Problemer med 1 og 2 gir - Audi S4 1991

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Idag fikk jeg et rart problem med girkassen min. Første og andre gir ble plutselig helt ubrukelig.

Dvs at jeg må bruke godt med makt for å få den i gir.

 

Men når jeg har fått litt fart på bilen så går den lettere (fortsatt mye vanskeligere enn normalt) inn i andre, men første er fortsatt vanskelig.

Med litt gasspådrag så kommer det en liten klunkelyd (andre gir) helt sikkert fra girkassen, dette kommer og går helt uten videre.

 

Er det noen som kan prøve å pinpointe hva som er galt og hva som må gjøres for å få fikset dette?

Jeg er fullt forberedt på å kjøpe ny kasse.

 

Kanskje noen av dere som har en S4 kasse liggenes til en fornuftig pris?

 

I værstefall, er det utrolig mye jobb med å skifte kasse?

 

Øvring info: Audi S4 sedan 1991 med 290 chip

 

På forhånd takk.

 

Mvh

Steffen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes dette kan minne om synkroniseringsringer som er defekte!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

KAN også vær at overføringen har gått litt ut av posisjon.

Men min også var slik. CBL kasse fra S4. Men min rapet også så der var nok noen synkringer som hadde tatt kvelden.

Jeg kjøpte bare en ny kasse. Fant en på nbfbildeler.no

Men dei er ikke så veeldig enkle å få tak i. og du må nokk over 10 lapper vist du skal ha en overhalt en.

 

Jeg betalte 6500+ moms på huggeri. og den funker utmerket. Gått bare 150000.

Og da har du garanti på kassen med :)

 

Lykke til med å finne en ny kasse:)

 

Mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar.

 

Etter litt prøving å feiling med masse giring så virker det som det "løsner" opp litt.

Fant en kasse ja, med kvalitet "A". Kanskje det blir et kjøp: gråter :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv også å bytte olje på den, mange som har fått en aha-opplevelse da! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har litt samme tendenser som det du har..

men dette er kun ved oppstart, når det er kaldt.. Setter jeg bilen i feks 3/5 gir først, så smetter den rett i første.. vet ikke hva som gjør dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som slitne synk.ringer hos deg også Mads, evnt gammel/feil olje

 

Vi hadde en 2006mod Sisu tippbil (Lastebil) på jobb med Eaton-Fuller girkasse (usynkronisert amerikansk kasse)..... En tungkjørt satan... Men hvis man var innom et høyere gir først , så var den mye lettere å få den inn i de lave girene :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg får prøve å skifte olje på girkassen. Men mener å huske at det ble gjort for ikke mange km. siden.

Hva slags olje skal man bruke på en audi s4 1991 5 trinn manuell ?

 

Takk for svar så lagt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du har sjekket at overføring er i orden ja? Evnt girkassefester? tviler på att det er dette, men kan jo være greit å sjekke?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du har sjekket at overføring er i orden ja? Evnt girkassefester? tviler på att det er dette, men kan jo være greit å sjekke?
Skal få sjekket dette når jeg kommer hjem.

Det som er litt rart at det kommer seg nå, det begynner liksom å løsne opp. Hvertfall i 2 gir. 1 Er ennå litt vrient, kanskje pga det er mindre brukt enn 2?

 

Pratet også med en mekaniker, og han fortalte at de hadde hatt et slikt problem på en audi de hadde inne til rep. Da oppsto problemet når dem skulle teste bilen. Han hadde bomgiret ifra 5 til 3 og etter det så fikk dem problemer med 1 og 2. Men han sa det gikk seg til etter en stund.

 

Virker som et kjent problem?

 

Takk for hjelpen så langt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har byttet cluch for en tid tilbake, så mulig overføringen har gått litt ut av posisjon. har justert litt nå for ikke så lenge siden, så må vell skrue litt da jeg sikkert har justert feil :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sett en tråd som viser med bilder ca hvordan girspaken skal stå når man justerer giroverføringa.. Noen som husker hvor jeg kan finne den? Flott forklaring over hvordan denne justeres.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er da bare og være to stk det. En som justerer, og en som girer :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.