#1 Skrevet Oktober 30, 2004 Hva/hvordan er enkleste og beste måte å gjøre dette på? Ja, vi snakker om 80'n 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 30, 2004 Opprinnelig postet av Eskild Leikanger Hva/hvordan er enkleste og beste måte å gjøre dette på? Ja, vi snakker om 80'n Skaff deg teknisk info om tennings innstillinger, f,eks 6` fortenning ved blablabla så kan du stille tenningen helt presis med en tenningslampe. Jeg skulle stille tenningen på Golfen, men den lokale vw forhandleren ville/kunne ikke oppgi tennings innstillingene, jeg måtte oppsøke en Toyota forhandler for å få dette, men uansett: Skaff deg de hiddenene for tennings innstillinger, så kan du stille dette helt nøyaktig:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 31, 2004 Hvilken motorkode har du ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 31, 2004 Opprinnelig postet av Hermann Stakseng Hvilken motorkode har du ? . . . det er en ABK-motor. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 31, 2004 Opprinnelig postet av Eskild Leikanger . . . det er en ABK-motor. Da skal du ha 6 grader +/- 1 grad fortenning. Motor må være varm og alt som trekker strøm skrudd av (vifte, lys osv). Koble til tenningspistol og lys ned i hullet i gearkassen/svinghjulet. Det er der et merke (en strek) som skal være jevnt med merket i hullet, evt. jevnt med nedre kant på hullet når motoren går på tomgang. Om du må justere, løsne klaven på fordeleren (13 mm. mutter) og vri fordeleren forsiktig til merket på svinghjulet er der det skal være. Skru så fast mutteren/klaven igjen. Det var det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 31, 2004 Ok, takk skal du ha. Var stort sett greit forklart dette, men hullet i gearkassen? Den forstod jeg ikke 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 31, 2004 Se bak motoren der gearkassen er festet på. Der finner du et hull (mot førersiden) der du ser rett inn på svinghjulet. På noen motorer er det en plastplugg over dette hullet, og den fjernes for anledningen. Noen svinghjul har også grademerking i stedet for tenningsmerke, men det går for det samme, still da på 6 grader. Husk at tenningspistolen skal kobles til plugg nr. 1. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 31, 2004 Javel, slik å forstå. Da skal vi se om vi ikke finner ut av det Men det blir ikke gjort noe med det før om to-tre uker. Har ikke behov for å justere nå. Har bestilt litt deler til motoren, så det er disse jeg venter på 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 31, 2004 Husk å fylle 98 oktan! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 31, 2004 Opprinnelig postet av Hermann Stakseng Husk å fylle 98 oktan! Ja skal prøve å huske på det. Det blir ikke så lett til å begynne med, men... Bør jeg tappe ned tanken for 95, og fylle på en skvett med 98 før jeg i det hele tatt starter opp motoren igjen også da eller? Eller greier jeg meg til nærmeste bensinstasjon for å fylle opp med 98 (som blander seg med restene av 95)? Sikkert dumme spørsmål dette, men jeg er litt "dum" på akkurat dette området 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 1, 2004 Bare fyll på 98 og kjør videre 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 1, 2004 Opprinnelig postet av Hermann Stakseng Bare fyll på 98 og kjør videre Etter eller før arbeid på motor og justering av tenning? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 1, 2004 Helst før, spesielt dersom motorarbeidet innbefatter overhaling av topp og øking av kompresjon. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 1, 2004 Ok, blir vel både til overhaling og økning av kompresjon, pluss litt til Får kjøre bilen så å si helt tom da, for så å fylle opp med 98oktan, før overhaling. Om det er igjen en liten skvett med 95 skulle vel ikke bety så mye? Hvis ikke får jeg snart begynne med en fullstendig nedtapping... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet November 1, 2004 Opprinnelig postet av Eskild Leikanger Om det er igjen en liten skvett med 95 skulle vel ikke bety så mye? Det går nok bra 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet November 7, 2004 Opprinnelig postet av Hermann Stakseng Husk at tenningspistolen skal kobles til plugg nr. 1. Bare for å være på den sikre siden her; Hva er det dere definerer som plugg nr.1? Den nærmest torpedoveggen, eller den som er nærmest fronten (er en "langsstilt" motor dette)? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet November 7, 2004 Opprinnelig postet av Eskild Leikanger Bare for å være på den sikre siden her; Hva er det dere definerer som plugg nr.1? Den nærmest torpedoveggen, eller den som er nærmest fronten (er en "langsstilt" motor dette)? Plugg nr. 1 er den nærmest kamdrevet. Har du satt inn kam o.l. nå? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet November 7, 2004 Opprinnelig postet av Hermann Stakseng Plugg nr. 1 er den nærmest kamdrevet. Har du satt inn kam o.l. nå? Begynte å demontere i dag. Skal levere inn toppen i morgen for plansliping. Ny kam og de andre delene skal hentes i morgen tidlig, ligger på posthuset i Kristiansund i skrivende stund Legger ved ett par bilder... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet November 7, 2004 Ett til... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...