Hjelp! Spedometeret funker ikke

Anbefalte innlegg

Heisan!!

 

På A6,en min sluttet plutselig spedometeret å funke, plukket opp føleren fra girkassa i går, den så grei ut. Er det noen milighet å måle føleren? for å kontrolere at den er ok. eller bør jeg bare få kjøpt meg en ny...... dette haster virkelig

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes det er kontaktfeil i instrumentet som oftere er problemet enn defekt initiator i gearkassen. Bare et tips.

Har demontert flere instrumentpanel, og de virker etter de er satt sammen. Problemet er enten brudd i baner på printkortet eller dårlig kontakt i de fire pinnene bak på speedometeret som går gjennom kretskortet. Oftest sistnevnte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tipset.

Det var spon på føleren når jeg plukket denne opp. Kan dette også ha noe å si?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er magnetiske følere, og da vil de bli forstyrret av bl.a metallspon. Det kan da ofte være nok å rengjøre de, så virker det fint igjen. Prøv det først, og bytt hvis ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har plukket fra hverandre flere 200 instrument og rengjort printet. Det ligger forresten en meeget bra forklaring til dette på smj. Problemet har vært at det korroderer på enkelte kontaktpunkter bak på loddingene på printet. Jeg skrapte av den brune tørre guffa, tørket rent og bra. Var tydligvis litt for rask med det siste da checkpointen min har begynt å blaffre igjen. Det og at speedo`n slutter å virke er klare tegn, men bare speedo`n kan være andre ting også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke noen bilder eller noe av kontaktene det er snakk om?

 

På min driver km telleren og kødder, og på brodern sin funker ikke speedo eller km... Alt annet funker på begge bilene...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tokk noen bilder i dag.

På A6'en sitter den på førersiden over drivakslingen

speedometer.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal se om ikke jeg får sjekket denne da, men denne føleren gir impulser kun til fartsmåler? Den har ikke innvirkning på turteller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er ikke det samme instrumentpanelet, men nokså likt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Knut-Richard Sjøvold

Har ikke noen bilder eller noe av kontaktene det er snakk om?

 

På min driver km telleren og kødder, og på brodern sin funker ikke speedo eller km... Alt annet funker på begge bilene...

 

Problemet ditt er det samme som jeg hadde på min A80, og der var det dårlig kontakt på de fire pinnene på speedometeret som går gjennom kretskortet. I tillegg "hoppet" nåla i speedometeret av og til. Et nokså hardt slag i dashbordet over instrumentene ordner feilen midlertidig ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.