#1 Skrevet September 8, 2008 Driver å pusler litt med tdk'en nå. Er litt hard gange på den, og tildels ekstrem ventiltikk. Tenkte å bytte løftere, men finnes det andre kjente feil på disse? Toppen skal være overhalt akkurat, noe som kan ha blitt glemt? Bilen tikker IKKE på tomgang, men oppover på registeret går det fra merkbart til mye. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 8, 2008 Disse tikker vel litt fra dieselpumpa også? Bruk en skrutrekker mot øret og motoren og forsøk å lytte hvor det kommer fra. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 8, 2008 Har du prøvd noen Forte produkter før evt. oljebytte på motoren? Fjerna ventiltikkinga på min forrige 1.8t, fåes kjøpt på møller bl.a.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 8, 2008 Tikker det hardt og uansett er det sannsynligvis slitne/ujusterte dyser som kan lage en del av lyden. Om du skrur ut dysene selv, leverer dem for bytte av dysespisser og justering koster det ikke spesielt mye, og det gjør underverker med både støy, røyk og forbruk i mange tilfeller.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 8, 2008 Tikker det hardt og uansett er det sannsynligvis slitne/ujusterte dyser som kan lage en del av lyden. Om du skrur ut dysene selv, leverer dem for bytte av dysespisser og justering koster det ikke spesielt mye, og det gjør underverker med både støy, røyk og forbruk i mange tilfeller.. Hvor kan de leveres? hadde av topplokket nå, og i kanten av av løfter var det et hakk. Ikke i selve løfteren, men rett ved siden av. Alle løfterne så greie ut, uten at de er tatt ut og sjekket. Hvor er merkene til timing på denne? Finner bare ett på kamdrevet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 8, 2008 (endret) Hvor kan de leveres?. Det nærmeste og rimeligste for deg er Ole Lühr på Sørumsand. Han driver elektrodieselverksted, har verksted hjemme og driver også mobilt. Dyktig og rimelig. Om du bruker han så hils fra meg, med for- og etternavn. Og når du først har av toppen så skifter du vel løfterne samtidig. Hakket kan stamme fra et tidligere havari? Sjekk at det ikke innvirker på funksjonen, at løfteren glir fritt og at det ikke lekker mye. I såfall får ikke løfteren bra trykk og vil derfor tikke uansett hvor ny den er. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 9, 2008 Godt mulig det stammer fra et havari ja, kjenner ikke historien til bilen noe særlig. Høres likevel ut som det er mer enn en løfter som bråker. Ole lühr skal prøves! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 9, 2008 Riktig innstilt dieselpumpe ( timing ) er også viktig for ren motorgange. Et merke i kamakselens bakkant.( Spor som skal flukte med topplokket. ). Merke nede på svinghjulet i clutchhuset, et lite hakk som kan minne om noen som har slått det inn med meisel. ( Grønn plastpropp i topp av clutchhuset demonteres for å se ). Det minste hullet i dieselpumpas reimhjul skal låses med låsedor mot et tilsvarende hull i dieselpumpebraketten. Dette hullet vender fremover mot radiator/front da det står riktig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 9, 2008 Riktig innstilt dieselpumpe ( timing ) er også viktig for ren motorgange. Et merke i kamakselens bakkant.( Spor som skal flukte med topplokket. ). Merke nede på svinghjulet i clutchhuset, et lite hakk som kan minne om noen som har slått det inn med meisel. ( Grønn plastpropp i topp av clutchhuset demonteres for å se ). Det minste hullet i dieselpumpas reimhjul skal låses med låsedor mot et tilsvarende hull i dieselpumpebraketten. Dette hullet vender fremover mot radiator/front da det står riktig. Takk! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 10, 2008 Tillegsinfo: Reimhjulet på kamakselen sitter IKKE på kile, men kun fastklemt på konisk kamaksel. For riktig timing må hjulet løsnes slik at kamaksel kan turnes/dreies uavhengig av veivaksel og dieselpumpe. De to sistnevnte må dreies samtidig pga reima, Reimhjulet på kamakselen skal dras til med 45 nm. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 14, 2008 (endret) *LØST* Regner med det har vært et havari her før toppen ble overhalt, derav merket i toppen og at føler for vanntemp ikke er med. -Timing helt på tur, en tann feil på pumpa. Nå maler den som en katt, en tuberkuløs dieselkatt. Går "litt" bedre også Passat 1.9 TDK selges! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...