Anbefalte innlegg

Hva/hvordan er enkleste og beste måte å gjøre dette på? Ja, vi snakker om 80'n ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Eskild Leikanger

Hva/hvordan er enkleste og beste måte å gjøre dette på? Ja, vi snakker om 80'n ;)

 

Skaff deg teknisk info om tennings innstillinger, f,eks 6` fortenning ved blablabla så kan du stille tenningen helt presis med en tenningslampe. Jeg skulle stille tenningen på Golfen, men den lokale vw forhandleren ville/kunne ikke oppgi tennings innstillingene, jeg måtte oppsøke en Toyota forhandler for å få dette, men uansett: Skaff deg de hiddenene for tennings innstillinger, så kan du stille dette helt nøyaktig:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken motorkode har du ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Hermann Stakseng

Hvilken motorkode har du ?

 

. . . det er en ABK-motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Eskild Leikanger

. . . det er en ABK-motor.

Da skal du ha 6 grader +/- 1 grad fortenning. Motor må være varm og alt som trekker strøm skrudd av (vifte, lys osv). Koble til tenningspistol og lys ned i hullet i gearkassen/svinghjulet. Det er der et merke (en strek) som skal være jevnt med merket i hullet, evt. jevnt med nedre kant på hullet når motoren går på tomgang. Om du må justere, løsne klaven på fordeleren (13 mm. mutter) og vri fordeleren forsiktig til merket på svinghjulet er der det skal være. Skru så fast mutteren/klaven igjen.

 

Det var det :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, takk skal du ha.

Var stort sett greit forklart dette, men hullet i gearkassen? Den forstod jeg ikke :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se bak motoren der gearkassen er festet på. Der finner du et hull (mot førersiden) der du ser rett inn på svinghjulet. På noen motorer er det en plastplugg over dette hullet, og den fjernes for anledningen.

Noen svinghjul har også grademerking i stedet for tenningsmerke, men det går for det samme, still da på 6 grader.

Husk at tenningspistolen skal kobles til plugg nr. 1.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Javel, slik å forstå. Da skal vi se om vi ikke finner ut av det ;)

Men det blir ikke gjort noe med det før om to-tre uker. Har ikke behov for å justere nå. Har bestilt litt deler til motoren, så det er disse jeg venter på :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Hermann Stakseng

Husk å fylle 98 oktan! ;)

 

Ja skal prøve å huske på det. Det blir ikke så lett til å begynne med, men...

Bør jeg tappe ned tanken for 95, og fylle på en skvett med 98 før jeg i det hele tatt starter opp motoren igjen også da eller? Eller greier jeg meg til nærmeste bensinstasjon for å fylle opp med 98 (som blander seg med restene av 95)? Sikkert dumme spørsmål dette, men jeg er litt "dum" på akkurat dette området :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare fyll på 98 og kjør videre :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Hermann Stakseng

Bare fyll på 98 og kjør videre :)

 

Etter eller før arbeid på motor og justering av tenning?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helst før, spesielt dersom motorarbeidet innbefatter overhaling av topp og øking av kompresjon.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, blir vel både til overhaling og økning av kompresjon, pluss litt til ;)

Får kjøre bilen så å si helt tom da, for så å fylle opp med 98oktan, før overhaling. Om det er igjen en liten skvett med 95 skulle vel ikke bety så mye? Hvis ikke får jeg snart begynne med en fullstendig nedtapping...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Eskild Leikanger

Om det er igjen en liten skvett med 95 skulle vel ikke bety så mye?

Det går nok bra ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Hermann Stakseng

Husk at tenningspistolen skal kobles til plugg nr. 1.

 

Bare for å være på den sikre siden her;

Hva er det dere definerer som plugg nr.1? Den nærmest torpedoveggen, eller den som er nærmest fronten (er en "langsstilt" motor dette)?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Eskild Leikanger

Bare for å være på den sikre siden her;

Hva er det dere definerer som plugg nr.1? Den nærmest torpedoveggen, eller den som er nærmest fronten (er en "langsstilt" motor dette)?

Plugg nr. 1 er den nærmest kamdrevet.

Har du satt inn kam o.l. nå?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Hermann Stakseng

Plugg nr. 1 er den nærmest kamdrevet.

Har du satt inn kam o.l. nå?

 

Begynte å demontere i dag. Skal levere inn toppen i morgen for plansliping. Ny kam og de andre delene skal hentes i morgen tidlig, ligger på posthuset i Kristiansund i skrivende stund ;)

Legger ved ett par bilder...

overhaling01.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.