Autocheck og rele på hovedlysene?

Anbefalte innlegg

Hvordan går man frem for å montere rele på hovedlysene på biler med Autocheck? Varselet vil jo lyse konstant hvis man ikke lurer systemet...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker den orginale strømtilførselen til lyset som styrestrøm til releet. Releet får strøm rett fra dynamo eller batteri og inn i lykta..

På Audi'n hadde jeg 9 volt på pæra før jeg gjorde det om. Etterpå hadde jeg 14.5v ca..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må du bruke rele for å få til det du ønsker?

 

Ja, fordi...

 

På Audi'n hadde jeg 9 volt på pæra før jeg gjorde det om. Etterpå hadde jeg 14.5v ca..

 

Derfor! Har bare stearinlys foran på bilen!

 

Bruker den orginale strømtilførselen til lyset som styrestrøm til releet. Releet får strøm rett fra dynamo eller batteri og inn i lykta..

 

Ingen problem med Autocheck'en?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen problem med Autocheck'en?

 

Jo, masse piping når jeg har på nærlys:p Men en liten motstand fikser det lett;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Derfor! Har bare stearinlys foran på bilen!

 

OK. Hvis det hadde vært xenon kit innmontering som skaper krøll så finnes det løsning ved å koble til ekstra motstand/kondensator. I ditt tilfelle så må du nok innom effektmotstander som jeg linket til ovenfor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker!

 

Og nei Bjørn, skal ikke ha Xenon, greier seg nok med Halogen, så lenge det blir litt ordentlig strøm til lysa...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er løsningen funnet, og den er drit-enkel, for å si det mildt :)

 

Man må først og fremst finne J123, som er kontrollenheten for hovedlysene til Autocheck-systemet. J123 er altså nummeret fra koblings- og feilsøkingsskjemaene til Audi. I 1989 modell Audi 200 sitter denne på releplass nr 5 under dashbordet. Releet er merket 281, det har VAG delenummer 443 919 698 og Hella delenummer 5KG 004079-03.

 

Det man enkelt gjør er å fjerne signalet fra dette releet til Autocheck-enheten. Man kan gå drastisk til verk og fjerne kabelen, eller gjøre det enkelt slik jeg gjorde det, og bøye til side en av spadene på selve releet. Den spaden som signalet skal fjernes fra er merket med bokstaven K.

 

Etter at jeg bøyde K til siden, så dro jeg ut pluggen på den ene hovedlykta, og så at Autocheck'en likevel holdt kjeft! :)

 

Edit: Alternativt kan man fjerne 281 fullstendig og lage "jumper"-ledninger til erstatning. Disse må da sitte mellom 56bL og 56bL/1 hhv. 56bR og 56bR/1.

 

Se også nest nederste kapittel på denne siden: http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/eurolght.html

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Genialt.. Da er det notert og den er for evig borte hos meg :D Leste det på S2forum at det gikk ann.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flytter man den/det rele-tingen etter reléene man kopler på lysa, så er det mulig å få autochecken til å virke igjen også..

Krever en del mer kopling da, dvs to ekstra ledninger fra relésokkelen og ut evt.. Da bare lasker man sokkelen inni og kopler ut K (grå) ledning til hvornåenn man plasserer det releet.., og den andre ledningen :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men når det blir så mye ledninger hit og dit blir spenningsfallet også et problem igjen, og så er man nesten der man begynte etterhvert.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, kopler man reléene ute ved lyktene i egen boks e.l., dimensjonerer ledninger bedre enn det Audi gjorde på 80-tallet, så ser jeg ingen grunn til hvorfor. Den grå K-ledningen og den andre er såvidt jeg forstår signaler til autochecken, så det er ikke krise der ville jeg tro. Men bruker man skikkelig ledning, så tror jeg nok det ikke er noe problem.

 

Min Audi iallefall lider av alvorlige spaghettikoplinger hit og dit fra før : haha :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den grå K-ledningen og den andre er såvidt jeg forstår signaler til autochecken

 

Den grå er signal, den andre er jording, enkelt og greit. Jordingen kan man hente hvor som helst, så det blir i tilfelle bare å strekke et signal. For min del greier jeg meg utmerket uten varsling.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig Per. Ikke så vanskelig å se når ei pære har gått :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det igrunn ikke så vanskelig å se, nei. Iaf ikke sånn lysa mine står nå, rett i bakken 3-4 meter foran bilen :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hm, må vel ha 4 sikringer her, en til hvert rele? 2 15a og 2 30a? Finnes det noe allright sikringsboks for flatstift som tar en 4-6mm2 inn, igjennom 4 sikringer og 4 individuelle ut..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du kjører standard watt-styrke på pærene, så holder det med 10A pr nærlys, og 20A pr fjernlys. Hvis du skal kjøre ett rele til hvert nærlys holder et med 5A sikring, og 10A sikring for hvert fjernlys med 2 pærer. Personlig kommer jeg til å bruke 3 releer, ett til nærlys, ett til fjernlys og ett til tåkelys. Litt risky hvis et rele ryker, men den sjangsen tar jeg.

 

Nærlys: 55 watt x2 = 110 watt /14 volt = 7,85A

Fjernlys: 60 watt x2 + 55 watt x2 = 230 watt /14 volt = 16,42A

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.