Hjelp til Kjøp av Audi A6 Quattro

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg har funnet meg en pen Audi A6 2.5 TDi Quattro til salgs på nettet.

Dette er en 1999 - modell og Motoren har betegnelse AFB 150HK og rullet 150.000 km.

Har snakket med selger i dag, og han kan fortelle at både Turbo og diesel pumpe er byttet.

Kammene er ikke byttet, men de er sjekket rundt påsketider og da var de fine.

 

Er dette et trygt kjøp, eller bør jeg heller gå for en bensin utgave?

 

Har hørt SÅ mye tragisk om denne motoren at jeg tviler. :confused:

 

Mvh

 

Eirik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nydelig bil så lenge den går :)

Med den km standen er det vel en ok bil å kjøpe. Kammene er forholdsvis dyre å bytte da, mine gikk på 240000km..

Pris da? Svigergfar har en lik bil med 105000km på telleren som skal selges. Har skinn, navi, xenon+++

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selger har annonsert den til 190k. Hvilken årsmodell er det snakk om? Farge og intreiør? Den jeg har sett på har carbon og mørkegrått skinn. 3 eket sportsratt og tiptronic kasse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er blått skinn, veldig fint. Tiptronic, store bose, +++ Har masse utstyr. Husker ikke om den har cruise mm, men tror d.

Lav km, å velholdt hvertfall. Det betyr mye på disse.. VIl tro han vil haigjen 200 ca, bet. 250 han, ifjord..

Byttet dieselpumpe nå, å storservice med reim ++ pga alder..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg måtte ut med 24000,- for kamm og løfte bytte, men det skjer ikke med alle. Har den gått/går på longlife olje? Det er negativt på denne motoren i allefall. Det er dyrt å bytte reg.reim på disse, som sikkert på de fleste V6, så hvis det er gjort er det positivt. har du link til annonse?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selger har annonsert den til 190k..

 

Det hørtes alt for dyrt ut. Selv om den har lav kmstand så annonseres det jo massevis av disse fra 120-170. Om den har gått 150 eller 250 betyr mindre enn om registeret, kammene og dieselpumpe nettopp er skiftet. Jeg vil heller ha en med 250 på teller med nytt register og nye kammer enn 150 og orginale kammer og uten at register er skiftet. De tre nevnte delene er meget dyre operasjoner på verksteder. Så lenge disse tre tingene er skiftet er ikke motoren så mye å frykte. Har den gått over 300 gjør det ikke noe om også turbo er skiftet, men den er relativt lett å komme til så den er mulig å skru selv og du blir dermed ikke flådd om den må skiftes.

 

Du bør selv sjekke kammene, det er ikke godt nok at de er "sjekket tidligere i år". Lys ned i oljepåfylling og kjenne etter grader med en skrutrekker. Selv om de kan være slitt noen steder og andre steder lite så gir dette deg i hvertfall en god indikasjon, og du kan avsløre slitasje.

 

150 hk er ikke alt for sprek, det er en tung bil. Men hvis du vurderer effekt kontra forbruk er vel V6 tdi den smarteste å kjøpe til denne bilen. For rimeligst mulig bilhold (og mindre kjøreglede) er det 1,9 tdi som gjelder.

 

Selve bilen kan uansett motortype være litt dyr å eie mtp vedlikehold og reparasjoner, sammenlignet med feks de enklere eldre A6 95-97. Men det er en bedre kjøremaskin.

 

Kommer du med 115K i hånda kan du kjøpe denne.....http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=101552&highlight=2%2C5+tdi+quattro

Har en bil for mye så en av dem bør selges etterhvert, vet ikke helt hvilken. Denne har akkurat nå fått nytt register, har tidligere byttet dieselpumpe, turbo, kammer. Går meget pent og det eneste stedet man får inntrykk av kmstand er på telleren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen link, ring meg heller.

Ja, dem er blitt billige, men gode eksemplarer er dyre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, dem er blitt billige, men gode eksemplarer er dyre.

 

Det er nettopp det som kan være en liten felle med disse. Man TROR den er et godt eksemplar fordi den ser slik ut. Men så viser det seg at kammer er slitt, pumpe havarerer og at man ikke tenker over at det feks kun er 10.000 km til registerremskift. Da var det kanskje bedre å kjøpe en rimelig med litt steinsprut i panser, 100K mer på teller og stoffseter.

 

Men man kan jo være heldig både med "gode" og "dårlige" eksemplarer. 105K på teller er jo klart bedre enn 400 uansett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Generelt oljelekasjer på motor er også problem på disse motorene. Toppdekselpakninger, øvre og nedre bunnpannepakning, simring på veivaksel, pakning mellom blokk og oljekjøler.

 

Strammeren til profilreima hender også blir slakk/utslitt med påfølgende avsporing/ødeleggelse av reima.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen link, ring meg heller.

Ja, dem er blitt billige, men gode eksemplarer er dyre.

Heisann, beklager seint svar:

 

http://www.autodb.no AutoDB-kode: 1921474

Syns bilen ser veldig pen ut, og den er blå, som er den fargen jeg vil ha. Den har både mørkegrått skinn, kjørekomputer, Xenon og Sportsratt, som er noe jeg ser etter...Blått skinn, er det kun setene eller er hele interiøret blått?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

190 er dyrt.

 

Jeg solgte min 00-mod orginal 180hk med alt utstyr unntatt navi, xenon og takluke for 130k + en mc i innbytte jeg fikk 30k for senere. Dvs 160k totalt. Bilen min hadde gått ca 220k km og fikk nye kammer og ventiler på 210k km. Girkassen var 100% i motsetning til andre biler med samme km-stand, der de har begynt å rykke og smelle.

 

Min var avant, quattro, tiptronic. Luftdemping bak, aut.nivå-regulering og en masse annet utstyr. Kongebil for lange avstander, men jeg var stadig redd for havari av luftkompressor, automatkasse og andre dyre ting. Måtte nemlig koste kamskifte selv.

 

Sitter nå med en 92mod som heller ikke er gratis å eie, men pytt. :) Har veldig lyst på A8 nå, men det blir isåfall med bensinmotor og manuell kasse. Jeg "orker" ikke bekymre meg for at dieselmotoren og kassa "kan" ha svakheter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg "orker" ikke bekymre meg for at dieselmotoren og kassa "kan" ha svakheter.

 

Dette løser jeg ved å ha en ekstra motor og en ekstra tiptronic stående i beredskap ;)

Da bekymrer det meg mer at forbruket på den er umulig å få lavere enn 0,77. I gjennomsnitt over lang tid bruker den 0,85 på computer. Lurer på om reelt forbruk er rundt 5% høyere enn computer.

 

Men quattroen trekker nok litt. Eldre R5 2,5 tdi fremhjulstrekk bruker ned mot 0,50. Gjennomsnitt over tid er under 0,6

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, de er ikke akkurat snille på dieselen, men på den andre siden fikk jeg aldri noe høyere forbruk enn 1.1, uansett om det var kun kjøring i by. :)

 

Min B4 med 1,9 90hk gikk på 0,42 på langkjøring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde en 2004mod 1,9 tdi A6 avant som jeg solgte for å kjøpe meg noe med 4 x 4.

Likte jo A6'en så kikket på forskjellige motorutgaver av denne med quattro.

1,8t ble for liten til en så stor bil , 2,5 tdi og 2,7t bensin ble altfor dyre å reparere + tørste å drivstoff. 2,4 og 2,8 synes jeg gikk for dårlig + for tørste.

Konklusjon for meg = kjøpte meg Tiguan:) Som jeg er meget fornøyd med : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.