#1 Skrevet September 9, 2008 Har akkurat kjøpt meg en 1991 Audi 100 2.8E quattro. Mellomlageret på gearkassa som sto i var gåent, så fikk med en ekstra kasse som skulle ha sittet på en lik type bil. Det virker som om alt passer over, bortsett fra drivaksla. Diameteren ut mot drivaksla er litt mindre. Er det mulig å få tak i noen drivaksler som passer, eller bør jeg få tak i en ny kasse? Gearkasse som sto orginalt i bilen: Modell: CAB Diameter ut mot drivaksler foran: 108mm Gearkasse som jeg fikk med: Modell: CPR Diameter ut mot drivaksler foran: 100mm Ringte Norsk Bildelsenter, og hørte at CPR-kassa visstnok hadde sittet i en Audi A6 95/96 med mindre motor, og at den hadde annen utveksling. Hva er den billigste løsningen for meg? Har jeg kjøpt katta i sekken, og må kjøpe en CAB gearkasse? Eller holder det med å få tak i drivaksler som passer? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 9, 2008 Bytt flensene på girkassen over fra den som sitter i til den du skal sette inn. De er bare å dra ut og dytte inn igjen (sitter med C-klips om jeg ikke husker feil), men er du smart skifter du tetningsringer med det samme. På den måten trenger du ikke å gjøre noe som helst med drivakslene og beholder den "rette" dimensjonen. Tapp den "nye" girkassen for olje først, så slipper du søl og får samtidig på ny olje. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 9, 2008 Glemte å notere dette. Har allerede prøvd, og innmaten i kassa er også forskjellig. På den ene typen sitter de ringene på flensene, mens på den andre sitter dette i selve kassa. Den ene typen er også mindre, så når jeg har byttet over, renner olja ut. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 9, 2008 Aha, da har du tydeligvis fått en helt annen kasse. Om det er en helt annen type foreslår jeg å sjekke med bilopphuggere rundt etter en av riktig type.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 9, 2008 Bare bytt drivaksler, null problem. Er bare indre knuter som er forsjellig. Jan Brede 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 9, 2008 hmm... okey, så dette mener du skal gå greit? Ble litt i tvil når jeg hørte at den satt orignalt på en bil med mindre motor, så det kunne være annen utveksling... Så det er 100% sikkert at jeg ikke kan fakke opp noe? Hva vil jeg evt merke når jeg kjører? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 9, 2008 Man kan også bytte drivaksler, men de må også skaffes, og en brukt girkasse er ikke så veldig dyr, og da blir det riktig. Det du trolig vil merke er at turtallet liggere høyere på landeveiskjøring, og det er ikke akkurat gunstig for økonomien. Kommer girkassen fra en bil med 4-sylindret motor passer den ikke engang fysisk.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...