#1 Skrevet September 11, 2008 Hey. Klarte å kjøre bilen min tom for bensin 150 m føre bensinstasjonen idag.Fikk startet den sånn at jeg fikk kjørt noen få meter av gangen fram til jeg kom inn på stasjon. Da jeg endelig fikk tanket opp bilen,så vil den ikke gå.Den starter lett som bare det,men går vanvittig ujevnt,og det kommer svart røyk ut av sprekken i grenerøret(hatt en lekkasje i lengre tid) der,og det kommer svart røyk ut av eksospotta bak. Hva i alle dager kan dette være?Kan vel ikke være bensinpumpa siden bilen får bensin,altfor mye bensin tror jeg også?Hva tror dere??Letteste jeg kan sjekke? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 11, 2008 Brent en plugg ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 11, 2008 Brent en plugg ? Skal ikke si imot deg..Hvordan sjekker jeg dette og hva er evt symptomer på det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 12, 2008 Idag startet bilen nok en gang fint.Idag kunne jeg også kjøre meg en liten tur uten at bilen ble kvalt.Men det går fortsatt veldig ugjavnt,spesielt på lave turtall og det kommer også masse svart røyk ut av eksospotta.Lukter bensin som faen også.. Hva kan dette være?Tette/dårlige dyser?Isåfall,kan jeg fylle på sånn dyserens på bilen min?? Faen altså....Lurer fælt på hva dette kan være 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 12, 2008 Ta ut pluggene dine, om du ikke vet hvordan de skal se ut, post et bilde av pluggene her... Pluggene kan gjerne gi en indikasjon på hvordan motoren din har det/hvordan den går... Kjørt diagnose? Går den ujevnt kan det tyde på at den ikke henger med på 1 sylinder. Napp av 1 og 1 dysekontakt til du finner den sylinderen den som ikke er med. Kan være pluggen, coilen eller dysa f.eks... Eller ett av sluttstegene som rett og slett har takket for seg. Hvis du finner den sylinderen som ikke henger med, så kan du bytte om på sluttstegene da det er 2 av de, for å se om problemet flytter seg til en annen sylinder eller om du er heldig at problemet forsvinner helt da sluttstegene tar seg av hhv 2 og 3 syl hver. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 12, 2008 (endret) Skal jeg gjøre fort som mulig imorra etter jobb:D Thanx Ikke kjørt noen diagnose test enda heller...Koster jo flesk..Prøver først å finne ut av det sjøl 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 12, 2008 Diagnose koster kun et par hundre... Ikke noe voldsom affære. Du kan jo f.eks legge ut en tråd på lokallagssidene/forumet for å høre om noen i området har VAG-COM og kan hjelpe deg? Mange på forumet som har skaffet seg VAG-COM med tiden og kan lese ut feilkoder. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 12, 2008 Tommy, kjør innom meg på Greåker så kan jeg kjøre en diagnosetest på den og se om jeg finner ut hva som er feil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 14, 2008 Når kan jeg komme til deg?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 14, 2008 Har du titta på pluggene dine, og evt testa noen av tingene som nevnt over enda? Hvis den ikke går på 1 sylinder så vil pluggen på den sylinderen mest sannsynlig være våt om den ikke tenner, er den våt så er det noen ting som er verdt å sjekke. Prøv å bytt om på POS'ene, de sitter på torpedoveggen Se på denne siden, masse nyttig informasjon http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/S4_Ignition.htm . Er ikke pluggen våt, så kan det være at dysa ikke åpner, altså at den er tett eller ikke fyrer slik den skal... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 14, 2008 Har du titta på pluggene dine, og evt testa noen av tingene som nevnt over enda? Hvis den ikke går på 1 sylinder så vil pluggen på den sylinderen mest sannsynlig være våt om den ikke tenner, er den våt så er det noen ting som er verdt å sjekke. Prøv å bytt om på POS'ene, de sitter på torpedoveggen Se på denne siden, masse nyttig informasjon http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/S4_Ignition.htm . Er ikke pluggen våt, så kan det være at dysa ikke åpner, altså at den er tett eller ikke fyrer slik den skal... Fikk ikke begynt på det her om dan..Måtte jobbe overtid..Skal se på det imorra/tirsdag... Bilen tente lettere og gikk uten å stoppe dagen etter jeg gikk tom for bensin,så noe framgang er det uten å ha gjort noe.Men langtifra bra..Skal sjekke ut mer imorra som sagt..BTW....Thanx 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 15, 2008 Skal du ha nye plugger, så kan du få kjøpe nye NGK Iridium billig hos meg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet September 15, 2008 Skal du ha nye plugger, så kan du få kjøpe nye NGK Iridium billig hos meg Og forskjellen på de og NGK platinaplugg??De har jeg fått pris på ca 350 kr stk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet September 15, 2008 Og forskjellen på de og NGK platinaplugg??De har jeg fått pris på ca 350 kr stk Platinum er "longlife" plugger sånn som jeg har forstått det, mens Iridium er visstnok det man bør kjøre på hvis man har litt effekt i bilen.. For å sitere litt: "Iridium is a precious, silver-white metal and one of the densest materials found on earth. The natural properties of Iridium offered NGK the opportunity to create one of the world's finest spark plugs. The result are spark plugs that require less voltage to spark, burns fuel more efficiently, sparks at leaner air/fuel mixtures, and delivers higher horsepower and better gas mileage." Jeg selger disse for 150 kr stk Holder for tiden på å opprette en nettbutikk, men har disse på lager, da jeg skulle ha til meg selv. Men tok inn litt fler.. Koster opprinnelig 250 kr stk.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet September 15, 2008 HVis du har kjørt den tom for bensin er det mulig du har fått noe grums i bensinfilteret.Har en tendens til å ligge igjen i bunnen av tanken når bilen begynner å dra på åra. Skift filteret og se om det bedrer seg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet September 15, 2008 Platinum er "longlife" plugger sånn som jeg har forstått det, mens Iridium er visstnok det man bør kjøre på hvis man har litt effekt i bilen.. For å sitere litt: "Iridium is a precious, silver-white metal and one of the densest materials found on earth. The natural properties of Iridium offered NGK the opportunity to create one of the world's finest spark plugs. The result are spark plugs that require less voltage to spark, burns fuel more efficiently, sparks at leaner air/fuel mixtures, and delivers higher horsepower and better gas mileage." Jeg selger disse for 150 kr stk Holder for tiden på å opprette en nettbutikk, men har disse på lager, da jeg skulle ha til meg selv. Men tok inn litt fler.. Koster opprinnelig 250 kr stk.. ok,og her har ikke prisen noe å si??altså dyrere er bedre??Jeg tar ett sett plugger jeg hvis du kan si de er bedre enn de fra mekonomen,NGK platinium 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet September 15, 2008 Ja, de er bedre enn NGK platinum Bare send meg info osv på PM, så kan vi ta det derfra 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet September 15, 2008 (endret) Har aldri hørt noen anbefale noe annet enn Bosch Platinapluggene til disse motorene, selv motorguruene (les KRB & co) anbefaler orginalpluggene... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet September 15, 2008 Har aldri hørt noen anbefale noe annet enn NGK Platinapluggene til disse motorene, selv motorguruene (les KRB & co) anbefaler orginalpluggene... Slik som jeg har forstått det, så er Iridium bedre enn platinum, men ok, hvis KRB o.l mener at det ikke er det, så skal ikke jeg si imot det. De vet nok hva de snakker om.. Men uansett, så syntes jeg 350 kr stk for NGK PFR7B er for dyrt, og jeg kan sikkert skaffe de til en rimeligere penge 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet September 15, 2008 (endret) Orginalplugg til AAN er Bosch F5DPOR Se forøvrig denne tråden ang. meninger rundt pluggvalg til AAN: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=92261&highlight=f5dp0r 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet September 17, 2008 Idag byttet jeg pluggene mine..De gamle pluggene var rett og slett for jævlige...Brente og våte. Byttet til nye idag,og bilen startet lett som bare det men ikke denne gangen heller kunne jeg kjøre...Det kommer masse svartrøyk fortsatt og det oser bensin...Den kveles så fort jeg skal kjøre igang... Kjøpte meg nytt bensinfilter idag også men har ikke byttet den enda...Tror neppe den vil hjelpe siden det fortsatt er samme problem med de nye pluggene...Forslag? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet September 22, 2008 Jeg gir opp snart hele bilen...Finner ikke ut av det.Og etter å ha snakket med Dahles Auto og Møller Bil så er ikke de helt kloke på dette heller.Det uten å ha sett på bilen men jeg setter ikke bort bilen,betaler 1200kr timen,og enda er det ikke sikkert de finner feilen føre 1000 lappene flyr...Poster ved ett bilde av den ene pluggen.Slik så forøvrig alle pluggene mine ut.. Jeg skulle også bytte bensinfilter,just in case..Da viste det seg at bensinrøret som går inn på den skruen føre bensinfilter var vridd flere ganger rundt.Dette fordi forrige eier antagelig vis ikke har holdt igjen det bensinrøret ved bytte av filter tidligere.Poster også ved ett bilde av det.Må jeg bytte røret hele veien?? Og hva er den kontakten på bildet nr 3?Den sitter på venstre side på bilen i motorrommet,altså høyre for meg når jeg tittet ned i motorrommet.Aner ikke hvor den skal sitte Bilde 1: plugg Bilde 2: Bensirør fra bensinfilter Bilde 3: Kontakt i motorrom,under gasswire Bilen starter uansett nesten,men går svært ujavnt.Spesielt på lave turtall og det nytter ikke å kjøre igang.Da drukner den med en gang.Og det soter som bare det ut ifra eksosen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet September 22, 2008 De pluggene der så ikke ut til å ha det helt bra... Får hvertfall alt for mye bensin. Har du sjekket at du ikke har noen lekasje på trykkrørene fra luftfilterboks til motor, og har du evt. testet med annen lambdasonde? Testet med og uten LMM kontakten koblet til? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet September 22, 2008 Den kontakten kan jeg sjekke etterpå om ingen andre svarer før jeg har vært ute. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet September 22, 2008 Tipper kontakten går til sirkulasjonspumpa som skal sitte nedenfor tomgangsregulatorene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...