Passat senket, biltilsynet neste?

Anbefalte innlegg

Hei

 

Da fikk jeg endelig senket min Passat 2002 3BG i går kveld. Den er sluppet ned ca 35-40. Ble betraktelig bedre :)

Men nå bør jo bilen vises slik at jeg får dette inn i vognkortet. Har bare 2 problemer.

 

1) Bilen har en svak solfilm på rutene fremme.

2) Bilen har ettermontert xenon uten automatisk høydejustering

 

Noen som har tips om hva jeg skal gjøre nå?

 

Legger med bilder av resultatet:

senk2.jpg

senk3.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det så variere det veldig hvor streng de er på solfilm.......Jeg ville gamblet på den.

Når det gjelder xenon så er jeg litt mer usikker. Har du byttet ut hele huset med Xenon OEM lykter eller er det bare pærene?

Regner med de sjekker lysene når bilen er senket. Hvis det bare er pærene så bytter du de jo bare før du drar inn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville lånt meg ett par ruter ass.. er simpelt å bytte rutene foran på passat så.. kan banne på de sier noe på den filmen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er bare pærene som er byttet ja, så disse kan jeg jo bytte før jeg drar inn. Solfilmen er veldig moderat på rutene foran, men bak er den ganske kraftig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Evt. bare kjøre begge rutene foran helt ned og krysse fingrene. ;)

 

Når det gjelder xenon er jeg rimelig sikker på at de ikke tenker noe mer over det når det er på en såpass ny bil at den kunne hatt xenon originalt og man har "normal" xenonfarge med 4300 eller 6000 kelvin.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja. Hvis jeg tar sjansen, og de oppdager det, får jeg da bot, eller bare beskjed om å rette det for å vise bilen på nytt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle tro du bare fikk mangellapp...

 

Men er det ikke noe sånn at de kontrollerer lys når bilen er senket også da? leste om det i en annen tråd at de hadde sjekket lyskontroll på bilen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytt pærene før du viser, og kjør inn med rutene nede. Evnt i allefall ruten på sjåførsiden nede og interiørlyset på fullt ;) gikk fint for meg i allefall med vising av senkesett og sota ruter foran.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De sjekka ikke lysene på S4`n min da jeg skrev inn senkinga på den iallefall. De sjekket igrunn bare nr på fjørene, spurte om det subba med passasjerer og ba meg stå i kø for å få nytt vognkort. Gikk utrolig smertefritt for seg for min del iallefall, selvom jeg måtte kjøre bilen på klosser for å få bukkene under den :) "Denna var lav gett" var kommentaren, etterfulgt av at han syns den så unektelig bra ut med senk og 18". Det er ikke alle hos BT som er skitstøvler og flisespikkere ;)

 

Rutene kan det nok tenkes de peker på da, selvom det er svak film er det jo fortsatt synlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg var og fikk senkingen min i vognkortet sjekka han ikke lysa, men solfilmen derimot!!! Min var veldig mørk, som det du har på de mørkeste vinduene.. Fikk mangel lapp bare.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for innspill. Satser på å:

 

1) Ta av Xenon pærene før den blir vist

2) Tar med TUV papirene og viser senk (da med halogen pærer)

3) Satser på at de ikke henger seg opp i filmen foran. Den er veldig svak, mens den bak er veldig mørk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De sjekka ikke lysene på S4`n min da jeg skrev inn senkinga på den iallefall. De sjekket igrunn bare nr på fjørene, spurte om det subba med passasjerer og ba meg stå i kø for å få nytt vognkort. Gikk utrolig smertefritt for seg for min del iallefall, selvom jeg måtte kjøre bilen på klosser for å få bukkene under den :) "Denna var lav gett" var kommentaren, etterfulgt av at han syns den så unektelig bra ut med senk og 18". Det er ikke alle hos BT som er skitstøvler og flisespikkere ;)

 

Rutene kan det nok tenkes de peker på da, selvom det er svak film er det jo fortsatt synlig.

 

 

De har nokk forskjellige testmetoder da ja ser jeg.. Var og fikk godkjent senk denne uka, de måtte ut og test kjøre, sjekka styring, hvordan den var på veien, hvordan den oppførte seg under bremsing, kjørte på øvelsesbanen for motorsykkel, for og sjekke ossen den var i krapp sving "hit og dit" mellom kjegler.. Og til slutt, full sving over et lite hull med et kumlokk med bra hastighet for og sjekke om den subba.. Dette hadde IKKE gått med mere senk enn det jeg hadde ( 35mm ).. Syntes de var i overkant nøye, og i overkant slem med bilen.. Men, gikk bra da heldigivs:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De har nokk forskjellige testmetoder da ja ser jeg.. Var og fikk godkjent senk denne uka, de måtte ut og test kjøre, sjekka styring, hvordan den var på veien, hvordan den oppførte seg under bremsing, kjørte på øvelsesbanen for motorsykkel, for og sjekke ossen den var i krapp sving "hit og dit" mellom kjegler.. Og til slutt, full sving over et lite hull med et kumlokk med bra hastighet for og sjekke om den subba.. Dette hadde IKKE gått med mere senk enn det jeg hadde ( 35mm ).. Syntes de var i overkant nøye, og i overkant slem med bilen.. Men, gikk bra da heldigivs:)

 

dette hade jeg Nektet på. får da være grenser da. jeg gokjente senksette mit med sota ruter jeg. men jeg sente kvinfolke jeg da. + at jeg gjorde det på hundalen gjøvik der dem er velig greie det jeg har hørt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg fikk beskjed om at, hadde jeg solfilm på fremrutene da jeg kom, kom jeg ikke ut av hallen før det var revet av. han sa også at han var flink til å rive av solfilm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg fikk beskjed om at, hadde jeg solfilm på fremrutene da jeg kom, kom jeg ikke ut av hallen før det var revet av. han sa også at han var flink til å rive av solfilm.

 

la meg gjette elverum ?? er vel kjent for og være paragref rytter?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må ha forstillingskontroll papirer med deg også...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må ha forstillingskontroll papirer med deg også...

I tillegg til dette er det vel et skjema som verkstedet skal fylle ut(hvis det er i bruk enda?)

Som innebærer lyskontroll, justering av lastventil og muligens noe mer dill...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I korte trekk kan du støte på dette:

 

1. TÜV fra fabrikat av fjærer

2. Kontroll av fjæring

3. Kontroll av fjærspenn og passform

4. Lysjusteringskontroll (eventuelt papirer fra godkjent verksted om lysjustering - sats på den;))

5. Dokumentert grunninstilling av lastjusteringsventil for bremser

6. Målebrev fra firehjulskontroll : maks 3 mnd gamle?

7. Uoriginale felger og dekk skal skrives inn i vognkort. Må oppfylle kjøretøyforskrifta §10-6 og §13-6

8. Prøvekjøring for å kontrollere om bilen har stabile kjøreegenskaper

9. Papirføring

10. Betale 430,-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Google sier at KTF §13-6 går som følger:

 

6. Bytte av dekk/felg

6.1 Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates endret under følgende

forutsetninger:

a) Sporvidde-endringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten

eller godtatt av TÜV (Technische Überwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er

tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller

utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV godkjenning godtas.

b) Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke

kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale

fjæringsbevegelser.

c) Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor + 5 % av rulleomkretsen på de hjul

som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten.

d) Dekkene må være godkjent for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte

aksellast.

e) Dekkene må være beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert

for. For vinterdekk er det tilstrekkelig at dekkene er beregnet for 130 km/h.

f) Felg og dekk må passe sammen i henhold til STROnormen.

g) Det må ikke brukes mellomlegg/plate/«spacer» som øker sporvidden med mindre

kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt

i nr. 6.1 a.

h) Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med

dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved

endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må

foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.

i) Dersom kjøretøyets originale felger er skiftet ut med andre ståleller

lettmetallsfelger,

skal disse enten være merket med innpresning eller det skal medfølge dokumentasjon

for innpresning i kjøretøyet.

Med innpresning forstås avstanden mellom felgplatens anleggsflate mot navet og

felgens senterlinje. Se forøvrig fig. 2.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I korte trekk kan du støte på dette:

 

1. TÜV fra fabrikat av fjærer

2. Kontroll av fjæring

3. Kontroll av fjærspenn og passform

4. Lysjusteringskontroll (eventuelt papirer fra godkjent verksted om lysjustering - sats på den;))

5. Dokumentert grunninstilling av lastjusteringsventil for bremser

6. Målebrev fra firehjulskontroll : maks 3 mnd gamle?

7. Uoriginale felger og dekk skal skrives inn i vognkort. Må oppfylle kjøretøyforskrifta §10-6 og §13-6

8. Prøvekjøring for å kontrollere om bilen har stabile kjøreegenskaper

9. Papirføring

10. Betale 430,-

 

Ang. punkt 6 sendte jeg mail til BT på Risløkka i Oslo, og fikk svar tilbake at det ikke var noen frist på hvor gammel 4-hjulskontroll skulle være.

 

Mulig det har kommet nye regler fra i fjor, for det var ingen som prøvekjørte bilen min. Har hørt om de som måtte ha papirer fra godkjent verksted at monteringen av dempere og fjærer er i orden, men det ble jeg ikke spurt om. Eneste jeg måtte forevise var TÜV-papirer på senkesettet, godkjent 4-hjulskontroll og papirer på at lyktene var justert korrekt. Men dette var som sagt i fjor vår..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ganske forskjellig praksis ute og går på de forskjellige hallene ja :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Målebrev fra firehjulskontroll skal jeg selvfølgelig ta med meg. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har i dag ringt BT. Fikk time 28/10 til min lokale trafikkstasjon. Lar bilen rulle med sommerfelger og håper å skaffe til veie TUV godkjenning i mellomtiden, slik at jeg også kan få med felgene i samme slengen.

Skifter ut Xenon pærene til Halogen dagen før jeg viser deg, og så satser jeg på at de ikke ser solfilmen på frontrutene :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

helt utroli på forskjell fra stasjo til stasjon...

godkjente en 4 er golf med justerbart på gjøvik,der sjekka han nr på settet opp mot papirene,målte høyden fra skjermbuen til senter på hjulet eller var det til gulvet? å skrev dette inn i godkjenningen så det ikke kunne justeres etterpå(noe som blei gjort samme kvelden),å testkjørte en runde for å sjekke subbing.

Så sjekka han lysjustering som ikke var gjort så det måtte jeg ettervise,å utroli nok måtte jeg krangle på hjulene jeg hadde for han fant ikke ut hvilet et de hadde,selv om jeg fortalte han flere ganger at det var orginale gti felger levert på bilen når den rullet ut fra samlebåndet...

Han granska alt så nøye att det val liksom å lete etter ting å surve på..kjedeli att en må føle seg som en kjeltring når en står der..hehe

men du bør nok hvertfall ha ned vinduene å håpe de ikke spør om de er sotet....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.