden mens jeg ventet på svar fra Statens vegvesen reiste jeg til Førde, der sa de at de mest sannsynlig hadde godkjent den hadde det ikke vært for at jeg hadde hatt en klage inne på den.

 

Så nå aner jeg ikke hva jeg skal gjøre. Med tanke på at det går mange slike biler som alt er godkjent her i Norge, uten noe mer papirer enn hva jeg har hatt, har de da lov å ikke godkjenne min?

For slik jeg har skjønt det så går det vel 4 om ikke 5 andre biler som er godkjent her i norge.

Vet at Den som norsk bildelsenter har er godkjent.

Ole johnny sin er godkjent

Den mørkblå er godkjent.

Også har man den burgunderrøde/rosa saken med audi front, litt usikker på om den er godkjent, også er det en til som er blå som og har slik audi front, er heller ikke sikker på om den er godkjent.

 

Noen som har noe tips på hva jeg kan gjøre? Noen som kan disse reglene helt klart? For jeg aner ikke hva jeg skal gjøre, og er så utrolig kjiipt å ha en sånn bil og ikke kunne bruke den, og i hvertfall når jeg vet at det er så mange andre biler med lik styling som er godkjent.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skjønner din frustrasjon meget godt, nå er det slik at alle godkjenninger er inviduelle. Men når det er sagt, så burde det ikke vært mulig å si nei, så lenge kittet/senke eller trim er fra samme produsent, samme papirer og grunnlag. det blir for dumt.

var derfor denne spesialgruppa til statens vegvesen (sfoor) tror jeg det het ble dannet, de skulle få dette likestilt, men lite skjer kan du si :(

 

blodig urettferdig i mange tilfeller. har du tûv og andre har gått igjennom, så bør de ikke si nei til din heller.

men spørr gjerne hva grunnlaget for nedslaget er? skriftlig såklart. hva konkret er de ute etter og hvorfor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig dette er ett longshot. Men hva med å kontakte SFOR i BT? Det er jo de som liksom skal jobbe med ombygging ol.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat nå er jeg ikke der svaret på klagen, men skal prøve å få trykt det inn i dag hva som står til svar i klagen.

 

Må jo kunne gå ann å få dette godkjent uten at jeg skal gjøre 1000 ganger mer arbeid enn alle de andre bilene. Og det burde jo være likt i alle tilfeller og ikke forskjellig fra sak til sak, med tanke på at stylingen er montert på samme viset og kjøpt fra samme produsent---

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig dette er ett longshot. Men hva med å kontakte SFOR i BT? Det er jo de som liksom skal jobbe med ombygging ol.

 

Det kan jeg gjør, skal ta meg en tlf i morgen og sjekke hva papirer de egntlig mener ole j har levert inn... For viss han har levert inn noe annet enn meg så burde jeg jo få tak i de....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat nå er jeg ikke der svaret på klagen, men skal prøve å få trykt det inn i dag hva som står til svar i klagen.

 

Må jo kunne gå ann å få dette godkjent uten at jeg skal gjøre 1000 ganger mer arbeid enn alle de andre bilene. Og det burde jo være likt i alle tilfeller og ikke forskjellig fra sak til sak, med tanke på at stylingen er montert på samme viset og kjøpt fra samme produsent---

 

desverre slik det har vært og sansyligvis fortsatt er, dog bør det ikke være sånn.

håper du ikke gir opp ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er svaret jeg fikk:

På kontrollseddel fra 08.05.08, bes det om å dokumentasjon på stylingsettet. Ved kontrollen denne dagen ble det opplyst at det måtte skaffes dokumentasjon fra kompetent uavhengig labratoritum på at dette stylingsettet var godkjent til denne bilen. Materialgodkjenningen fra SKZ ble da ikke funnet til strekkelig.

 

Ut i fra kopien som ble levert fra SKZ, ser det ut som om SKZ kun har foretatt een materialprove av plastmaterialet. På oppdrag fra firmaet Reichold i Sandefjord, har SKZ testet et plastmateriale med tanke på "Splittersicherheit". På første siden ovenfor underskriften står det at rapporten består av tre tekstsider, samt tre bilder. I de tre tekstsidene står det ingenting om at prøvene fra SKZ er gjort opp mot en bilmodell. Det er heller ikke levert inn tre bilder. Det følger midlertidig en ramme med tekst og bilde på høyre side av ark 2 fra SKZ, men dette ser ut til å være hentet fra et annet sted.

 

Innholder i denne rammen, som ser ut til å stamme fra "pro street" kan knyttes til Passat 3B. Ettersom det fremgår i teksten her , så dreier det seg ikke om en ABE-godkjenning, men esnarer en veilendning ved vurdereing opp mot kjøretøyforskriftene.

 

"Dieses Gutachten ist kein Teilegutachten oder ABE. Es soll lediglich als Arbeitsrerleichterung bei der Abnahme nach § 21b stVZO diene"

 

Den innleverte dokumentasjonen på stylingen som er referetr til i klagen, anses derfor som mangelfull.

 

Det vises vider i klagen til andre biler som er blitt registert med samme type styling. Saksgangen i andre tilfeller blir ofte ulik, i et av tilfellene som det referers til (ole jonny sin bil) lå det til grunn en søkeprosess i forkant av ombyggingen. I den saken finnes det også TUV-papirer på komponentene som er benyttet. I tilfelle til klagen ble bilen forevist ved en forvaltningskontroll, hvor inspektrøen var forberedt på at det gjaldt en kontroll av senkesett. Da inspekttøren så at det i dette tilfellet dreide seg om en større ombygging av bilen, ønsket han derfor dokumentasjon på at dette stylingsettet var godkjent for åbruk på denne bilen. Det henvises ofte til at andre biler er blitt registrert med likt utstyr, men det er ikke vanlig å legge tilsvarende godkjenninger til grunn ved enkeltgodkjenninger av utstyr/ombygginger. Detter er en sak som er underlagt to trinns behandling, og i andre saker har vi fått persisert fra den som utfører trinn2 . behandlingen, at vi ikke kan legge til grunn hidden/opplysninger fra andre registrerte biler ved godkjenninger. Det er i tilfellet det som vil bli gjordt her, om vi godkjenner denne bilen ut i fra bilene som er nevnt godkjent i klagen. Region vest opprettholder således sitt tidligere vedtak og eieren av bilen oppfordres til å skaffe til veie dokumentasjon fra et kompetent uavhening laboratrium, for eksempel TUV, DEKRA eller RDW, og levere detter inn på en etterkontroll. Det vises til punkt 7 i kappitel 7 i kjøretøyforskriftene, som omhandler krav til dokumentasjon ved reprasjon/ombygging/oppbygging.

 

Så vil jeg bare ligge til at Ole johnny ikke har vist frem papirer på stylingen, som de sier her i svaret, han har bare vist frem på senkesett, felger, lykter osv... Dette har jeg og gjort, og mangler bare stylingen...

Og det med at de bare trodde jeg skulle godkjenne senkesett, så hadde jeg gitt beskjed da jeg bestilte time at jeg skulle på etterkontroll med bilen, i forhold til eu godkjenning og at jeg gav beskjed om at senkesett, felger, eksos, og styling skulle godkjennes... At de som tar i mot bestillingen av timen ikke får dette med seg, kan ikke jeg ta på meg, og jeg hadde med alle papirerne på stylingen som jeg hadde klart å skaffe til veie... alt som prostreet hadde gitt meg..

 

Er det noen som vet hva jeg kan gjøre videre, for jeg aner ikke hva jeg kan gjøre, og har ikke lyst å gi opp helt ennå....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk jo med tuv papirer på panserforlengeren min, synes det er rart de ikke gir med tuv på styling deler da.. Kan vel kontakte de du kjøpte med og høre om de har tuv papirer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

viser bare at det lønner seg å gi f*** i godkjenning. det er jo ett direkte møte med veggen, at ikke en kontrollør eller godkjenningsgruppen kan legge sin erfaring og kompetanse til grunn for så rett og slett vurdere en godkjenning på egenhånd tilsier at denne gruppen er ubrukelig til formålet som det er tiltenkt.

hadde jobben vært gjort slurvete (ved montering) så kan man forstå ett avslag. men virker nesten som (ut ifra skrive måten i svaret) at de ikke har sett så nøye på bilen enda pga ifølge dem, manglende papirer/dokumentasjon.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Saksgangen i andre tilfeller blir ofte ulik, i et av tilfellene som det referers til (ole jonny sin bil) lå det til grunn en søkeprosess i forkant av ombyggingen. I den saken finnes det også TUV-papirer på komponentene som er benyttet

 

prøv å hør med ole jonny om han sine papirer. greit nok at man i utgangspunktet ikke kan slenge fra seg om at en bil er godkjent ergo skal min.. men er kittet det samme så burde ikke problemet bli større heller om du låner papirene hans.

morsomt at de selv sier at en annen er godkjent fordi han hadde riktig papirer med seg, for så å blankt avvise din. grunnlag for at jeg sier det er at per idag og sansynligvis når ole jonny godkjente sin så skal/ble all godkjenningsdokumenter lagret digitalt for å kunne gå tilbake på enkelsaker i senere tid ved evntuelle tvister (ref. tidligere tvilsomme godkjenninger, kompisvirksomhet etc)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk jo med tuv papirer på panserforlengeren min, synes det er rart de ikke gir med tuv på styling deler da.. Kan vel kontakte de du kjøpte med og høre om de har tuv papirer?

 

Jeg har vært i kontakt med Qulity autoimport og de prøver å hjelpe meg så mye de kan, og har vært i kontakt med pro street som produserer dette, og har fått de papirene som de sier at de har til dette kittet (SKZ) papirene. Og jeg trodde de skulle være gode nok, siden splintringen er målt i det, og det er tross alt de samme festene ( se bort i fra breddingen bak) som de orginale skjermene og fangerene er festet i, og det er bjelkene under plastikken som tar i mot støtet om jeg skulle smelle....! *frustrert*

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

virket jo nesten som at de ikke villle godkjenne bilen fordi de ikke hadde fått beskjed om at stylingen skulle godkjennes.. fantastisk..

 

Men en ting der er nok relativt "relevant", og det var " i et av tilfellene som det referers til (ole jonny sin bil) lå det til grunn en søkeprosess i forkant av ombyggingen".. pussig nok sier "ALLE" som har fått noe godkjent uten fabrikkens velsignelse at dette er veien å gå for å få det til.. Vanligvis er det lettere å få tilgivelse enn tilatelse, men ikke på BT ;)

 

Beklageligvis lite konstruktivt svar fra min side..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

prøv å hør med ole jonny om han sine papirer. greit nok at man i utgangspunktet ikke kan slenge fra seg om at en bil er godkjent ergo skal min.. men er kittet det samme så burde ikke problemet bli større heller om du låner papirene hans.

morsomt at de selv sier at en annen er godkjent fordi han hadde riktig papirer med seg, for så å blankt avvise din. grunnlag for at jeg sier det er at per idag og sansynligvis når ole jonny godkjente sin så skal/ble all godkjenningsdokumenter lagret digitalt for å kunne gå tilbake på enkelsaker i senere tid ved evntuelle tvister (ref. tidligere tvilsomme godkjenninger, kompisvirksomhet etc)

 

Har prøvd å snakke med ole johnny, han har ikke de papirene som han leverte inn. Vel og merke han leverte ikke inn noe TUV papirer på stylinge, side de ikke eksisterer, han hadde bare skreve en forklaring på hva han hadde gjort i forhold tl stylingen: Quoter da fra noen meldinger vi har sendt mellom hverandre.

 

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Silje Mari Dale

Hei.

 

Fikk du tuv papirer av kjartan for godkjenningen av stylingen... ?? (virket slik på den andre meldingen jeg fikk av deg)

Bilen min skal inn til godkjenning nå, og jeg vil passe på at alt er på stell, slik at den går gjennom.. (vet de her i bergen er vanskelig på slikt til tider)

 

Ellers lurte jeg på om du har en side der jeg kan finne alle forskriftene om hvordan ting skal være ang. innfestninger av glassfiber, karroseri, innerskjermer osv

 

Ellers tusen takk for hjelpen så langt.

 

Silje mari dale

 

Breddekittet har ingen TUV Papirer desverre. Men det betyr ikke at det ikke er lovlig.

Foreskriftene vet eg ikke, men eg skreiv søknad før eg begynte, og da fikk eg beskjed om korleis eg måtte gjøre det for at det skal kunne bli godkjent.

Har desverre ikke dette brevet, men det er ofte ulike kommentarer alt etter kem som skal godkjenne.

 

QOUTE: Breddekittet har ingen TUV Papirer desverre.!!!! Altså Vegdirektoratet har løget til meg da han ikke har levert papirer på det, som de skrev i svaret mitt, viss ikke jeg har missforstått det...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

virket jo nesten som at de ikke villle godkjenne bilen fordi de ikke hadde fått beskjed om at stylingen skulle godkjennes.. fantastisk..

 

Men en ting der er nok relativt "relevant", og det var " i et av tilfellene som det referers til (ole jonny sin bil) lå det til grunn en søkeprosess i forkant av ombyggingen".. pussig nok sier "ALLE" som har fått noe godkjent uten fabrikkens velsignelse at dette er veien å gå for å få det til.. Vanligvis er det lettere å få tilgivelse enn tilatelse, men ikke på BT ;)

 

Beklageligvis lite konstruktivt svar fra min side..

 

Har jo skjønt i ettertid at jeg burde å ha søkt, lett å være etterpåklok, men det hjelper ikke!! Så what the Fu** , altså selv om ene bilen som er blitt godkjent skrev søknad, men alle de andre i hvertfall 2 andre har fått det uten det, så kan vel jeg og klare å få min gjennom på ett vis uten å søke på forhånd, nå som det er forsent....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

helt enig med deg.. og som nevnt over her også, de lagerer vel dokumentasjon fra hver bil som er godkjent.. like forbanna må man ta seg bryet med å skaffe alle mulige papirer fra produsenter og bilfabrikanten osv, selv på minste dummeste vanligste ombygning.. når de har det liggende på maskina si... De som trodde ett A4 ark var firkantet må tro om igjen ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

7. Krav om dokumentasjon

For kjøretøy som repareres/ombygges/oppbygges slik at vitale deler på kjøretøyet

- ramme, karosseri, bremser, lysutstyr, styring, motor, fjærer, støtdempere, felger,

dekk osv. - avviker fra den utførelsen som er foreskrevet eller tillatt av

kjøretøyfabrikanten og/eller fra den utførelse som kjøretøyet hadde ved første gangs

registrering i riket, skal det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller

fra kompetent, uavhengig laboratorium for at de benyttede deler er egnet og at

kjøretøyet etter reparasjonen/ombyggingen/oppbyggingen har tilfredsstillende

kjøreegenskaper og vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for.

Slik dokumentasjon som nevnt i første ledd, kreves ikke dersom kjøretøyet på de

aktuelle punkter med rimelighet kan kontrolleres av regionvegkontoret.

Betyr det kanskje at de kan se gjennom fingrene og godkjenne det?? eller finnes det ikke håp??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.