Anbefalte innlegg

Har bestilt noen mindre stylingdeler til 80'n, og disse må lakkeres i bilens farge (er ikke så fint hvis ikke :D ). Hvor bør jeg henvende meg for å få tak i lakk til en ok pris?

Ellers noen som har noen andre tips å komme med angående grunning/forarbeid?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Eskild Leikanger

Har bestilt noen mindre stylingdeler til 80'n, og disse må lakkeres i bilens farge (er ikke så fint hvis ikke :D ). Hvor bør jeg henvende meg for å få tak i lakk til en ok pris?

Ellers noen som har noen andre tips å komme med angående grunning/forarbeid?

 

Det første du gjør er å skaffe deg deg lakk kode samt nyanse, dette får du når du henvender deg til nærmeste Vw/Audi, så får du tilgang på din lakk kode når du oppgir reg.nr.

Når du så har dette så oppsøker du nærmeste fargeforhandler,(malingsbutikk osv) så kan du be dem blande lakk på sprayboks;)

 

De fleste styling produkter kommer grunnet og klar for lakking, men hvis ikke så kjøper du grunning og eve, primer samtidig som du kjøper lakk, da får du stortsett bra vare, så er det bare å lakke:D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke helt enkelt å lakkere selv å få et bra resultat. Jeg er ferdig med spraybokstiden. Nå er det kompressor og lakksprøyte som gjelder. Jeg og en kompis spleisa på dette. Biltema faktis, og det fungerer. Prøvde meg på fangeren min nå i høst. Resultatet ble ikke så værst.

 

Lærte en del ting av min første skikkelige lakkering. Det er veldig viktig at grunningen er jevn og fin. På fangeren min ble den litt grov, og det synes tydelig i lakken. Skulle pusset over den med 600 eller 800 papir. Selve fargelakken er den samme enten du får den på boks eller i spann for lakksprøyte, så her kan det kanskje være like enkelt med sprayboks. Om du vil ha skikkelig resultat på overflaten må du kjøpe skikkelig klarlakk. Enkomponentlakken du får på boks er helt elendig! Jeg kjøpte separat klarlakk som ble blandet ut med herder. Denne blir helt klar og gir lakkoverflaten du ser på resten av bilen. Klarlakk på boks blir bare matt. Dessuten gir klarlakk en mye mere solid overflate. Med spraylakk kommer du til å få steinsprutskader på fangeren på første tur.

 

Nå er ikke jeg ekspert på lakkering, men jeg har lært litt av prøvingen min. Om du vil lese mer om lakkering på nettet anbefaler jeg deg å lese på bilforumet (bruker ikke å stå så mye fornuftig der). Under Teknikk ligger det noen tårder om lakkering, kompressorvalg, lakkspøytevalg osv.

 

Legger med et par bilder fra mitt lakkeringsprosjekt.

 

mvh

Vegard

lakk copy.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var meningen å bruke lakksprøyte og kompressor ja! Har ikke dette selv pr. idag, men håper på at jeg kan få lånt noe utstyr eller får noen til å lakkere det for meg. Skal vel alltids få til noe.

 

Lakkoden til bilen har jeg. Den står jo i serviceheftet.

 

Klarlakk skal jeg også ha, for å legge på som ett sistestrøk, eller kanskje to lag med dette. Klarlakken skal også være av slik type som man kan bruke på lakksprøyta...

 

Så de blander/selger billakk på fargeforhandlerene altså? I så tilfelle så kan vel Lystrup vente seg besøk i nærmeste framtid... :rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Eskild Leikanger

Klarlakk skal jeg også ha, for å legge på som ett sistestrøk, eller kanskje to lag med dette. Klarlakken skal også være av slik type som man kan bruke på lakksprøyta...

 

Så de blander/selger billakk på fargeforhandlerene altså? I så tilfelle så kan vel Lystrup vente seg besøk i nærmeste framtid... :rolleye:

 

Trengs bare et støk klarlakk, men det skal legges akkurat passe slik at overflata blir klar og blnak over det hele. Dette er ikke helt enkelt på en fanger med luftinntak, tåkelys osv. (min erfraing)

 

Jeg kjøpte lakk hos en biloppretter. Ganske dyrt for skikkelig lakk, men en bruker ikke særlig mye. Tror jeg brukte 1,5-2 dl vanlig farge, og noe det samme i klarlakk (blandet ut med herder). Husk tynner også. Anbefaler deg å kjøpe lakk, og spørre om blandingsforhold hos en oppretter.

 

mvh

Vegard

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan tenke meg at skikkelig lakk koster ja. Ettersom jeg har hørt så koster det ca. 1000,- kr for en liter lakk, inkl. klarlakk for metallic lakk. Kan dette stemme?

Men på en annen side så har jeg også hørt at det er nok med ett par liter til en hellakkering av en bil... i allefall så skal det ikke gå med mange dl'ene til det jeg skal lakkere (øyelokk, sideskjørt og bakrutespoiler).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Først og fremst, styr unna 1komponent produkter. De herder ikke, bare tørker. De koker hvis du bruker vanlig billakk oppå. Kjøp lakk hos noen som driver med denne proffesjonelt, som Vegard sier. Da burde du ikke få noe drit. Sølv kan være vanskelig å legge med sprayboks da de ikke har en jevn påføringsmengde. Gir mye mer i midten enn på kantene. Det går "greit" om man har litt erfaring, men lett for å få skjolder... Hvilken nyanse bilen din har er ikke godt å si, det må man bare sjekke opp mot et fargekart fra lakkleverandøren eller.no Stort sett så stemmer de fleste farger ganske bra!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det går et par liter til bil ja! Lakk kan variere veldigt i pris ! Det beste er å ta kontakt med et lakk firma !

 

Skal du lakke det selv så går det alltid mer lakk med enn hva det burde gjort....

 

Få det gjort av fagfolk heller.................

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du "kjenner" noen som driver med lakkering, eller spør om noen i bransjen vil ha litt kveldsarbeid, burde du fått lakket en fanger for 1000-1500kr inkl lakk etc. Blir neppe det dobbelte for fanger nr 2, og er det skjørt også, så kan du komme ut med en ganske ok totalpris. Og så er du stort sett garantert et ok resultat.

 

mvh

 

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, jeg "kjenner" noen som kanskje "kjenner" noen igjen ;) Så spørs om det ikke blir tatt av folk som kan det. Skal ikke lakkere noen fangere, men sideskjørt, øyelokk og bakrutesenker. Vurderer (er nesten sikker) på at jeg skal lakkere speilene samtidig også... noen som vet hvordan jeg får dem av døren? Var av med dørtrekket en gang, men klarte ikke å se skikkelig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.