Tiptronic/automat problemer !

Anbefalte innlegg

En ting til. Er det noen som vet om tilkobling av henger gir kassen elektroniske endringer som gjør at den skifter program (DSP - Dynamic Shift Program). Jeg merker betraktelig endring (til det bedre) selv med liten henger uten last.

 

En tanke var at det kunne være noe feil med ledningsnettet til hengerfestet. Kortslutning eller krypstrøm elller noe. Tanken kan jo forsterkes med at ting også endrer seg til det værre ( lite men dog...) i fuktig vær.

 

Fint om noen sitter med info om dette....

 

En test kan jo være å frakoble hele dette ledningsnettet fra bilen. Er det ikke en hovedkobling i bagasjerommet et sted?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tiptronicen min slurer også i starten på andre, men den må jo nesten det, da den ikke hopper ned i første før man omtrent står stille. Kjennes ikke "feil" ut for meg, men ikke dermed sagt at jeg er sikker på at det er riktig heller :) Gir man litt gass i lav fart på andre legger den seg rundt 2000rpm og drar igang bilen, og så fort bilen er oppe i fart låser den og gir full akselerasjon. Har skjønt det sånn at det er meninga at den ikke skal gi maks moment før den låser. Drar man derimot 1. giret helt ut så går den rett i lås på andre. Synes egentlig det er ganske behagelig sånn, for det hadde blitt mye mer giring ved trøkking i byen o.l. om den måtte ned i første hver gang, så håper i det lengste det ikke er no galt :) Har også skifta olje/filter på kassa for under 15kkm siden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En annen ting er at jeg leste at fuktighet rundt TCM (Transmission Control Modul) kan gi mystisk giring. Jeg er derfor svært interessert i hvor denne ligger. Vet noen dette før jeg begynnerå rive ned hele bilen selv for å finne den. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tiptronicen min slurer også i starten på andre, men den må jo nesten det, da den ikke hopper ned i første før man omtrent står stille. Kjennes ikke "feil" ut for meg, men ikke dermed sagt at jeg er sikker på at det er riktig heller :) Gir man litt gass i lav fart på andre legger den seg rundt 2000rpm og drar igang bilen, og så fort bilen er oppe i fart låser den og gir full akselerasjon. Har skjønt det sånn at det er meninga at den ikke skal gi maks moment før den låser. Drar man derimot 1. giret helt ut så går den rett i lås på andre. Synes egentlig det er ganske behagelig sånn, for det hadde blitt mye mer giring ved trøkking i byen o.l. om den måtte ned i første hver gang, så håper i det lengste det ikke er no galt :) Har også skifta olje/filter på kassa for under 15kkm siden.

 

Hmm... enda en med lignende symptomer. Min bil bruker omtrent ikke 1. gir. Bare når jeg står rolig i oppoverbakke og setter igang. Dette viker helt normalt, men den har veldig lyst til å komme seg over i 2 så fort som mulig. Det er da det virker som det er "for mye" sluring etter min smak. Symptomene er også i 3. gir, men det er mere sjelden.

 

Dere som har det slik som meg, har dere også hydrauliske lyder fra kassen? Da spesielt ved litt mere gasspådrag. Lyden opptrer i det kassen locker i 2. gir. Det er også da det føles ut som om turbo'en slår ekstra inn og bilen bare akser mere enn den gjorde med samme gasspådrag før locking. En slags nitroeffekt i miniskala liksom. : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg begynnt den store jobben. Tatt ned bunnpannene og fått identifisert kassen. Det er to skilt som er like på kassen (gønne). Der står det som følger.

 

ZF Getriebe 5HP-19

S.nr 04800772

Modell nr. 040060

Så står det EYJ

 

Det er litt oljesøl, men kan ikke foreløbig identifisere hvor det kommer fra. Ser at det lekker litt fra bunnpluggen på motor som kan være årsaken. Jeg jobber med saken....

 

Kommer nå til å lokalisere fyllepluggen for sjekk av oljenivå.

 

Noen som vet hvor jeg finner selve VAG delenummeret? Eks.vis 01V 300 050 X

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, da har jeg fått sjekket oljenivået, og til min store overaskelse rant det ca. 1 liter olje ut av fyllepluggen. : eek :

 

Siden det rant ut så mye, så ble jeg plutselig i tvil om det VAR fyllepluggen jeg åpnet.

 

Den jeg åpnet var en stor plugg i bunnen av pannen med et rør opp i kassen. Nøkkelen jeg brukte var en 17mm umbrako. Stemmer dette? Ut fra bilder på nettet med lignende kasser er det denne som er fylle/sjekke plugg...

 

Jeg er nå veldig fristet til å ta meg en prøvetur, men ønsker først en bekreftelse på at jeg har gjort det riktig. Håper derfor på raskt svar!

 

Oljen var fin uten sedimenter og uten lukt. Dette skulle etter dokumentet som harald uploadet være klart tegn på at kassen ikke slurer (brent clutch).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg klart å få en bekreftelse på at dette er fyllepluggen og at det IKKE skulle kommet ut noe olje fra den. Det vil med andre ord si at girkassen var overfylt med ca. 1 liter olje! : mad :

 

Har hatt bilen på en prøvetur nå, og oppdager følgende:

 

1. Bilen virker mykere i giringen. Den girer også på riktig turtall.

2. Det som føltes som sluring på 2. gir er nå en hurtig mellomgiring på 1/2 - 1 sekund. Virker normalt og veldig behagelig. Den drar også bedre avgårde i samme gir på lavere turtall.

3. Hydrauliske lyder ved litt mere gasspådrag like før locking er nå borte.

4. Å sette bilen i gir når jeg står i ro kjennes mye bedre ut. Mykere liksom... Kunne være litt hard før.

 

Har studert oljen som kom ut, og den er helt normal (nylig skiftetog delvis gjennomsiktig) i forhold til at kassen skulle vært nylig overhalt slik som selger lovet. Mulig at "overhaling" for selger betyr olje og filterskift, men det tyder på at det er personer uten kunnskap som har gjort det desverre....

 

Siden jeg bare har testet bilen en halv time etter å ha tappet av olje, vil jeg vente en stund med å skifte olje og filter til jeg får uønskede symptomer igjen. Mye tyder nå på at mitt problem med girkassen er løst. Jeg får komme tilbake med flere detaljerte opplysninger etter at jeg får testet bilen litt mere.

 

Jeg fortår derimot ikke hvordan det er mulig å overfylle girkassen med hele 1 liter! Må jo ha fylt olje på en annen plass da?!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er fremdeles ikke kvitt problemet med at bilen liksom plutselig får nitro rundt 2200 omdreininger. Som om turboen plutselig slår ekstra inn. Dette er sikkert et problem med vakum/turbo/EGR eller noe slikt. Siden jeg har skiftet LMM og N95 (magnetventil som styrer turbo), så kan dette utelukkes som problem. Gikk også igjennom alle vakumslanger uten å finne lekkasjer. Har sjekket vakumklokka som vrir "turbopropellen" under forskjellige forhold. Ingen tregheter å finne der heller. Da gjenstår det bare EGR sytemet som jeg er litt usikker på hvordan fungerer.

 

Hvis noen har hatt lignende problemer, så skriv gjerne om det her. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann! Det er ganske lett å overfylle med atf olje, hvis oljen er kald når den fylles på, den utvider seg ikke så rent lite når den blir varmet opp litt.

Har nylig byttet olje og sil på aut/tip kassa på min 99 a6 2.5 tdi, hadde med meg mitt søskenbarn som er mekaniker da jeg knapt nok kvalifiserer til hobbymekaniker selv. Bilen sto da på bukk, jeg fikk fylt på rett over 7 liter før det rant over i påfyllingshullet. Så startet vi bilen, lot den gå på tomgang mens vi prøvde de forskjellige girene opp og ned (tip.mode) og park, nøytral og revers. overflødig olje renner ut etterhvert som den varmes opp. Da all den overflødige oljen var komt ut, skrudde vi igjen umbrakoen ogtestkjørte. resultatet var mykere og kjappere giring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann! Det er ganske lett å overfylle med atf olje, hvis oljen er kald når den fylles på, den utvider seg ikke så rent lite når den blir varmet opp litt.

Har nylig byttet olje og sil på aut/tip kassa på min 99 a6 2.5 tdi, hadde med meg mitt søskenbarn som er mekaniker da jeg knapt nok kvalifiserer til hobbymekaniker selv. Bilen sto da på bukk, jeg fikk fylt på rett over 7 liter før det rant over i påfyllingshullet. Så startet vi bilen, lot den gå på tomgang mens vi prøvde de forskjellige girene opp og ned (tip.mode) og park, nøytral og revers. overflødig olje renner ut etterhvert som den varmes opp. Da all den overflødige oljen var komt ut, skrudde vi igjen umbrakoen ogtestkjørte. resultatet var mykere og kjappere giring.

 

Altså kan vi mest sannsynlig konstantere at det ikke har vært proffer som "overhalte" min girkasse. : bh :

 

Har nettopp vært en tur til nå og det er en sann fryd å kjøre. Helt annen bil. Håper bare det vedvarer. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

og du hadde motoren igang og satte den i forskjellige gear i 10-15 sek, mens du sjekka olja?

Om motoren ikke snurrer renner olja ut.........

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

og du hadde motoren igang og satte den i forskjellige gear i 10-15 sek, mens du sjekka olja?

Om motoren ikke snurrer renner olja ut.........

 

Ja, jeg fulgte prosedyren for fylling av olje. Finnes overalt på nettet. Hadde da ca. 40 grader på kassen da jeg åpnet for fyllepluggen. Målt med VAG-COM.

 

Skal på en litt lengre tur i dag. Gleder meg.... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå fått testet litt, både med kald og varm motor. Resultatet er slående foreløbig. Her er ting jeg observerer:

 

* Bilen drar lettere avgårde fra start.

* påfølgende giring føles riktig med et raskt mellomgiring. Mykt og fint.

* Bilen triller lettere!! Dieselforbruket har gått betraktelig ned. Kan se ut som hele 2,5 dl pr. mil. Jeg kommer tilbake til eksakte tall når jeg er ferdig med en tankfylling.

 

Har ellers testet mye rundt EGR systemet i og med at jeg sliter med det at bilen ved halvt gasspådrag ved ca. 2200-2400 omdreininger liksom får en mye bedre aksellerasjon (som om turboen plutselig slår inn). Ved lite gasspådrag er ikke problemet der. Alt er serdeles bra da. Ved fult gasspådrag er det som om noe hurtig slår inn og avgårde i full fart på normalt vis. Problemet er der altså også da, men bare i et brøkdel av et sekund. Man må liksom konsentrere seg og høre etter for å konstatere at det er noe "lite" som ikke helt stemmer.

 

Siden jeg over lang tid har hatt dette problemet, legger jeg opp kjørestilen min etter det. Klarer derfor normalt å unngå disse symptomene ved å lure bilen. :)

 

Vel, jeg har tatt EGR test med vag-com og det rare er at når EGR er OFF, så bråker bilen mere. Rett og slett mere motorlyd som minner om en knatrete diesellyd, Når jeg tvinger EGR i ON maler den som en katte og høres veldig fin ut. Er dette normalt?

 

Like før bilen får disse nitrokikkene sine får jeg de samme lydene som når EGR er i OFF. Altså en knatrende motorlyd. Noen som har en anelse om hva dette kan være?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjenner meg igjen i mye av de problemene du beskriver med multitronickassa. Jeg skal nå inn til Bilsentrum for tredje girskift på min A6 2,5 TDI 2000 - men må si jeg ikke har noe særlig stor tillit til Bilsentrums mekanikere. Snekkes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK. Da er Allroaden historie! For mye magesår med så gammel dyr bil tilbesvær. Etter å ha klart å fått bilen så bra som mulig, ble det forhandlinger hos Bilsentrum om innbytte til ny bil. Fikk en brukbar pris for Audi'n, og byttet den inn i en flette ny 2009 VW Tiguan Sport/Style. Fikk den noen dager før jul og er veldig fornøyd. Ellers takk for all støtten. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.