Dieselpumpe innstilling 2,5 tdi Audimotor på Volvo?

Anbefalte innlegg

Noen som vet eller kan finne ut hva stempelløftet på dieselpumpe skal stilles inn på ved justering av tenningstidspunkt på Volvo V70 2,5 tdi 98 modell? (den utgaven som har Audi-motor).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke akkurat det samme som AEL-motoren i A6 da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv med å la måleuret stå på 27,5 +- 2,5 du...altså mellom 25 og 30.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke akkurat det samme som AEL-motoren i A6 da?

 

Nei, det er annen pumpe, kabler og motorstyring så det er ikke gitt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, ok, da lærte man noe i dag også. Siden effekt og moment er det samme og store deler av motoren også gikk jeg ut fra at det var en identisk motor bare tilpasset annen plassering/elektronikk.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skiftet på en slik en gang og brukte da 0.32 mm slag sånn som på A6 motor. Det gikk iallefall fint på den. Evt. kan du jo sjekke det med måleur eller hos et Volvoverksted i nærheten FØR du demonterer reimer!

 

En ting jeg oppdaget i ettertid ( eller eieren av bilen oppdaget ) er at Volvoens dieselpumpe har en føler som merker at innsprøytningstidspunktet er endret. Dette gir lysende varsellampe i instrumentet og må 0-stilles med diagnoseverktøy hos Volvo. Da ble samtidig dynamisk innstilling av pumpa gjennomført og meg fortalt var det fint lite å korrigere etter jeg hadde stilt den statisk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skiftet på en slik en gang og brukte da 0.32 mm slag sånn som på A6 motor. Det gikk iallefall fint på den. Evt. kan du jo sjekke det med måleur eller hos et Volvoverksted i nærheten FØR du demonterer reimer!

 

En ting jeg oppdaget i ettertid ( eller eieren av bilen oppdaget ) er at Volvoens dieselpumpe har en føler som merker at innsprøytningstidspunktet er endret. Dette gir lysende varsellampe i instrumentet og må 0-stilles med diagnoseverktøy hos Volvo. Da ble samtidig dynamisk innstilling av pumpa gjennomført og meg fortalt var det fint lite å korrigere etter jeg hadde stilt den statisk.

 

Det med varsellampe var interressant, og nytt for meg.

 

Du sier 0,32 slik det skal være på A6 dvs stille inn på 0,32 når den står på ød. Det gir 0,25 når man dreier og kommer til ØD.

 

Fredrik, du tenker på 0,27 når man dreier, altså 0,02 mm mer løft enn Bent Owe brukte. Eller tenkte du på 0,27 når man stiller inn mens motor står på ØD, dvs at det blir ned mot 0,20 når man dreier. Jeg antar det første altså at Volvoen skal ha litt tidligere tenning enn Audien.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer nok det ja. Ei stund siden jeg gjorde det nå, men er jo iallefall slik på Audimotoren og gjorde det helt likt på Volvoen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.