#1 Skrevet September 21, 2008 Da har jeg vært ute målt kompen på ng'en min, det ble ca: sylinder 1 : 13 bar sylinder 2 : 10 bar sylinder 3 : 11 bar sylinder 4 : 12 bar sylinder 5 : 11 bar Det skal sies at det kan være litt unøyaktig fordi jeg dro ikke like lenge på startern på alle... Men det jeg lurer på er om hva som er normalt på disse motorne. Ser at det er litt stor slingring mellom de forskjellige sylinderne, men kan dette skyldes toppakkningen? (den er dårlig mtp. den lekker olje ut av blokk) Og kan jeg nå utelukke at det er lekk mellom feks. sylinder 4 og 5 ? målte med alle pluggene ute... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 21, 2008 Skal være min. 8 bar i følge boka. Normalt ligger den på 12-13 bar. Lekkasjen er sikkert rundt ventilene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 21, 2008 Evt. stempelringer? motorn har gått 335000km.. Men er dette noe å tenke på? eller kan jeg bare glemme det? for hvis jeg skal gjøre noe med det så blir det vel billigere å bytte motorn... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 21, 2008 Tøm en liten skvett (snakker om 20 dråper) med motorolje inn tennplugghullene og mål komp igjen. Får du da mye høyere komp så er det stempelfjørere det lekker rundt og ikke ventilene. Går ikke motoren skikkelig siden du har målt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 21, 2008 Saken er den at jeg kjøpte meg en rimlig løen 2.3q som ikke hadde fått den oppmerksomheten den trengte. Feil som var/er på bilen: -motor fjuska/butta i mot når den var kald - masse falskluft som jeg fiksa i dag, virka som det hjalp -motor er tungstarta - forhåpentligvis var det pga falskluft det også, men har ikke testa nok, kan være dyser. -målern til kjølevannet på speedo funker ikke -virker ikke som at kjølevifte starter -lekk toppakknin -Merka plutselig at motorn hadde en svak, butt bankelyd/rumle lyd som jeg ikke klarte å lokalisere. Søkte litt og fant ut at endel som hadde hatt et lignende problem fant ut at det var tenningsbank pga gåen toppakkning mellom sylinder 4-5. Men må si at jeg ikke har hørt no til denne lyden de siste gangene jeg har startabilen så kanskje det var vakuumklokka som gikk rabiat? Dette er da kun motorproblemene på bilen, det meste er heldigvis gratis fiks og skyldes jallamekking.. men men. Det var altså derfor jeg målte komp. Men er vel ikke nødvendig å måle igjen tro? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...