#1 Skrevet September 16, 2008 (endret) Er det Valeo- eller Boschdynamo på nevnte bil? Jeg har ladeproblem, måler 14V på batteri ved lading, ellers kun 12V (max) ved stoppet motor. Har hatt flatt batteri flere ganger. Har ønske om å sette på en ny spenningsregulator med 14,4 eller 14,8V, for å prøve å bøte på dette problemet. Lokal audiforhandler sier at det er Valeo på 120 eller 140 A, men vedkommende var ikke sikker. Dessuten så fantes det kun 14V regulator til denne modellen sa de (tenk så lett det er å si det!). Mekonomen påsto også at 14,4 eller 14,8V regulator ikke var å oppdrive. Var under og sjekka, men der er det uhorvelig trangt! Kan noen si om dette er Valeo eller Bosch! Noen med erfaring med ladic 1205 spenningsregulator? http://www.ladix.no/index.php?page=shop.browse&category_id=302&option=com_virtuemart&Itemid=84&parents=%2C302%2C&lang=en 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 16, 2008 Du har slettes ikke noen ladeproblem, men du har problem med at noe står på mens tenning er av. Sjekk hva som forbruker strøm når tenning er av. Har du satt inn en forsterker? Står kupelyset på? Lys i bagasjerom? Har du fått målt syrevekten i batteriet? Kanskje batteriet er modent for utskifting? Det ser ut som du har Valeo dynamo 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 16, 2008 (endret) Jeg har hatt bilen siden den var 1/2 år, dvs i 4 år, og har byttet 3 batterier. Jeg har undersøkt det aller meste, logget strømforbruk når bilen har stått stille m/hiddenlogger, kjører bilen hovedsakelig langt, osv. Selv på sommeren har jeg opplevd flatt batteri, etter at den har stått i ei ukes tid. Jeg har satt radio og tenning på, etter 1/2 time var det ikke nok guffe på batteriet til at motoren ville starte. Sist helg stod bilen stille i nesten 48 timer, resultat dødt batteri. Nåværende batteri er 3/4 år gammelt, vedlikeholdsfritt 100 Ah. Strømforbruk ved tenning av er 18 mA til alarm. Mitt inntrykk er at batteriet bare lader seg litt, og ikke "fylles opp". 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 16, 2008 Har du prøvd å lade med en automatisk batterilader til den indikerer at batteriet er fullt, så la bilen stå og se hva som skjer? Om ladingen er i orden skulle heller ikke en liten batterilader bruke mer enn et par-tre timer på å lade batteriet fullt, tar det lengre tid er batteriet nesten tomt. Prøv en belastningstest på batteriet om det er vedlikeholdsfri type (trolig) så syrevekt ikke kan måles. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 18, 2008 Måler 14V,05 på batteri ved lading, ellers kun 12,1V ved stoppet motor og etter 5-6 timer. Har ønske om å sette på en ny spenningsregulator med 14,4 eller 14,8V, for å prøve å bøte på dette problemet. Hvor får man tak i 14,4V regulator? Bare negativ respons der hvor jeg har søkt! Noen med erfaring av LADAC?? Fant foresten denne linken: http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=26380 Beskriver tilsvarende problem, selv om det er til til Land Rover. Her ser det ut til at følgende kan være synderen: Alt skyldes trådløs internett, trådløs værstasjon og nabo til Statoil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 18, 2008 Det vil ikke bli bedre selvom du setter på en annen spenningsregulator, ladingen din er helt fin og normal den. Jeg gjentar meg selv, du må finne ut hva som står på å tapper batteriet, og har du målet strømforbruk med en sånn tang så vil jeg heller anbefale deg om og ta av batteripolen og måle mellom batteripol og kabel. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 3, 2008 Den ligner en Valeo slik jeg har på min 99 mod 2,5 tdi. Selv om du trolig ikke trenger slik så låner jeg tråden litt for å fortsette på det du egentlig har spurt om: noen som vet hvor vi får tak i uorginale ladereleer med børster? noen som har kjøpt helt ny byttedynamo, pris og sted? Den orginale laderegulatoren koster over 900 inkl klubbrabatten, dette er for dyrt til å eksperimentere med så lenge ankeret er såpass slitt etter de gamle børstene. Ny org byttedynamo koster 3250,- inkl klubbrabatten, det er for dyrt til å bytte dersom man ikke må. Har forsøkt å lodde inn nye børster, men den lader fortsatt ikke. Tipper ladereleet er skadet ifm at børstene har tatt kvelden. Evt noen med andre tips når den plutselig sluttet å lade? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Januar 13, 2009 Den ligner en Valeo slik jeg har på min 99 mod 2,5 tdi. Selv om du trolig ikke trenger slik så låner jeg tråden litt for å fortsette på det du egentlig har spurt om: noen som vet hvor vi får tak i uorginale ladereleer med børster? noen som har kjøpt helt ny byttedynamo, pris og sted? Den orginale laderegulatoren koster over 900 inkl klubbrabatten, dette er for dyrt til å eksperimentere med så lenge ankeret er såpass slitt etter de gamle børstene. Ny org byttedynamo koster 3250,- inkl klubbrabatten, det er for dyrt til å bytte dersom man ikke må. Har forsøkt å lodde inn nye børster, men den lader fortsatt ikke. Tipper ladereleet er skadet ifm at børstene har tatt kvelden. Evt noen med andre tips når den plutselig sluttet å lade? Kunne dett være noe? http://www.partsgeek.com/catalog/2000/audi/a6_quattro/engine_electrical/alternator.html 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Januar 13, 2009 Kunne dett være noe?http://www.partsgeek.com/catalog/2000/audi/a6_quattro/engine_electrical/alternator.html Jeg husker ikke helt men tror jeg sjekket og fant ut at bensin-dynamoene ikke var like som V6 tdi, så om noen trenger så bør de sjekke dette før de kjøper noe som er til bensin. Siden jeg trengte den og prisforskjellen ikke var alt for stor til resten av Europa så kjøpte jeg på Møller, fikk 10% klubbrabatt + 20% rabatt som kompensasjon for liten bulk som en læregutt på verkstedet lagde på bilen min. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 14, 2009 Triconor Norge AS Ole Deviks vei 24, 0666 Oslo 22 38 20 50 Ring de gutta her. Tror de kan greie å hjelpe deg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 14, 2009 12.1v er litt lavt vist du nett har slått av bilen. hvile spenningen til batteriet burde vere 12.5-12.6 og det pleier dei og komme ned i ein halv time etter stopp. med eingang du slår av bilen og batteriet er oppladet burde det vert på rundt 13v og dalenede. Kobl på eit tang ampermeter og mål kormangen amper den lader med når alle strøm forbrukere er tilkoblet.. Du kan og måle om den har 14v i heile turtallsregisteret. Er enig med andre her at 14v er meir enn nok til og holde batteriet. Dynamoen kan fuske for det om den har 14 volt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...