1.8T problem. Frustrert. Hjeeelp.

Anbefalte innlegg

Har en 2003 A4 1.8tq sedan. Bilen har ikke den effekten den skal ha, og jeg begynner og bli frustrert. Skal prøve og ta det punkt for punkt.

Dette er altså en kundebil. Kunden kom til meg og ville chippe bilen, da han syntes den gikk så dårlig. Jeg prøvde bilen, og den går som en standard 1.8t.

Leste ut programmet, og da ser vi at den allerede er chippet. Noget dårlig program, så jeg bestiller et nytt for og eliminere at det ikke er noen bugs med det som sitter i.

Ingen forskjell.

Monterer inn en trykkmåler, lader 0,5. Og vi antar at det er noe med ladetrykks systemet. Sjekker for lekasjer, bytter N75 ventil, bytter turbo. Så bytter vi trykkmåler, og bilen lader 1.1-1.2: bh :

Altså lurt av en deffekt trykkmåler.

 

Så altså, motoren lader 1.2 bar, men den går som et dass.

Jeg tester bilen, stopper og åpner panseret. Merker at katalysator er inni .... varm, og ber kunden sjekke om den blir rød når motoren er ordentlig varm. Dette hadde han allerede sett når det var mørkt ute, og han åpnet panseret.

Bilen har nylig vært på service, byttet plugger, bensinfilter, regreim etc.

 

Tatt opp regreim og sjekket merkingen, rett. Sjekket kjeden imellom kammene, rett.

 

Iogmed at katalysatoren blir rød, tenker jeg at det må være noe mekanisk feil som gjør at det brenner i og etter turbo.

 

 

 

Bilen går forøvrig greit på tomgang, ingen uvgjevn gange under kjøring, ingenting som sier noe er galt før man flater fjøla.

 

Skjønner rett og slett ingenting, har lest feilkoder med Vagcom, og kan ikke finne noen.

 

Bilen er gått 130t ca, så motoren burde være tett og fin.

 

Noen som har vært borti at bensinpumpen streiker på disse?

 

Er det noen her inne som har vært ute for det samme eller lignende, så er vi takknemlige for all hjelp.?????

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da benisn pumpa på min a3 1,8t da gikk bilen som en dass, er vel bare og skjekke bensintrykket er det ikke? så ser du om det er nok trykk fra pumpa,

kan jo være tet cat,

høres rart ut såfal,

lykke til såfal=)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en 2003 A4 1.8tq sedan. Bilen har ikke den effekten den skal ha, og jeg begynner og bli frustrert. Skal prøve og ta det punkt for punkt.

Dette er altså en kundebil. Kunden kom til meg og ville chippe bilen, da han syntes den gikk så dårlig. Jeg prøvde bilen, og den går som en standard 1.8t.

Leste ut programmet, og da ser vi at den allerede er chippet. Noget dårlig program, så jeg bestiller et nytt for og eliminere at det ikke er noen bugs med det som sitter i.

Ingen forskjell.

Monterer inn en trykkmåler, lader 0,5. Og vi antar at det er noe med ladetrykks systemet. Sjekker for lekasjer, bytter N75 ventil, bytter turbo. Så bytter vi trykkmåler, og bilen lader 1.1-1.2: bh :

Altså lurt av en deffekt trykkmåler.

 

Så altså, motoren lader 1.2 bar, men den går som et dass.

Jeg tester bilen, stopper og åpner panseret. Merker at katalysator er inni .... varm, og ber kunden sjekke om den blir rød når motoren er ordentlig varm. Dette hadde han allerede sett når det var mørkt ute, og han åpnet panseret.

Bilen har nylig vært på service, byttet plugger, bensinfilter, regreim etc.

 

Tatt opp regreim og sjekket merkingen, rett. Sjekket kjeden imellom kammene, rett.

 

Iogmed at katalysatoren blir rød, tenker jeg at det må være noe mekanisk feil som gjør at det brenner i og etter turbo.

 

 

 

Bilen går forøvrig greit på tomgang, ingen uvgjevn gange under kjøring, ingenting som sier noe er galt før man flater fjøla.

 

Skjønner rett og slett ingenting, har lest feilkoder med Vagcom, og kan ikke finne noen.

 

Bilen er gått 130t ca, så motoren burde være tett og fin.

 

Noen som har vært borti at bensinpumpen streiker på disse?

 

Er det noen her inne som har vært ute for det samme eller lignende, så er vi takknemlige for all hjelp.?????

 

Har du kjekket Luftmassemåler/luftmengdemåler? Det er også noen andre magnetventiler i forbinnelse med N75. Men høres veldig rart ut at du ikke får opp noen feilmelding på Vagcom.. :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Begynte og tenke på pumpa. Skal prøve den. Trykket kan være greit på tomgang, selv om pumpa er dårlig.

Luftmengdemåleren er så selvfølgelig at den har vi selvsagt byttet. Ang N75 og andre ventiler så vet vi alt om de. Og det er ikke turbotrykket som er problemet, men mangel på effekt. Trykk er det nok av. Heller mot og prøve pumpa nå.

Takker for svar:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta av kat og prøv... den er tett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta av kat og prøv... den er tett.

Tipper det jeg og igrunn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merkelig feilsøking.

 

Dere ser at kat blir rød og det ringer ingen bjeller om at den er tett. Driver du med chipping? Oj oj.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merkelig feilsøking.

 

Dere ser at kat blir rød og det ringer ingen bjeller om at den er tett. Driver du med chipping? Oj oj.....

 

Katta blir rød på original bil også. Er jo én måte en katalysator fungerer på, og det er nettopp med varme. Brenner det uforbrente i avgassen.

 

Isak, hvordan vet du at turbotrykksmåler nr 2 viser rett, og ikke den første?

Og hvis du har utstyr til å laste og loade bilens programvare, så har du vel muligheten til å lese turbotrykket via dette utstyret?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bump det skal være like varmt foran og bak katta bump

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Katta blir rød på original bil også. Er jo én måte en katalysator fungerer på, og det er nettopp med varme. Brenner det uforbrente i avgassen.

 

Isak, hvordan vet du at turbotrykksmåler nr 2 viser rett, og ikke den første?

Og hvis du har utstyr til å laste og loade bilens programvare, så har du vel muligheten til å lese turbotrykket via dette utstyret?

 

 

En velfungerende katalysator under normale driftsforhold skal ikke bli rødglødene.

 

Bytt eller stak opp kat så fungerer bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merkelig feilsøking.

 

Dere ser at kat blir rød og det ringer ingen bjeller om at den er tett. Driver du med chipping? Oj oj.....

 

 

Så,så. Ingen grunn til og kjekke seg. Har testet med downpipe uten kat. Glemte bare skrive det i første post.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Katta blir rød på original bil også. Er jo én måte en katalysator fungerer på, og det er nettopp med varme. Brenner det uforbrente i avgassen.

 

Isak, hvordan vet du at turbotrykksmåler nr 2 viser rett, og ikke den første?

Og hvis du har utstyr til å laste og loade bilens programvare, så har du vel muligheten til å lese turbotrykket via dette utstyret?

 

 

Trykkmåleren er testet på en annen bil som har en måler fra før, og de visste likt. Utstyret som vi programmerer med, er på ingen måte likt vag com el lignende. Dette brukes kun til og hente filer utifra ecu, og legge inn nye filer. Er ingen add on funksjoner.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan høres ut som det er en coil eller 2 som den fjusker på. Da mister du all effekten i bilen. Å det er ikke sikkert at du får opp feilkoder på den, pga at den fungerer, men gir dårlig gnist.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.