Passat 3bg 1,9 tdi; Gåen termostat?

Anbefalte innlegg

La merke til at tempen sank litt når jeg lå på 6. gir og "rant" i en nedoverbakke. Sank ned til ca 80°. Steg opp til normale 90° når jeg begynnte å kjøre normalt igjen.

Så lurer jeg på om det kansje er sånn på denne motoren? Tviler litt på det, men spør her før jeg begynner å bytte noen deler.

Går eventuelt greit å bytte denne? Er vel bare vannpumpa som er drit å bytte......

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hiver meg på her.

Rant ned en bakke da datt tempen fra 90° til ca 70°

Også er motoren iskald på tomgang, motoren er 1.9 tdi 131hk

kan termostaten være gåen? Og hvor sitter den?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Normalt på tdi det her. Noen har tileggsvarme av kjølevesken. Min har ikke det og blir kald om jeg kjører pent.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde tidligere en -03 Passat 1,9 TDI (tror det var AVB motorkode).

Slet med å få denne varm etter bytte av reg.reim og vannpumpe uansett utetemperatur og belastning.

Byttet termostat - voila!

På min satt termostaten på venstre side av blokka, ganske langt remme.

Gikk greit å bytte.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går eventuelt greit å bytte denne?

Du trenger en liten 10mm pipe med 20cm forlenger og skralle. Videre er det praktisk med en nebbtang for å ta ut skruene med, og en spiss hake for å ta ut den sammenpressede o-ringen.

Og selvfølgelig ny termostat med o-ring og ny kjølevæske.

Sitter rett bak dynamoen.

Tar 10 minutter å skifte.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

La merke til at tempen sank litt når jeg lå på 6. gir og "rant" i en nedoverbakke. Sank ned til ca 80°. Steg opp til normale 90° når jeg begynnte å kjøre normalt igjen.

Så lurer jeg på om det kansje er sånn på denne motoren? Tviler litt på det, men spør her før jeg begynner å bytte noen deler.

Går eventuelt greit å bytte denne? Er vel bare vannpumpa som er drit å bytte......

Det er lite overskuddsvarme frå ein dieselmotor i forhold til ein bensinmotor. Derfor kan motoren ved liten belastning bli nedkjølt av lufta som strøymer gjennom motorrommet på kalde vinterdagar.

Sist vinter hadde vi streng kulde også her på Vestlandet. Då dekka eg til øvre del av grillen med svart lerretsteip (McGyver-teip). Motoren vart raskare oppvarma, og heldt varmen også i unnabakkar. Den svarte teipen viste mest ikkje. (I gamle dagar kunne ein kjøpe "radiatorgardin" til dette formålet.)

Om du skal bytte temostat, kan du ta ein titt her http://elsaweb.spaghetticoder.org/doc/V.en-GB.3B-MO-MOAJM/1470350/2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker papp-plate den dag i dag, både på Audien(1.8b) og Passaten.

Funker bra.

Men fjerner den om våren. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker papp-plate den dag i dag, både på Audien(1.8b) og Passaten.

Funker bra.

Men fjerner den om våren. :)

Ja, papp-plate er eit godt gamalt knep. Lag gjerne nokre små hol i den, om du då ikkje køyrer under arktiske temperaturar heile tida.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.