100 2,3 K-jet går absolutt ikke som den skal

Anbefalte innlegg

Bilen begynte plutselig å oppføre seg som en dritt.

 

  • Når den er helt kald er det bare litt ruskete.
  • Når den er halvvarm skjer dette:
  • Slipper jeg gassen og trår in clutchen stopper den nesten før den jager litt mellom 6 og 800rpm for så å legge seg jevnt på 800. Det kan jeg leve med.
  • Ligger jeg på jevn gass nøkker bilen hele forbanna tia. Det kan jeg ikke leve med.
  • Gir jeg gass fra bunn skjer det svært lite. Kommer jeg derimot over 3000rpm skjer det drita mye. Derfra og til 5000 er bilen kjempesterk og drar som et godstog.
  • På 5000 kutter bilen som om det skulle være turtallssperre der.
  • Det ryker svart nok fra eksosen og den bruker drøye 2 liter på mila. DET kan jeg ikke leve med!
  • Problemene øker proposjonalt med driftstempen på bilen, når den er lunka er den skikkelig ille, når den er varm er det helt jævlig.

 

  1. Fått tips om kaldstartdysa som jeg koblet av uten at det hjalp det minste.
  2. Mistenkte bensintrykkregulatoren så jeg bytta med en annen uten at det var noe suksess heller.
  3. Alle pluggene er perfekte, så nær som på nr. 4 som er så kokset at den er glassert. Pusset ren den og byttet den med den ved siden av (som referanse, er det en dårlig plugg eller er det noe galt med nr. 4?), det hjalp heller ikke noe.

 

ALLE tips mottas med takk: hjelp :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hei du jeg har to slike audier med nf motor 2,3 l . Den ene bilen hadde slik oppførsel som din. Det jeg gjorde var å spraye el spray i alle kontakter . Er det en mulighet at du har feil plugger på den. Har ikke hatt problemer etter at jeg sprayet jeg da men det kan hende at det ikke hjelper i ditt tilfelle.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har denne en elektrisk trykkstiller? (eller blandingsregulator som noen også kaller den).

 

Virker litt rart om det sku være den siden den ikke oppfører seg sånn når den er kald og..

Kunne vært greit å sjekka kam/veiakselsstillingsføler kanskje?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får se på begge de tingene når jeg kommer ned på værste etterpå.

Det rare er at det kom så brått, da jeg satte fra meg bilen om kvelden var den fin som snus og dagen etter var det helt jævlig.

Bytta bensintrykkregulator og den ble litt bedre men laaaaangt i fra sånn som den var dagen før.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noe du burde sjekke:

Sjekk GRUNDIG etter falskluft både på vakuum og innsug... typisk under belgen... napp av ledningen til tomgangsregulatoren, bilen skal gå jevnt på tomgang da, hvis ikke så må du justere tomgangen.

 

Jeg tror problemet ligger hos deg i en lekasje på vakuumet eller innsuget...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for alle tips...sålangt: rolleyes

 

Tja, bilen gikk ruskete på tomgang til jeg nappet av vakumslangen inn på tomgangsregulatoren, da gikk den jevnt og fint: klø : Ved å bare dra av kontakten skjedde det ikke noe.

Sjekka tenning og den var fin.

Sjekka vakumlekkasje (gikk med nesten en boks startgass) uten å finne noe.

Men, sparya startgass inn i luftfilteret og bilen holdt på å kveles, gjorde det samme inn i vakumslangen som går ned på bensintrykksregulatoren med samme resultat: klø :

Justerte ned co over 2 omdreininger og pussa rein pluggene (de var skamsota).

Bilen går mye bedre men får fortsatt ALTFOR mye bensin. (selv om jeg har fått redusert forbruket fra 3 til omtrent 2 liter på mila synes jeg fortsatt det er i overkant: eek :)

I kveld blir det bytting av plugger og ellers andre tips jeg måtte få i løpet av dagen: vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kaldstartdyse og den lille tempføleren kan vere rota til masse vondt på disse :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kaldstartdysa ble koblet av... og på igjen da det ikke utgjorde noe forskjell.

Hvilken lille tempføler?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja viss bilen var varm når du koblet den av så kan du vel utelukke den.

På 2,3 NG er det iallefall en 2-polet tempføler som gir signal til motorstyringen, vil tro din også har en slik.

 

Lambda på denne?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den CO-skruen avjusterer seg ikke av seg selv, og to hele omdreininger er MYE mer enn man noengang trenger å vri den for å få det riktig. 1/8 omdreining utgjør ofte et par prosent CO, så skru denne tilbake akkurat der den sto før du feilsøker videre, ellers har du laget et nytt problem i jakten på det første.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemene du beskriver er akkurat like mine, da lambdasonden min var gåen. Sjekk om verdiene på denne er riktig. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare så du vet, startgass finner ikke all falsklufta, lekker det et sted på vakuumen så er det vanskelig å finne med startgass. Hvert fall de tilfeller jeg har vært borti.

Er sikkert ikke så dumt å pelle av tomgangsregulatoren og se om det er mye dritt inni den.. de har en tendens til å bli litt vanskelige da.

Men om dette er årsaken til at bilen din bruker mye bensin vet jeg ikke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jon Arne: Hvor sitter den tempføleren? På NG er det vel den nye K-et-eller-annet-jet med tomgangsregulatoren på siden av luftmengdemåleren mens på min er det den gamle nede på blokka.

 

Eyvind: Hehe nei, du har rett, 2 omdreininger + er vel ikke noe bilen bestemmer seg for å skru rundt i løpet av ei natt så når jeg finner noe annet å prøve justerer jeg co igjen. Inntil videre sparer det meg derimot for en liter på mila og da står den der til noe annet dukker opp;)

 

Marius: Vet ikke om det er lambda på den engang men det skal selvfølgelig sjekkes.

 

Morten: Jeg rev og slet i det meste av slanger og rør mens jeg sprutet på startgass. Hadde det jeg regnet med var vakumlekkasje på 10vt`n min og det stemte. Problemet der var en sprekk som ikke åpnet seg før jeg fikk turbotrykk så det fant jeg ikke med gass, mer ved en tilfeldighet. Men blir jeg desperat nok plukker jeg av alt av slanger og styr, vasker og sjekker det manuelt. Byttet jo som sagt tomgangsregulator og den jeg byttet med virket mer åpen når jeg blåste inn i den enn den som satt der. Men, siden jeg ikke vet om det skal være som å blåse rett igjennom eller om det skal være litt motstand der så er det ikke så lett å avgjøre om den er bra eller ikke.

 

Sjekket forresten luftfilteret også og det var ikke spesielt skittent. Bak filteret, inni boksen derimot var det drita mye olje...??

 

Kjempeflott at dere kommer med innspill for jeg begynner å bli blank:(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Feilen funnet.

Dvs. det var 2 feil:

1) Bensintrykkregulatoren - jeg fant tilfeldigvis en ligende på værste og den gikk det ikke an å blåse igjennom så jeg prøvde den og da ble alt myyye bedre. Det betyr at begge de to andre var ødelagt. Åpna den ene og fant ut at pakingen inni var gåen, sikket det samme på den andre.

2) Pluggledningen på ener`n - prøvde først å justere tenninga men det ble bare rot for tenningspistolen blinka bare av og til. Tok så en tur til en kompis som jobber på bilverksted for å justere tenning og co med skikkelig utstyr. Problemet var at han fikk samme resultat med sin tenningslampe så han rota fram ociloskopet og da viste det seg at sylinder 1 bare tenner omtrent hver 4-5 gang den skal. Pga dette så var det så mye uforbrent bensin i aksosen at han fikk ikke noe måling på co`n.

Justerte tenninga sånn ca. og nå ligger jeg på ca. 1-1,2 l/mil men fortsatt går den ruskete på tomgang så fort den får litt lunk. Jager mellom 600 og 1000 hele tiden og er kjempetungstartet når det er kaldt. I helga blir det bytte av pluggledninger så får vi se:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Update:

Byttet pluggledningen på eneren og fikk justert ned CO en del og nå går bilen som ei klokke igjen:D

Ligger stabilt på 1000-1100 rpm på tomgang både varm og kald og bruker VESENTLIG mindre bensin. Hvor mye vet jeg ikke enda siden jeg bare har kjørt 15 mil siden jeg fikk justert ned CO`n.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.