Tiptronic/automat problemer !

Anbefalte innlegg

Har problemer med at tiptronicen ikke "locker" ved forsiktig/normal kjøring. Henger jeg på en henger med lass virker det som den locker bedre. Gir jeg bånn pedal locker den med en gang og av gåre kåre. Merkelig problem som irriterr vettet av meg. Problemet er også større i 2dre og 3dje gir, da den i disse girene virker å dobbelgire. Det samme skjer om jeg bruker tiptronic. Noen eksperter her som har en formening? Har byttet LMM, N75 ventil og et par tempføler jeg har lest kan være problemet..... Litt bedre med det samme, men så er vi tilbake til det gamle...

 

Et annet fenomen er at lockingen skjer først etter at kassen velger og skifte gir. Har testet ut dette ved å bruke tiptronic. Den locker i 2. og 3. ved ca. 2300 rpm, men skifter oftest gir i automatisk modus ved ca. 2200. Dette varierer litt etter gasspådrag. Men vi snakker først og fremst om normal/rolig kjøring. Hvis jeg bruker pedal, locker den umiddelbart, men dog ikke uten å gi fra seg "squirt" lyd.

 

Har merket meg at når bilen locker, så går bilen bedre også. Som om turboen slår inn ekstra!!!

 

Vet at kassen er overhalet, men ingen klarer å skaffe papirer/hidden på jobben. Lurer selv på om jeg har en forsterket kasse (7 lameller). Hvordan kan jeg få sjekket dette? Har en slik kasse en spesiell karakteristikk?

 

I en periode på 3-4 uker forverrer symptomene seg betraktelig og en resetting av kasse (vag-com) må til. Da er den som på det beste, men ikke perfekt.

 

Håper virkelig at noen kan hjelpe meg her. Begynner å bli desperat!!!

 

Har vag-com, så om noen har en ide til en grafisk test av noen slag, så fikser jeg det. Bare det at jeg ikke skjønner å tyde dem. :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor fikk du byttet kassen?

Det virker nesten som den ikke går skikkelig i gear.. Eller at gass potmeter ikke er rett i forhold til kassa.

Sliter med tiptronic selv om dagen, gleder meg til å hente ny bil nå :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selger (Bergheim Auto Bærum) klarer ikke å få papirer fra tidligere eier på arbeidet. Avtalen var at disse papirene skulle følge bilen. Jeg har nevnt for han at om jeg ikke får papirene, så ønsker jeg å heve kjøpet. Jeg sliter derimot med at bilen er i så strøken og sjelden god stand. Alle servicer fulgt, og god garantier både på motor/automat havari etc. Ønsker derfor i det lengste å finne ut av problemet på egen hånd. Selger har sagt at han vil dekke alle kostnader med å finne problemet. Har også vært hos Bilsentrum (VW Audiforhandler) i Kr.Sund N. De kan bare bekrefte at problemet er der, men siden de ikke finner noen feilmeldinger i systemet, kan de ikke gi noen diagnose. Alle tester hos dem viser ingen feil. "Kom igjen når noe alvorlig skjer". Fikk hakeslipp jeg!! Det kostet forresten også 3000.- spenn for at en mekaniker fikk herje med bilen min i halv time....: mad :

 

Alle på nett (forumer) snakker om at filterskifte på kassen kan forbedre symptomer på kassen. Men siden den er overhalet regner jeg med at det ikke er nødvendig enda. Har likevel investert i filter og olje, og vil i løpet av vinteren prøve dette også.

 

Med VAG-COM har jeg testet gasspådraget fra 0 til 100 %. Det ser ok ut for meg hele veien. Vet likevel ikke om det er disse verdiene kassen bruker. Det snodige er jo at en reset av gasspedal også bedrer symptomene. Men ikke så bra som en reset av kasse (vag-com) + reset av pedal (tenning på. gass i bunn i 12-15 sekunder, gass ut, start motor og kjør).

 

Men at den over tid lagrer for mye usynkrone hidden er sikkert i og med at ting bedrer seg etter alle resettene.

 

Kom igjen eksperter. Tenk! Jeg er desperat etter en løsning på dette. : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har flere spørsmål jeg. :)

 

1. Hvilke hidden bruker min bil for å beregne torque.

2. Ser at det i VAG-COM er 2 adaptions på kassen med verdiene : 240 og 1. Kan disse endres? Må man ha login kode?

3.Hvor befinner hjernen til kassen seg på min bil? Kan den ha dårlig kontakt. Mener å ha hørt det..

 

I spørsmål 2 antar jeg at 240 står for 240 forskjellige program som kassen bruker (DSP - Dynamic Shift Program). Trodd forresten at denne verdien i såfall skulle vært 250?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle på nett (forumer) snakker om at filterskifte på kassen kan forbedre symptomer på kassen. Men siden den er overhalet regner jeg med at det ikke er nødvendig enda. Har likevel investert i filter og olje, og vil i løpet av vinteren prøve dette også.

 

Du tror og håper på at kassen har vært overhalt, men har ingen dokumentasjon og ingen annen indikasjon på det enn noen utsagn fra noen som tjener penger på å påstå det.

 

Etter mitt syn har du nå en indikasjon på at den ikke nødvendigvis er det. Eller at overhaling av girkassen er utført ved at 2 simringer er skiftet slik at den ikke lekker olje. Det er mange former for "overhaling" og folk legger ulike betydninger i ordet.

 

Hvis du nå har kjøpt olje og filter og skal vente helt til vinteren, hvorfor ikke gjøre det i dag? Da vil du muligens få en indikasjon på om den har vært overhalt eller ikke. Hva om du åpner og oljen er svart og filteret likeså? Og hva om den går bedre etter på? Om du finner relativt blank olje og et lyst filter og den ikke går bedre etterpå så vet du i hvertfall at det ikke er oljeskift/filter som er årsak, og du kan fortsatt leve i håpet om at den kanskje har vært overhalt. (selv om den fortsatt kan være "overhalt" med 2 simringer og olje...)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Foreslår at du bare ser om de 35 skruene på bunnpanna til gearkassa har vært rørt, og at bunnpanna er rengjort under. Hvis man bytter filter/olje pleier vel de fleste å rengjøre delene, både inne og ute.

Har selv kjørt 5-6 k etter filter/oljebytte på allroad og bunnpanna er like ren utvendig, men det er fremdeles sommer..........

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du tror og håper på at kassen har vært overhalt, men har ingen dokumentasjon og ingen annen indikasjon på det enn noen utsagn fra noen som tjener penger på å påstå det.

 

Du har rett. Jeg har INGEN bevis på at kassen er skiftet/overhalt. : bh : Mitt dilemma er at jeg ØNSKER å beholde bilen, og håper at dette bare er en bagatell. Det er også kjedelig at VAG forhandleren ikke finner ut av det. De kan bare se at en eventuell overhaling ikke har skjedd hos dem.

 

At jeg skrev til vinteren var fordi jeg ikke ser så mange muligheter før pga. arbeid etc. Vil ta denne jobben så fort som bare mulig for å korrigere meg selv. :)

 

Det er bare det at kassen ikke har typiske tegn på slitasje. Er mekaniker selv og har hatt bil som hobby i over 20 år. En sliten kasse føles helt anerledes utifra min erfaring.

 

Kassen slurer ikke konstant. Og den forbedrer seg ved resetting. En annen ting som ikke ble skrevet over, (glemt) er at symptomene er veldig utetemperaturavhengige. Det vil si at om utetemperaturen er 10 grader, så er symptomene værre. UANSETT om motoren og girkasse er kald eller har normal driftstemp. Noe som igjen kan være en indikasjon på at hidden som kassen bruker ikke kommer riktig frem til kassen. Eks.vis en sensor, tempføler etc. At kassen også blir "bedre" ved å henge på henger med lass er vel ikke typiske tegn på slitt kasse heller. Reversen er helt perfekt. Det er vel også i revers at de fleste får de første symptomene. Her lukter det mere elektronisk feil spør du meg... Eller kanskje slanger til turbo. Vakumsystemet osv.

 

Jeg vil bare lufte problemet mitt her på forumet for å se om vi sammen kan finne ut av hva som er problemet. Er sikker på at det er mange eksperter her inne som har en formening eller tips til hva dette kan være.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører på med flere symptomer jeg. :)

 

Når jeg føler at kassen må resettes (etter 3-4 uker) er det ikke nødvendigvis fordi den slurer mere, men snarere at kassen begynner å bli "hard". Nøkkete giring og giring på helt andre punkt enn etter resetting. Gir jeg pedal virker alt normalt.

 

En annen ting som faktisk høres ut som kommer mere fra motoren er en klirrende lyd like før girskift. Motoren bråker også mindre etter resetting av kasse!?!?! Maler fint som ei katte da. Noe som får meg til å tenke på EGR systemet... (vakum) Hva tror ekspertene.

 

Jeg inrømmer at dette høres vannvittig ut, men det er nå slik det er. : :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Foreslår at du bare ser om de 35 skruene på bunnpanna til gearkassa har vært rørt, og at bunnpanna er rengjort under...........

 

Skal ta dette når jeg skifter filter og olje. Men det jeg kan se under bilen ser veldig bra ut. Rent og tørt. Ser vel mere når jeg fjerner beskyttelsen under kassa. Den lekker ikke olje i hvertfall. Har parkert inne i garasje på samme flekken i snart et år....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare for å nevne det, så er jeg fullstendig klar over at dette egentlig skulle vært selgers problem. Jeg vet også at alle andre enn MEG muligens hadde hevet kjøpet og kjøpt noe annet.

 

Har forresten god dialog med selger, og vi har kommet frem til at jeg får fikset problemet for selgers regning. Men selvsagt så rimelig som mulig. Ikke bare slenge bilen inn til VAG for ny kasse liksom.

 

Hvorfor går jeg med på dette? Jo, fordi jeg er en uhelbredelig bilentusiast og mekaniker med en unormal trang til å finne ut hva som er problemet. For 20 år siden brukte vi ikke lang tid på å finne løsningen til problemer, mens i dag krever det litt mere da bilene har flust av hjerner (ECU) rundt omkring som styrer hele sirkuset. Vi trenger bare litt mere tid og erfaringsutveksling for å komme i mål...

 

Så for dere som heller ønsker å snakke om hva jeg skulle ha gjort i forhold til selve kjøpet etc., så glem det. Så langt er jeg bare interessert i informasjon og tips som kan hjelpe meg videre. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fortsetter.....

 

En ting jeg har merket meg etter en lengre tørr og fin sommer er at bilen blir værre når det regner. Som om luftfuktigheten har noe å si liksom.... Etter tre dager med finvær siden forrige skybrudd, blir bilen bare bedre og bedre for hver dag.... Denne klirrelyden fra motoren er da også mere fremtredene. Men i dag var dette borte igjen... : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du funne ut noke meir om dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

å sette bilen inn på bilsentrum er hvertfall bortkasta penger..rart om de ikke har ødelagt bilen mer enn den var før du satte den inn..

 

ta deg en tur på møller i molde..kjørte dit med min a6 med tiptronic for service.. kan sjekke om noen av de har peiling.. vet det er en der som har god peiling på tiptronickassenes mange feil

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

 

jeg har puslet med samme irriterende problem på min egen 2.7t tiptronic Allroad 2002 siden jeg kjøpte den for snart to år siden. Etter flere diagnosetimer uten resultat, skifte av ATF girolje & filter, coiler, ymse vakumslanger og ventiler, drivknuter osv, skiftet jeg for tre uker siden ut hele girkassen med en "ny" bruktkasse (100 000 KM). Bilen er nå MYE bedre, og nøkkingen er nå så og si helt borte!

 

Da min girkasse hadde ca 190 000 km på samvittigheten regner jeg med nøkkingen var et resultat av slitasje. Om det var momentomformeren, ventilhilhuset, lammeler eller clutchbånd som var slitne vet jeg ikke. Siden vi ikke er alene om problemet kan det imidlertid se ut som om vi har avdekket en svakhet med disse ZF kassene. En av de som jobber med automatkasser på Norsk bildelesenter fortalte meg at problemet med nøkking på våre kasser er kjent, og at de ved overhaling setter inn ett ekstra lamell/clutchbånd for å få bukt med problemet...

 

 

Lykke til videre, og hold oss oppdatert!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du funne ut noke meir om dette?

 

Nei, desverre. Har vært for opptatt med jobb og andre obligatoriske oppgaver..... Ser heller ikke ut som om jeg får tid før uti november.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

å sette bilen inn på bilsentrum er hvertfall bortkasta penger..rart om de ikke har ødelagt bilen mer enn den var før du satte den inn..

 

ta deg en tur på møller i molde..kjørte dit med min a6 med tiptronic for service.. kan sjekke om noen av de har peiling.. vet det er en der som har god peiling på tiptronickassenes mange feil

 

Ja, jeg fikk bakoversveis da jeg måtte betale så mye for at de skulle ta seg en tur på byen med bilen. De tok riktignok en diagnosetest, men likevel! : eek :

 

Fint om du kunne snakket med noen du kjente ja. Jeg trenger tilbakemelding fra alle med kunnskap og eventuelt de som har hatt samme eller lignende symptomer. Disse kassene er styrt at mange ting, så det trenger forsåvidt ikke være mekanisk feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

 

jeg har puslet med samme irriterende problem på min egen 2.7t tiptronic Allroad 2002 siden jeg kjøpte den for snart to år siden. Etter flere diagnosetimer uten resultat, skifte av ATF girolje & filter, coiler......

 

Lykke til videre, og hold oss oppdatert!

 

Veldig irriterende at det ikke kommer opp noen form for feilmeldinger også... : bh : Og at resetting av hjerne skal gjøre den SÅ mye bedre er jo sykt. Disse kassene har jo en hjerne som lærer seg din kjørestil og bruker og lagrer hidden fra bilen over tid. Da er det klart at om noen av disse hiddenene ikke er som de skal (verdier etc.), så går det krøll i logikken....

 

Noe jeg legger mere og mere merke til er at bilen går gjevnt oppover for så plutselig å akselerere bedre. Når dette "rævsparket" inntrer locker også kassen umiddelbart. Det er som om turboen henger liksom.... Noe sier meg at det kan være noe galt med vakumsystemet til turbo. Det er jo et virvar av vakumslanger som styrer både turbo, br.kraftforsterker, EGR og andre ting. Ikke lett å finne ut hvor problemet eventuelt er.

 

Som tidligere nevnt, så er alt i orden om jeg bare trykker pedal. Dette kan jo underbygge teorien om at turbo ikke får gjevn/riktig vakum før man trykker bånn pedal. Treghet.

 

I og med at locking på kasse og innslag av turbo skjer samtid, så lurer jeg på om kassen også styres av vakum i tillegg til andre ting. Eller om det bare er slik at kassen ved bånn pedal får de riktige signalene den skal ha.

 

Jeg er svært interessert i kontakt med ordentlige guruer på disse kassene. Så om noen kjenner noen, så hadde det vært utrolig kjekt med en grundig forklaring på hvordan disse kassene egentlig fungerer.

 

Her er noen vesentlige spørsmål som "kan" gi meg litt mere svar på ting.

 

1. Styres disse kassene også med vakum?

2. Kan noen fortelle meg hvor alle sensorpunkt som kassen bruker kommer fra? temp luftmengde etc.

3. Har en forsterket kasse annen karakteristikk enn den originale kassen? Leste noe om at det føles ut som mellomgiring i enkelte gir. Stemmer dette?

4. Er det 7 lameller på forsterket og 5 på de originale?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Igjen,

 

vet såpass at girkassen ikke styres av vakum, eller har vakumlinjer tilkoblet fra motor. Mens du venter på svar fra de som virkelig kan noe anbefales denne godbiten..: http://www.allroadfaq.com/downloads/technical/audi_o1v_o1vl.pdf

 

WOW!! : haha : Just what I needed !!!!!!! :tilber:

 

TUSEN HJERTELIG TAKK Harald! Dette var akurat hva jeg trengte. Det er svært lite matnyttig materiell om automatkasser på nettet, men her traff du spikeren på hodet. : rock : Har lett i månedsvis etter noe lignende uten å lykkes.

 

Jeg gleder meg nå til å teste ut hva som egentlig feiler kassa mi. :-)

 

Hvis det er andre som har lignende lektyre, så setter jeg veldig pris på det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter Haralds innlegg har jeg fått tatt en STALL TEST slik det var beskrevet i dokumentet han linket hit.. Håndbrekk og fotbremse på, og full gass i fem 5 sekunder.

 

Merker godt at bilen tar med en gang. Turtallet stiger til 1500 omdreininger før den daler ned til 1200 omdr. og blir der. Det hele føles ut som om bilen tar over styringen av gass selv.Når jeg slipper gassen forblir kassen locked helt ned til tomgang, eller når jeg setter den i alt annet enn D.

 

Om dette er riktig eller ikke klarer jeg ikke å finne ut av i dokumentet. Ser også ut som om det kan variere fra bil til bil. Men skulle gjerne visst om dette blir regnet som NORMAL eller LOW.

 

Uansett skulle det indikere at kassen ikke slurer på lamellene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stall testen høres lik min ut. 1500 så ned til 1100-1200. Jeg har også begynt å lure litt på om noe ikke er helt som det skal være. Har ca samme oppførsel som du beskriver under kjøring. Den har egentlig vært sånn i 4 år men synes det tar så lang tid før kassen girer under aks når den er kald. Liker ikke å ha 3000 omdr på kald motor.

 

Jeg hadde en runde da jeg kjøpte bilen siden giringa ikke virka helt bra. Da var lmm dårlig. Mistenker dette på nytt for min del. Har byttet en i mellomtiden. Virker som de bare svekkes litt og dermed ikke klarer rette verdier. Har ikke prøvd med rengjøring. Sist jeg bytta ble giringa merkbart bedre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stall testen høres lik min ut. 1500 så ned til 1100-1200. Jeg har også begynt å lure litt på om noe ikke er helt som det skal være. Har ca samme oppførsel som du beskriver under kjøring. Den har egentlig vært sånn i 4 år men synes det tar så lang tid før kassen girer under aks når den er kald. Liker ikke å ha 3000 omdr på kald motor.

 

Jeg hadde en runde da jeg kjøpte bilen siden giringa ikke virka helt bra. Da var lmm dårlig. Mistenker dette på nytt for min del. Har byttet en i mellomtiden. Virker som de bare svekkes litt og dermed ikke klarer rette verdier. Har ikke prøvd med rengjøring. Sist jeg bytta ble giringa merkbart bedre.

 

3000 før giring var høyt ja! Min girer på 2200-2400 når den er kald. Så "slurer" den litt før den locker. Dette skjer på 2 og 3dje gir. Har også skiftet LMM. Fungerte bedre men er ikke kvitt problemet.

 

Kommer til å sjekke oljenivået i løpet av kort tid for å eliminere dette som et potensielt problem. Du får følge med på tråden og se om vi kommer frem til en løsning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hørt om "kick down adaption". Noen som vet om dette gjelder for min bil også. Er det noen som vet hvordan den utføres? Finner ikke oppskriften.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

3000 før giring var høyt ja! Min girer på 2200-2400 når den er kald. Så "slurer" den litt før den locker. Dette skjer på 2 og 3dje gir. Har også skiftet LMM. Fungerte bedre men er ikke kvitt problemet.

 

Kommer til å sjekke oljenivået i løpet av kort tid for å eliminere dette som et potensielt problem. Du får følge med på tråden og se om vi kommer frem til en løsning.

 

Det med at den "slurer" på andre gir trur eg er vanlig, det gjer både min allroad og andre eg har snakka med, med samme sort. Har forresten akkurat hatt service på girkassen og.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det med at den "slurer" på andre gir trur eg er vanlig, det gjer både min allroad og andre eg har snakka med, med samme sort. Har forresten akkurat hatt service på girkassen og.

 

Hmm.. Det var jo på en måte betryggende, men det føles unektelig ikke riktig ut. Når bilen innimellom lar vær å gjøre det, så blir jeg ekstra skeptisk til at det skal være slik. Når i tillegg Bilsentrum (VAG forhandler) i Kr. Sund bekrefter at bilen ikke locker på 2 og 3 før etter en stund, så vet jeg ikke helt hva jeg skal tro på.... :confused:

 

Skal prøve i dag å se om jeg får sjekket oljenivået og komme med en tilbakemelding her. Da får dere også en rapport på synlige lekkasjer om det skulle finnes det. Håper også å finne noe hidden på kassen som kan hjelpe oss i å identifere om det er den originale kassen eller ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.