#1 Skrevet September 19, 2008 (endret) Hei, Trenger å få maskinert noen deler til min 80 TDi. Noen i klubben som har mulighet for å maskinere noe for meg til en fornuftig pris? a) 2 stk. deksler for å montere digital eksostemp og digital turbotrykksmåler i midtkonsoll b) 1 stk. deksel for å montere eksostemp sensor i eksosmanifold (der som EGR systemet nå er koblet til) c) 1 stk. deksel for å montere vann/metanol dyse i innsugsmanifold (der som EGR systemet nå er koblet til) Venter på pakningene for å tegne de to siste etter, men jeg lager målsatte CAD (solid edge) tegninger på alle delene, og det blir rimelig lette deler å lage (flate deler med kvadratisk cutout og noen hull). Gjenging av NPT gjenger gjør jeg selv etterpå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 19, 2008 Søte små digitale gauger, 48x24mm frontplate 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 19, 2008 b) bør nesten lages i stål p.g.a. eksostemperaturen, så da er det gjerne like greit å lage resten ut fra samme emne? Fosfatisering kan vel også være en idé? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 19, 2008 de delene der ser det ut som det greieste er å få laser eller vannskjert. skal du frese ut det firkantede hullet får du ikke til helt spisse inv hjørner slik du har tegnet, (men det er kansje heller ikke nødv?) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 19, 2008 de delene der ser det ut som det greieste er å få laser eller vannskjert. skal du frese ut det firkantede hullet får du ikke til helt spisse inv hjørner slik du har tegnet, (men det er kansje heller ikke nødv?) Bør være helt spisse i inv hjørner p.g.a. målerene som skal monteres. Tenkte også på vannskjæring. Ligger ett vannskjæringsfirma rett ved jobben min, kan høre med dem, men regner med de er dyre 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 19, 2008 Kunne selvfølgelig tatt helt av i tegning av a) men da blir de sikkert alt for dyre å lage. Sånn som de er nå blir det å lime de fast til midtkonsollen med ett par dråper silikon eller lignende (vil ta opp plassen til 2 knapper i "knapperekka"). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 19, 2008 Hvor tykk skal den plata til måleren være? Et lite tips kan være å oppsøke et tavleverksted, de har divsere hydrauliske leketøy for å stanse (lokke) ut slikt i standarddimensjoner. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 19, 2008 Hvor tykk skal den plata til måleren være? Et lite tips kan være å oppsøke et tavleverksted, de har divsere hydrauliske leketøy for å stanse (lokke) ut slikt i standarddimensjoner. Tykkelse på en 5-6mm tenkte jeg, 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 21, 2008 Med mindre du har enorme krav til toleranse på disse delene, er det ikke nødvendig å maskinere. Det vil bare medføre ekstra kostnader. Det du kan gjøre, er å se om du finner noen bedrifter i ditt nærområde som bruker f.eks laser i forbindelse med brenning av tynnplater. Du kan da bruke "Save as Flat" funksjonen i SolidEdge og lage en .dxf av .psm-fila du har nå. Dxf lagres i 1:1 og kan dermed importeres direkte inn i en laser. Det tar bare noen sekunder å brenne disse delene, og dersom du på forhånd har lagd en dxf-fil til operatøren så er allerede mesteparten av jobben gjort. Det burde derfor ikke koste mer enn småpenger dersom du finner et firma som har tid til å gjøre jobben. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 22, 2008 Med mindre du har enorme krav til toleranse på disse delene, er det ikke nødvendig å maskinere. Det vil bare medføre ekstra kostnader. Det du kan gjøre, er å se om du finner noen bedrifter i ditt nærområde som bruker f.eks laser i forbindelse med brenning av tynnplater. Du kan da bruke "Save as Flat" funksjonen i SolidEdge og lage en .dxf av .psm-fila du har nå. Dxf lagres i 1:1 og kan dermed importeres direkte inn i en laser. Det tar bare noen sekunder å brenne disse delene, og dersom du på forhånd har lagd en dxf-fil til operatøren så er allerede mesteparten av jobben gjort. Det burde derfor ikke koste mer enn småpenger dersom du finner et firma som har tid til å gjøre jobben. Takker for tips 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 22, 2008 Vestpak på forus driver med vannskjæring 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 22, 2008 OT, men er på jakt etter en liten digital turbotrykksmåler selv, hvem har dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet September 22, 2008 Vestpak på forus driver med vannskjæring Takk, høre med dem også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet September 22, 2008 OT, men er på jakt etter en liten digital turbotrykksmåler selv, hvem har dette? http://www.auberins.com selger generelle digitale målere som kan programmeres til all slags forskjellige input signaler og output programmeres etter ønske: http://auberins.com/index.php?main_page=product_info&cPath=5&products_id=19 Jeg har to liggende og kjøper sikkert flere hvis jeg blir fornøyd med dem. Må få gang på delene nevnt over slik at bilen blir klar med vann/metanol injeksjon og digital overvåking av eksostemp og MAP 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet September 22, 2008 Har ikke testet disse selv, men her kan du laste ned tegne program, og bestille custom saker direkte, i forskjellige matrial typer etc: http://www.emachineshop.com/ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet September 23, 2008 Har ikke testet disse selv, men her kan du laste ned tegne program, og bestille custom saker direkte, i forskjellige matrial typer etc: http://www.emachineshop.com/ Kommer jo gode tips på rekke og rad i denne tråden! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet September 23, 2008 De dekslene du har tegnet opp er såpass enkle, at de lager du selv med minimalt utstyr. Båndsag, bormaskin og fil. Det holder også å bruke alu som gjør det veldig mye lettere å jobbe med. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet September 23, 2008 De dekslene du har tegnet opp er såpass enkle, at de lager du selv med minimalt utstyr.Båndsag, bormaskin og fil. Det holder også å bruke alu som gjør det veldig mye lettere å jobbe med. Enig i at det er enkle deler, men jeg har ikke båndsag eller tilgang til det. Søylebor skulle jeg nok fikset (har kun en liten en til dremel for å lage kretskort, men har tilgang til større) og filer er jo kein problem. Alu på eksosmanifold? Er litt redd for smelting pga. lavt smeltepunkt vs. høy eksostemp. Alu på resten av delene er jo helt OK. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet September 23, 2008 Enig i at det er enkle deler, men jeg har ikke båndsag eller tilgang til det. Søylebor skulle jeg nok fikset (har kun en liten en til dremel for å lage kretskort, men har tilgang til større) og filer er jo kein problem. Alu på eksosmanifold? Er litt redd for smelting pga. lavt smeltepunkt vs. høy eksostemp. Alu på resten av delene er jo helt OK. Ah, så det nå at den ene skal på eksosen og det gjør jo alu til ett forholdsvis dårlig valg. Jeg kan sikkert skjære de ut for deg i egnet materiale for noen hundrelapper hvis du tar boring og innvendig hull selv? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet September 23, 2008 Ah, så det nå at den ene skal på eksosen og det gjør jo alu til ett forholdsvis dårlig valg.Jeg kan sikkert skjære de ut for deg i egnet materiale for noen hundrelapper hvis du tar boring og innvendig hull selv? Skriker ut når jeg får målsatt de siste dekslene. Du lager vel ett dirkesett til meg også med det samme? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet September 24, 2008 Har ikke testet disse selv, men her kan du laste ned tegne program, og bestille custom saker direkte, i forskjellige matrial typer etc: http://www.emachineshop.com/ Drøy pris, $228 dollar for en Ø75 plate i 2 mm alu. Mulig det er en oppstart pris så videre maskinering ikke er så dyrt men tror det er mer lønnsomt å ringe kompiser ja. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet September 24, 2008 Du lager vel ett dirkesett til meg også med det samme? Hæ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet September 24, 2008 Hæ? Tror jeg snakkte med deg når jeg låste meg ute av 80'en på Rudskogen nå i august? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet September 24, 2008 Tror jeg snakkte med deg når jeg låste meg ute av 80'en på Rudskogen nå i august? Deg ja, jeg hadde kanskje "litt" promille da ja 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet September 24, 2008 Deg ja, jeg hadde kanskje "litt" promille da ja Hehe... litt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...