#1 Skrevet September 12, 2008 (endret) Har en A8 med 2,5tdi V6 som har veldig ujevnt drag. Oftest skjer det på kald motor, men også relativt ofte på varm motor. Den kan fungere fint til den ganske brått mister mye av draget, dette kan vare fra noen sekunder til ganske lenge (vanskelig å tallfeste) for deretter å komme igjen. Fra kjørekomputeren ser det ut til at den rett og slett ikke får nok diesel. Nå er min erfaring med diesel motorer meget begrenset, men tipper det er noe elektronisk som jukser litt. Er jeg på villspor hvis jeg tipper at det kan være MAP-sensoren eller luftmengdemåleren (har forøvrig vært ute med LMM og "sett på'n", men det hjalp ikke)? Beklager hvis dette er et gjengangerspørsmål, jeg frekventerer nesten ikke disse sidene. Løsning i innlegg 20 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 12, 2008 Det kan være elektronisk, men det kan vel kanskje være turboen som fusker av og til? Skjer det innenfor et visst turtall? Leste om en her inne som TDI V6'eren sluttet å dra etter 3000 RPM, og da var det turboen. Lest av feilkoder? Kan vel kanskje være en temp føler... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 12, 2008 (har forøvrig vært ute med LMM og "sett på'n", men det hjalp ikke) Jeg hadde en slitt turbo en gang, det hjalp ikke å se på den heller : haha : Men seriøst, hva man relativt enkelt kan gjøre selv om man ikke er spesielt skrukyndig eller kjenner denne motoren: - grundig kontroll av at alle tykke innsugsslanger er hele og skrudd fast - grundig kontroll av at alle tynne slanger til vakuum og trykk er hele og sitter fast - ta ut LMM og spraye med CRC elektronikkrens - skifte dieselfilter og luftfilter - ta av de to øvre registerremdekslene og sjekke at regrem og dieselpumperem er passe stramme (litt klønete å få på dekslene igjen) - ta av en og en el kobling i motorrom og spraye med 5-56 - ta av innsugsslange inn til turbo og kjenne om det er aksialslakk på turbo - dra til noen med Vag-com (blant annet derfor alle som spør om problemer bør ha bosted i sin profil i tilfelle noen snille sjeler med vag-com vil hjelpe) eller til Møller og få lest av feilkoder - se i oljepåfylling og kjenne med skrutrekker om man finner slitajse på kam - skru av EGR ventil og sjekke at den ikke står i åpen stilling, deretter forsøke å blinde vakuumslangen (obs mulig det kan skape feilkoder så sjekk feilkoder før dette forsøkes) - ta av og på vakuumslange til VNT-klokke på turbo mens den står på tomgang, sjekke at vakuumklokka fungerer og at armen beveger seg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 12, 2008 Ja det føles nesten som turboen fusker av og til, men jeg tviler på at det er noe galt med den, da draget er tilfredsstillende når den går godt. Nå er det veldig sjelden jeg er over 3000 rpm, men det er ikke avhengig av turtall så langt jeg kan se. Den har vært slik i flere år, helt siden jeg kjøpte den men synes at det er blitt litt værre, og den har vært inne til service regelmessig og går ut ifra at de sjekker for feilkoder da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 12, 2008 Jeg hadde en slitt turbo en gang, det hjalp ikke å se på den heller : haha : Men seriøst, hva man relativt enkelt kan gjøre selv om man ikke er spesielt skrukyndig eller kjenner denne motoren: - grundig kontroll av at alle tykke innsugsslanger er hele og skrudd fast - grundig kontroll av at alle tynne slanger til vakuum og trykk er hele og sitter fast - ta ut LMM og spraye med CRC elektronikkrens - skifte dieselfilter og luftfilter - ta av de to øvre registerremdekslene og sjekke at regrem og dieselpumperem er passe stramme (litt klønete å få på dekslene igjen) - ta av en og en el kobling i motorrom og spraye med 5-56 - ta av innsugsslange inn til turbo og kjenne om det er aksialslakk på turbo - dra til noen med Vag-com (blant annet derfor alle som spør om problemer bør ha bosted i sin profil i tilfelle noen snille sjeler med vag-com vil hjelpe) eller til Møller og få lest av feilkoder - se i oljepåfylling og kjenne med skrutrekker om man finner slitajse på kam - skru av EGR ventil og sjekke at den ikke står i åpen stilling, deretter forsøke å blinde vakuumslangen (obs mulig det kan skape feilkoder så sjekk feilkoder før dette forsøkes) - ta av og på vakuumslange til VNT-klokke på turbo mens den står på tomgang, sjekke at vakuumklokka fungerer og at armen beveger seg. Takk, skal skrive ut svaret ditt og se på det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 12, 2008 Nå er det veldig sjelden jeg er over 3000 rpm Da er det ikke usannsynlig at katalysatorene er tette også..... Dieselbiler med katalystator må få litt turtall av og til. Ujevnt drag som kommer og går - da er det lett å mistenke slakke remmer slik at pumpe er litt ute av stilling. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 12, 2008 (endret) Da er det ikke usannsynlig at katalysatorene er tette også..... Dieselbiler med katalystator må få litt turtall av og til. Ujevnt drag som kommer og går - da er det lett å mistenke slakke remmer slik at pumpe er litt ute av stilling. Joda, jeg er oppe i 5000 rpm nå og da også, men ikke til vanlig. Skal på service om noen måneder, kan få dem til å se på dette også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 12, 2008 Min 2.5TDI oppførte seg slik før LMM pakket inn årene og virkelig takket for seg. Mistet turbotrykk som plutselig kunne komme tilbake hvis jeg feks. ga full gass. Var generelet sett "lat" selv om den innmellom gikk normalt. Var ingen feilmeldinger i vag-com, men fant til slutt ut at LMM var problemet. Kjøp elektronikkrens og rens LMM og se om dette hjelper. Fungerte en liten stund for meg før jeg byttet den (LMM'en altså ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 13, 2008 Min 2.5TDI oppførte seg slik før LMM pakket inn årene og virkelig takket for seg. Mistet turbotrykk som plutselig kunne komme tilbake hvis jeg feks. ga full gass. Var generelet sett "lat" selv om den innmellom gikk normalt. Var ingen feilmeldinger i vag-com, men fant til slutt ut at LMM var problemet. Kjøp elektronikkrens og rens LMM og se om dette hjelper. Fungerte en liten stund for meg før jeg byttet den (LMM'en altså ) Hm, virker som kjente symptomer dette ja. Går motoren hvis jeg kobler ifra LMM (og eventuelt hvordan i forhold til normalt)? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 13, 2008 Jeg koblet fra LMM på min og det fungerte selv om den var veldig "seig" og gikk heller dårlig. Gikk ikke mye dårligere enn med LMM tilkoblet bortsett at den plutselig kunne gå normalt med LMM. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 14, 2009 Oppdatert 14/3-09 Blåser liv i denne igjen. Jeg har skiftet luftmengdemåler utifra tips her og fra nettside jeg ikke finner igjen i farten. Det hjalp absolutt ingenting. Bilen var inne på service sist torsdag, og det var en feilkode i hjernen som etter det jeg forstod betydde sporadisk lavt turbotrykk, og de foreslo å skifte turbotrykkregulatoren. De kunne dog ikke garantere at det var denne, men antok det som høyst sannsynlig. Hvis det ikke var denne, tippet de turboen. Denne regulatoren skiftet jeg i dag, og det hjalp heller ingen ting. Jeg forklarte dem på forhånd at det føles som om noen justerer av gassen slik at det ikke hjelper hvor langt ned pedalen er og hvis jeg setter den i nøytral/fri ruser den seg opp til i overkant av 2000 o/min når den er kald og nesten opp til 3000 o/min når den er varm. Etter en stund (ca 1 minutt) med vanlig kjøring våkner den til liv igjen og går som normalt. Dette inntreffer i 9,9 av 10 ganger når motoren er kald (også med motorvarmer), og også noen ganger når den er helt varm ved vanlig kjøring. Nå skal jeg ikke påberope meg bilmekaniker utdanning, men har brukt noen timer både bøyd over motorrommet og ligget under diverse biler. Og jeg finner det en smule usannsynlig at både turbotrykk regulator og defekt turbo kan forårsake at motoren ikke ruser seg opp mer enn det som er nevnt over (uten at det betyr at det ikke er noe galt med dem også). Er det noen som har noen tips å komme med? Jeg er ikke ute etter å henge ut merkeverkstedet, jeg ønsker bare å få motoren til å gå normalt, selv om den er godt kjørbar som den er. Ringte merkeverkstedet i dag, men fikk bare opptattsignal på alle nummer jeg prøvde. Av de tingene Steinar har nevnt tidligere i tråden, har jeg dessverre ikke fått sjekket alt på lista hans, og jeg trodde at merkeverkstedet hadde lignende sjekkliste ved slike symptomer... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 14, 2009 (endret) Oppdatert 14/3-09 Er det noen som har noen tips å komme med? Av de tingene Steinar har nevnt tidligere i tråden, har jeg dessverre ikke fått sjekket alt på lista hans, og jeg trodde at merkeverkstedet hadde lignende sjekkliste ved slike symptomer... Jeg har et tips: Fortsette på lista Og hvis du ikke fortsetter på lista så er et alternativ å la verkstedet fortsette å kaste nye deler etter bilen. Du kan ikke forvente at de gjør alt som står høyere opp her i tråden, de gjør enklere feilsøking. Dersom du vurderer å la dem gi deg en ny turbo mot en stor bunke tusenlapper har jeg et bedre forslag: Jeg har liggende en brukt turbo som du kan kjøpe. Kmstand er ca 300. Den har litt aksialslakk men lader helt fint og lekker ikke mye olje. Den eneste grunnen til at jeg skiftet den var at jeg fikk tak i en delemotor hvor turbo hadde gått mye mindre. Denne turboen er naturligvis ikke noe du kan kjøre 250.000 km til med, men det er en ypperlig mulighet til å utelukke at årsaken til problemene dine er turboen. Pris for min turbo inkl porto kr 2.900,- Du skifter lett denne selv: Sitter med 4 skruer mot eksosmanifolden og alle skruene kommer du til med skralle og forlenger fra oversiden, sitter videre med noen skruer mot downpipe og oljetrykkslangen som sitter lett tilgjengelig i overkant. Oljereturen er vanskelig ut men turboen sitter kun tredd nedpå returrøret med en o-ring, ingen skruer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mars 14, 2009 Nå er det vel ikke verkstedet som fortsetter å kaste nye deler etter bilen, men han selv... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mars 14, 2009 Hvem det er som kaster deler etter bilen er nok jeg, da det er jeg som bestemmer hvilke deler som skal kastes. Tror det var denne siden jeg kom over i forbindelse med LMM, men jeg tror artikkelen er noe omskrevet da den passet veldig godt til de symptomene jeg hadde den gang. Når det gjelder turbotrykkregulatoren, var det merkeverkstedet som var nesten helt sikker på at det var den delen som var (delvis) defekt. Jeg har ikke kunnskap nok til å overprøve dems vurdering. Men for å spørre helt dirkete, hvor sannsynlig er det at en defekt turbotrykkmåler eller defekt turbo kan gjøre at man ikke får mer enn 2200 o/min på en motor (med tanke på at den går og drar normalt det meste av tiden)? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mars 14, 2009 (endret) det er jeg som bestemmer hvilke deler som skal kastes. Jeg har ikke kunnskap nok til å overprøve dems vurdering. Det kan synes som om verkstedet i det minste er en sterk premissgiver for hva som blir kastet etter bilen Tror det var denne siden jeg kom over i forbindelse med LMM,. Det som er interessant med nevnte firma er at de anbefaler kjøring med KN-filter, som med sin olje nettopp bidrar til trøbbel med LMM. Men for å spørre helt dirkete, hvor sannsynlig er det at en defekt turbotrykkmåler eller defekt turbo kan gjøre at man ikke får mer enn 2200 o/min på en motor (med tanke på at den går og drar normalt det meste av tiden. defekt turbo 6% defekt turbotrykksføler 11% alle mulige andre feil 83% 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mars 14, 2009 Det kan synes som om verkstedet i det minste er en sterk premissgiver for hva som blir kastet etter bilen Hehe, sant nok, men det er også snakk om tillit. Jeg antar at de som jobber hos et merkeverksted kjenner sitt fag og kan gjøre kvalifiserte overslag av sannsynligheten for sine anbefalinger. Likevel er det jeg som tar avgjørelsen, basert på deres anbefalinger, hva som skal gjøres. defekt turbo 6% Og likevel tilbyr du meg å kjøpe en brukt turbo? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mars 14, 2009 Og likevel tilbyr du meg å kjøpe en brukt turbo? Ja, men jeg opplyste deg om følgende: Mitt beste tips var å følge lista over feilsøkingspunkter (og der inngikk kontroll av aksialslakk på turbo som ett av punktene) Alternativt kunne du la verkstedet fortsette å kaste deler etter bilen og hvis du da vurderte å la dem gi deg en ny turbo mot en stor bunke tusenlapper så hadde jeg et bedre forslag, nemlig en brukt billig turbo. Siden jeg TIPPER (og det kan være totalt feil) at det ikke er mest sannsynlig at det er turboen som forårsaker feilene så synes det mer logisk å benytte få tusenlapper enn mange tusenlapper på noe som likevel ikke vil løse feilen. Og dersom det likevel var turbo som var årsaken så ville du ved min turbo på en vesentlig rimeligere måte få konstatert feilen og dessuten fått en turbo som virker (en del tusen km til, men ikke like lenge som en som koster 5-9 ganger mer (avhengig av om du kun regner salgssum eller også inkl montering). Så jeg synes det var et genialt forslag, jeg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mars 14, 2009 Den har vært slik i flere år, helt siden jeg kjøpte den men synes at det er blitt litt værre, og den har vært inne til service regelmessig og går ut ifra at de sjekker for feilkoder da? Hehe, sant nok, men det er også snakk om tillit. Jeg antar at de som jobber hos et merkeverksted kjenner sitt fag og kan gjøre kvalifiserte overslag av sannsynligheten for sine anbefalinger. Vært til regelmessig service og fortsatt er den slik. Og fortsatt stoler du på dem og lar dem fortsette Nei, finn frem kjeledressen, print ut lista og kos deg med bilen selv. Tipper du løser det når du er gjennom lista, og hvis ikke så har du interessant og viktig info til et annet verksted som du finner. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mars 15, 2009 Vært til regelmessig service og fortsatt er den slik. Og fortsatt stoler du på dem og lar dem fortsette Dette var faktisk den første gangen jeg bad dem sjekke dette spesifikt, siden bilen ikke er så ille å kjøre som jeg kanskje kan gi inntrykk av. Nei, finn frem kjeledressen, print ut lista og kos deg med bilen selv. Tipper du løser det når du er gjennom lista, og hvis ikke så har du interessant og viktig info til et annet verksted som du finner. Ok, takk for et spark bak igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet September 27, 2010 En oppdatering til andre med samme problem. Sist jeg var på service, påstod mekanikeren hardnakket at det sannsynligvis var feil på LMM som var årsaken til dårlig/ujevnt drag. Jeg uttrykte min skepsis siden jeg skiftet denne for et partre år siden, men mekanikeren holdt på sitt. Via hjelp her på forumet sjekket jeg vakuumklokka på turboen, og den viste alle tegn på å være gåen, heldigvis kom jeg over en som solgt kun denne. Etter at jeg skiftet vakuumklokka har motoren gått normalt. Det kan også se ut til at forbruket har gått noe ned, kjører nå i område 0,72-0,73 i snitt på en tank med blandet kjøring. Det har tatt sin tid, men takk til alle som har bidratt! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...