#1 Skrevet September 16, 2008 (endret) Har 2,5l bensinblokk de samme egenskapene som 2,5l dieselblokka når det gjelder å bruke det sammen med 20vt topp. Tenker da på om de samme reglene gjelder som her og her, underspyling av stempel osv.? Og, finnes det en oversikt over de forskjellige blokkenes kvaliteter/egenskaper for bruk sammen med 20vt topp? Var en del snakk om 7a en stund ellers så er jo både 2,5 og 2,4 stort sett bare omtalt som "dieselblokk"... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 16, 2008 (endret) Dieselblokkene er mye kraftigere da dem er beregnet for 20:1 i kompresjon mot bensinblokkene som ofte er beregnet til 9,5:1 eller 8,5:1. Mindre sjanse for sprekk i blokka med høyt ladetrykk med andre ord. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 16, 2008 Javel, men underspyling, utforming mot toppen osv. da? Kan guiden til UEA brukes også til ei 2,5l bensinblokk? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 16, 2008 Dieselblokkene er mye kraftigere da dem er beregnet for 20:1 i kompresjon mot bensinblokkene som ofte er beregnet til 9,5:1 eller 8,5:1. Mindre sjanse for sprekk i blokka med høyt ladetrykk med andre ord. Har du sammenlignet en 2.5 dieselblokk med en 2.5 bensinvariant eller bare tipper du? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 16, 2008 Har du sammenlignet en 2.5 dieselblokk med en 2.5 bensinvariant eller bare tipper du? Hva tenker du på nå? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 16, 2008 (endret) Hva tenker du på nå? Jeg tror at Roger tenker på at det du sier er tøys. Til spørsmålet: 2,5 bensin mangler underspylingsdysene. Kanalene er der men det må i såfall planes en flate og så borre hullene. Har også lest at noen benytter BMW-dyser da man slipper unna med kun ett hull. Mulig det heller ikke trengs å planes. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 16, 2008 Jeg tror at Roger tenker på at det du sier er tøys. Til spørsmålet: 2,5 bensin mangler underspylingsdysene. Kanalene er der men det må i såfall planes en flate og så borre hullene. Har også lest at noen benytter BMW-dyser da man slipper unna med kun ett hull. Mulig det heller ikke trengs å planes. Da jeg drev å tenkte på dette og samla info var en av fordelene med 2.5 dieselblokka at den hadde kraftigere gods mellom sylinderne, men da jeg ikke har hatt noen blokker å fysisk sammenligne selv så kan det jo hende at det var feil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 16, 2008 Da jeg drev å tenkte på dette og samla info var en av fordelene med 2.5 dieselblokka at den hadde kraftigere gods mellom sylinderne, men da jeg ikke har hatt noen blokker å fysisk sammenligne selv så kan det jo hende at det var feil. Dieselblokka er kraftigere enn 2.2 bensinblokkene ja, men 2.5 bensin er jeg 99% sikker på er lik som diesel(minus oljedysene). Jeg bruker en 2.5 bensinblokk i motoren min og fikk maskinert inn oljedyser slik Steinar beskrev det. Ser godt forskjellen på 2.2 og 2.5 når man ser på undersiden av blokkene. 2.5 har mye kraftigere forsterkninger inn mot lagerbukkene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 16, 2008 Hvordan har du roger gjort det mtp regreimsdelen? Hva slags strammehjul og reim bruker du? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 16, 2008 Dieselblokka er kraftigere enn 2.2 bensinblokkene ja, men 2.5 bensin er jeg 99% sikker på er lik som diesel(minus oljedysene). Jeg bruker en 2.5 bensinblokk i motoren min og fikk maskinert inn oljedyser slik Steinar beskrev det. Ser godt forskjellen på 2.2 og 2.5 når man ser på undersiden av blokkene. 2.5 har mye kraftigere forsterkninger inn mot lagerbukkene. Er det samme modifiseringer som må til mot topp på 2.5 bensinblokk kontra 2.4D/TD blokka? Har igrunn fått vite det jeg trenger til diesel blokka ,men jo mere info jo bedre 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 16, 2008 Hvordan har du roger gjort det mtp regreimsdelen? Hva slags strammehjul og reim bruker du? Bruker 3B type oppsett med RS2(150 tanns) regreim. Litt stramt å få på når reima er ny, men går akkurat Kjørte med vanlig S4 reim (151 tanns) først, men ble litt slapp selv med maks stramming når reima var innkjørt så måtte lage et spesielt løpehjul. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 16, 2008 Er det samme modifiseringer som må til mot topp på 2.5 bensinblokk kontra 2.4D/TD blokka? Har igrunn fått vite det jeg trenger til diesel blokka ,men jo mere info jo bedre Samme modifiseringer ja. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet September 17, 2008 Husk at 2,4D blokka har mindre borring, 79 kontra 81 mm Er ikke helt sikker på om 2,4 har underspyling heller. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet September 18, 2008 (endret) Husk at 2,4D blokka har mindre borring, 79 kontra 81 mmEr ikke helt sikker på om 2,4 har underspyling heller. 2.4D blokka har 79mm borring ja,og denne har underspyling. Men godt mulig dette er avhengig av årsmodell siden noen sier de ikke har dette.. Vi har ihvertfall dette på vår "motor".. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet September 18, 2008 Da har jeg jo fått svar på bensin kontra dieselblokk. Takk for det:) Da kan jeg jo bumpe det andre spørsmålet da, siden jeg regner med at andre enn meg kan ha bruk for den informasjonen om den finnes;) Finnes det en oversikt over de forskjellige blokkenes kvaliteter/egenskaper for bruk sammen med 20vt topp? Var en del snakk om 7a en stund ellers så er jo både 2,5 og 2,4 stort sett bare omtalt som "dieselblokk"... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet September 19, 2008 (endret) Og visst noen har bruk for 2.5 20V custom skjemaer til Wössner og JE stempler ved bruk av 2.4 blokk, så har jeg dette liggende.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet September 19, 2008 Dieselblokka er fysisk høyere enn bensinblokka.. Detter er jo er pluss siden vinkelen på råden blir mindre kontra bensinblokka.. Da blir det jo muligheter for større stempelhastigherer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet September 19, 2008 Hvis det er noen som trenger 2.4D blokk så vet jeg om tre stykk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet September 19, 2008 Men er det nødvendig og bytte blokk da? Blir det mye svakere å bygge 2,5 av en 2,2 med bare å bruke 2,5 veiv og andre råder/stempler? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet September 19, 2008 Men er det nødvendig og bytte blokk da? Blir det mye svakere å bygge 2,5 av en 2,2 med bare å bruke 2,5 veiv og andre råder/stempler? Står litt om det her,men er vel ikke helt optimalt mtp stempelhastigheten og vinkling på rådene.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet September 19, 2008 Står litt om det her,men er vel ikke helt optimalt mtp stempelhastigheten og vinkling på rådene.. Blokka påvirker ikke stempelhastigheten, kun slaglengde og turtall som gjør det. Mange som bruker 2,5 l veiv i 2,2 l blokk, men det er ikke en optimal løsning med tanke på langt slag og korte råder. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet September 19, 2008 Blokka påvirker ikke stempelhastigheten, kun slaglengde og turtall som gjør det. Mange som bruker 2,5 l veiv i 2,2 l blokk, men det er ikke en optimal løsning med tanke på langt slag og korte råder. Så med andre ord, er det mye tryggere og gå for 2,5 blokk? Spørs om jeg må revurdere planen min igjen da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet September 19, 2008 Så med andre ord, er det mye tryggere og gå for 2,5 blokk? Spørs om jeg må revurdere planen min igjen da Mange meninger om det, men jeg mener det er best å bruke høy blokk med lange råder til langt slag. Og spør du meg, så skaffer du deg en 2,5 l blokk, ikke 2,4 l, den har det vært dårlig erfaring med sprekte sylindervegger...og det er ikke noe jeg tror el har hørt, men sett selv 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet September 19, 2008 Blokka påvirker ikke stempelhastigheten, kun slaglengde og turtall som gjør det. Mange som bruker 2,5 l veiv i 2,2 l blokk, men det er ikke en optimal løsning med tanke på langt slag og korte råder. Rådelengde endrer hastigheten litt. Ikke gjenomsnittshastigheten, men makshastigheten og stempelakselrasjonen så lange råder er en fordel ja. For de som ønsker å lese litt : http://www.kidzuku.com/StrokeOrNot.pdf 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet September 19, 2008 Rådelengde endrer hastigheten litt. Ikke gjenomsnittshastigheten, men makshastigheten og stempelakselrasjonen så lange råder er en fordel ja. For de som ønsker å lese litt : http://www.kidzuku.com/StrokeOrNot.pdf Bøyer meg i støvet for våkne folk på fredagskvelden Fikk ikke opp sida, noe galt her...men har du noe tall og eksempler på det? Kanskje eks fra de motorene vi liker så godt, 2,2 l og 2,5 l? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...