min passat 1,9 tdi går i nødmodus?

Anbefalte innlegg

Bilen min har blitt heilt rar, bilen går fint i 1 og 2 gir men drar eg den opp i 80 på 3 gir 110 på 4 gir på flata mister eg draget i bilen. I oppover bakke mister eg draget/dreimoment i bilen 4 gir i 81 og 3 gir 75.

Det virker som at bilen går i et slags nød modus når den får ei viss belastning..

Dersom eg slokker bilen og starter den på ny fugerer alt fint heilt til eg kjem opp i samme fart som nevnt ovenfor. noken som har opplevd liknande??

 

 

Og det var en ting til, alle vindua mine inkludert takluke og lys i kupe har slutta og fungere. fekk et lite forvarsel på det ved at alarm lampa på døra blinka febrilsk og levde sitt eiget liv. håpar på gode svar:)

 

på førehand takk:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

høres da ut som den går i nødmodos, det kan være hul på wacum salnger det er ikke mere som skal til, så skjekk det=)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

høres da ut som den går i nødmodos, det kan være hul på wacum salnger det er ikke mere som skal til, så skjekk det=)

 

har kontrolert vacum slangene men de er i orden. men kan det vere den som lager vacum som er gåen??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være flere ting og. enklest er og få lest ut noen feil koder.

De gangene passat`n min har gått i nødmodus er når det har vært feil med luftmengemåleren , kjøleveskeføler og dieselkuttventil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har testa luftmasse målaren og det er ikkje den. men har begynt og få mistanke til at det kan vere turboen som er full i koks/sot. for bilen min har gått 285 000km uten turboskifte

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde samme problemet på en A4 1,9TDi 98mod for noen år siden. Symptomene på den var at på 1, 2 og 3 gir skjedde det tilnærmet aldri at bilen gikk i nødmodus, men på 4 og 5 skjedde det stadig vekk. Spesielt i motbakker (selvfølgelig ofte påkjørsler til motorvei) fant den ut at den skulle kutte, og det var alltid like gøy: mad : Ved å slå av/på tenning gikk bilen ut av nødmodus og fungerte fint til neste gang det skjedde...

 

Hos meg endte det opp med at det var turboen som var synderen. Etter overhaling av turbo var alt som det skulle være. Fikk sjokk da jeg så hvor dårlig forfatning den var i. Var så full av koks/sot/avleiringer at det var vanskelig å få snurret den rundt uten å bruke makt. Bil var da gått ca 160 000km.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde samme problemet på en A4 1,9TDi 98mod for noen år siden. Symptomene på den var at på 1, 2 og 3 gir skjedde det tilnærmet aldri at bilen gikk i nødmodus, men på 4 og 5 skjedde det stadig vekk. Spesielt i motbakker (selvfølgelig ofte påkjørsler til motorvei) fant den ut at den skulle kutte, og det var alltid like gøy: mad : Ved å slå av/på tenning gikk bilen ut av nødmodus og fungerte fint til neste gang det skjedde...

 

Hos meg endte det opp med at det var turboen som var synderen. Etter overhaling av turbo var alt som det skulle være. Fikk sjokk da jeg så hvor dårlig forfatning den var i. Var så full av koks/sot/avleiringer at det var vanskelig å få snurret den rundt uten å bruke makt. Bil var da gått ca 160 000km.

 

oi da er det sikkert på tide ogrenske opp i turboen min: gråter :

men er det noken som veit korleis det går og gjere det uten verksted?? og gjekk bilen masse bedre etter at du overhalte turboen, sett vekk i fra nødmodus??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen føltes helt klart sprekere etterpå, og merket det spesielt på responsen fra turbo. Men det skulle jo nesten bare mangle når den måtte ha kraftig hjelp for å snurre. Så ikke på da overhalingen fant sted, så vet dessverre ikke hvor mye arbeid det var og hvor vanskelig dette er å gjøre selv, uten inngående kjennskap til turboer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min Beetle 1.9TDI gikk også i nødmodus i 4-5gir.

 

Bilen hadde gått 179000km.

 

Tok ut innsugsmanifoilen og renset den, den var full av koks. Problemet forsvant.

25082008961.jpg

25082008963.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er dette pga den derre EGR saken?

 

Ja, dette skjer pga EGR.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok! Jeg syns min trekker dårlig på 6 gir, men kanskje jeg ikke skal forvente at det skal trekke så fælt på det?!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen min har blitt heilt rar, bilen går fint i 1 og 2 gir men drar eg den opp i 80 på 3 gir 110 på 4 gir på flata mister eg draget i bilen. I oppover bakke mister eg draget/dreimoment i bilen 4 gir i 81 og 3 gir 75.

Det virker som at bilen går i et slags nød modus når den får ei viss belastning..

Dersom eg slokker bilen og starter den på ny fugerer alt fint heilt til eg kjem opp i samme fart som nevnt ovenfor. noken som har opplevd liknande??

 

 

Og det var en ting til, alle vindua mine inkludert takluke og lys i kupe har slutta og fungere. fekk et lite forvarsel på det ved at alarm lampa på døra blinka febrilsk og levde sitt eiget liv. håpar på gode svar:)

 

på førehand takk:)

 

Har du sjekket turbotrykkfølern?

Hadde samme problem på min A6 1,9 tdi 2000mod. Da hadde den gått 290000km.

Da vart værtfall feilen turbotrykkfølern! Byttet den å bilen gikk som en drøm igjen. Å jeg kjører på org turbo + chip.

Lykke til med feilsøkingen:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

i går skjekka eg turboen og den går lett og fint rundt. men trur innsugsmanifoilen er full i sot og koks.

renska ut en del da den sto på bilen fordi eg ikkje fikk den av.

Er det magnet ventilen du meina med turbotrykk føler??

setter stor pris på god hjelp og gode forslag.

bilen skall på avlesning 24.09.08 så håper da at dei finn feilen.. venter spent..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

i går skjekka eg turboen og den går lett og fint rundt. men trur innsugsmanifoilen er full i sot og koks.

renska ut en del da den sto på bilen fordi eg ikkje fikk den av.

Er det magnet ventilen du meina med turbotrykk føler??

setter stor pris på god hjelp og gode forslag.

bilen skall på avlesning 24.09.08 så håper da at dei finn feilen.. venter spent..

 

Det er ventilen som ligger ved turbon, med tre slanger minns jeg. Ta det med en klype salt. Skal sjekke når bilen kommer hjem. Du får svar imorgen:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, dette skjer pga EGR.

 

ka betyr EGR??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.