#1 Skrevet September 13, 2008 Hei! Kan noen si meg hva forskjellen på AAT(115hk) og AEL(140hk) Motorene? Har hørt:confused: at d er større turbo og annen styring på AEL-motoren som er forskjellen,men er det noen som vet helt sikkert ? Har en AAT-motor selv,å kunne tenke meg litt mere hk og moment. Ha en fin dag:):) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 13, 2008 Aller først: Det er INGEN i denne tråden som har helt rett i sine spekulasjoner om forskjellen på disse motorene. http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=6863&highlight=115+140+2%2C5+tdi Topp og bunn er mekanisk likt. A6 140 har annet svinghjul enn 100 115. Det som er forskjellene på de to er: - dieselpumpe - turbo - dyser - ECU Turboen har såvidt jeg husker samme delenr i Audis katalog, men ser man på to slike turboer så har de ulike nr og man ser forskjell på dimensjonen. Om man har 115 hk og setter på 140 hk turbo og store dyser så blir den sprekere enn orginal 140 hk. Problemet er at trykket kan bli for høyt for 115 hk styringen som kan gå i nødmodus. I såfall må man ha chip som tillater det høye trykket og da blir den ennå sprekere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 13, 2008 Er det større stempel i dieselpumpa til automat enn manuell? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 14, 2008 Er det større stempel i dieselpumpa til automat enn manuell? Ja:) (flere tengn) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 14, 2008 Ja:) (flere tengn) Dette gjelder vel bare på Audi 100 men ikke på A6. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 14, 2008 Aller først: Det er INGEN i denne tråden som har helt rett i sine spekulasjoner om forskjellen på disse motorene. http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=6863&highlight=115+140+2%2C5+tdi Topp og bunn er mekanisk likt. A6 140 har annet svinghjul enn 100 115. Det som er forskjellene på de to er: - dieselpumpe - turbo - dyser - ECU Turboen har såvidt jeg husker samme delenr i Audis katalog, men ser man på to slike turboer så har de ulike nr og man ser forskjell på dimensjonen. Om man har 115 hk og setter på 140 hk turbo og store dyser så blir den sprekere enn orginal 140 hk. Problemet er at trykket kan bli for høyt for 115 hk styringen som kan gå i nødmodus. I såfall må man ha chip som tillater det høye trykket og da blir den ennå sprekere. Tusen takk for svaret:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 14, 2008 Er det noen som har turbo,dyser til 140hk(AEL) motoren.eller noe en kan bruke! Å eventuelt pris hva det koster. Jeg har en 115hk(AAT) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 14, 2008 Dyser er like smart å kjøpe brukt som tennplugger........ Enten er de gått langt og er slitt eller så har de ligget i friluft og tatt skade. Hvis du ikke tror det så kan du gjerne kjøpe et sett med 140 hk dyser av meg for 900. Etter mitt syn har de kun verdi siden de kan fungere som en god stamme ved bytte av spissene, men da kan du jo like gjerne benytte dine egne. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 14, 2008 (endret) Er det noen som har turbo,dyser til 140hk(AEL) motoren.eller noe en kan bruke! Å eventuelt pris hva det koster.Jeg har en 115hk(AAT) Du kjøper nye dysespisser fra http://www.kermatdi.com , monterer disse i de dysene du allerede har, og så bytter du inn den turboen du har mot en oppgradert fra http://www.gikturbo.se Bare ring/mail dem og forklar situasjonen, at du har en 115hk 2,5tdi som du vil oppgradere til slike og slike dyser, og at du ønsker deg en turbo som yter bedre enn de originale. De fikser garantert en som er plug-and-play og som tar deg hvertfall til ca 200 hk. Da holder du lett følge med det meste av originale, gamle S-biler, så da burde du begynne å bli fornøyd for en liten stund 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 14, 2008 De fikser garantert en som er plug-and-play og som tar deg hvertfall til ca 200 hk. Mye fornuftig i innlegget her, men turbo og dyser alene gir ikke 200 hk. Lenge før du får bra nok trykk vil motorstyringen din gå i nødmodus, så chip er et must. Det spørs også om både eksos og intercooler må modifiseres om man skal opp i 200hk. Og skal man så langt så bør motoren være mekanisk i topp stand, ellers bør den overhales først. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 9, 2018 Anonymisert for gjester og medlemmer uten abonnement På 13.9.2008 den 23.24, Steinar Sjaastad skrev: Aller først: Det er INGEN i denne tråden som har helt rett i sine spekulasjoner om forskjellen på disse motorene. http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=6863&highlight=115+140+2%2C5+tdi Topp og bunn er mekanisk likt. A6 140 har annet svinghjul enn 100 115. Det som er forskjellene på de to er: - dieselpumpe - turbo - dyser - ECU Turboen har såvidt jeg husker samme delenr i Audis katalog, men ser man på to slike turboer så har de ulike nr og man ser forskjell på dimensjonen. Om man har 115 hk og setter på 140 hk turbo og store dyser så blir den sprekere enn orginal 140 hk. Problemet er at trykket kan bli for høyt for 115 hk styringen som kan gå i nødmodus. I såfall må man ha chip som tillater det høye trykket og da blir den ennå sprekere. Hva er forskjellen på pumpa? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...