Mangler gnist på Audi 200 20v (3B motor) FEIL FUNNET

Anbefalte innlegg

En kompis driver å sliter med å få gnist på en 200 20v. Det er sjekket å målt det aller meste,hallgiver er byttet,annen hjerne er prøvd,fordeler og rotor er byttet,alt er ohmet å målt. Men ingen gnist.....vet det er et skudd i blinde å spør om noe slikt men hva kan være galt ? Slutt-trinnet på coilen er også skiftet,likeså en annen coil er testet uten resultat. Ingen feilkoder med Vagcom. Han er ganske oppgitt da "ALT" er prøvd eller byttet. : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regener med det mest elementære er sjekket, triggerne ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er trigger pinnene på svinghjulet sjekket? (at de ikke er knekt/ramlet ut som noen har opplevd?)

 

Er merkene på svingningsdemper - kamdrev sjekket? (Kilen i kamrem drevet på veiva kan ha gått slik at det er en ørliten offset som kan være nok til å gi synk feil og null gnist? (Var det ikke dette Øystein Hansen opplevde på RS2n sin for ikke så lenge siden: klø : )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alt skal være målt å sjekket ifølge kompisen min ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hallgiver-signalet er på 5,1 volt,i boka står det min. 9 volt. Hallgiver som stod på bilen var gåen,ble byttet til en hallgiver ifra en 1.8 16V motor (KR/PL) som visstnok skal være samme.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Feilmeldinger?
Ingen feilmeldinger med Vagcom såklart.......: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Målt at det er kontakt i ledningene fra de forskjellige triggerene og inn til hoved kontakten til hjernen? (At det ikke er brudd i ledningsmatta noe sted?)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikringer?
De har fulgt alt av ledninger inn til sikringsboks,men finnes det noe "skjulte" sikringer noen plass ?? Det som muligens kan ha skjedd er at ledningene fra hallgiveren på fordeleren har kortsluttet da den stikkern på fordeleren var gåen. Så ledningene fra hallgivern hang bare å dinglet å var stukket inn i stikkern. Men hallgivern er jo byttet etter det,pluss at de har prøvd med en annen hjerne.

 

EDIT : Bilen stod å gikk på tomgang,gikk helt fint. Så plutselig bare stoppet den.....etter det har det vært fint lite gnist å livstegn fra den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såvidt jeg veit er det ingen skjulte ledninger. Men ble det plutselig ingen gnist?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såvidt jeg veit er det ingen skjulte ledninger. Men ble det plutselig ingen gnist?
Den stod å gikk fint på tomgang så plutselig stoppet den helt uten grunn eller forvarsel. De har målt å ohmet omtrent alt som er å måle på bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går fordeleren rundt? På min var drevet på selve kammen knekt av.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går fordeleren rundt? På min var drevet på selve kammen knekt av.
Ja det mener jeg på han sa,men kan virke som at det er trigger-pinnen på svinghjulet som er gått av. Det meste tyder på det iallfall,tror ikke de har sjekket fysisk at den er der eller ikke. Skal ta en prat med han litt senere ikveld.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om triggerpinner ryker vil ikke bilen stoppe, du vil derimot ikke få startet igjen når du har stoppet den.

 

Vedder en 5`er på at problemet er timing, da enten defekt kile på veivhjul,kamdrev eller feiljustert fordeler etter bytte.

 

Jan Brede

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja da var feilen funnet..........det var trigger-pinnen i svinghjulet det gitt. De gikk ut ifra at den var grei siden de ikke fikk opp noen feilkode med Vagcom. Men pratet med en kompis som har skrudd mye på 3B å han sa at du får opp feilkode på den kun når bilen går. Sletter man den kommer den tilbake når bilen går av en eller annen merkelig grunn. Så da ble kompisen min lettet når de endelig fant feilen. Takk for hjelpen alle sammen :) Men det rare var at bilen stod å gikk på tomgang på garasje-gulvet når det skjedde.....bilen stoppa rett foran øynene deres. : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja da var feilen funnet..........det var trigger-pinnen i svinghjulet det gitt. De gikk ut ifra at den var grei siden de ikke fikk opp noen feilkode med Vagcom. Men pratet med en kompis som har skrudd mye på 3B å han sa at du får opp feilkode på den kun når bilen går. Sletter man den kommer den tilbake når bilen går av en eller annen merkelig grunn. Så da ble kompisen min lettet når de endelig fant feilen. Takk for hjelpen alle sammen :) Men det rare var at bilen stod å gikk på tomgang på garasje-gulvet når det skjedde.....bilen stoppa rett foran øynene deres. : klø :

 

Hmm. motronicene lever sine egne separate verdener tydligvis.

Husker når Tobben drev å såg på min da den ikke var helt kompis. Den kunne gå uten sensoren påkoblet, men den måtte startes med ledningen i. Altså derfor synest jeg det var litt rart den stoppet på tomgang. For den skal kunne gå kun på fordeleren(nødmodus av et slag) men som sagt, den klarer ikke å starte oppat uten svinghjuls triggern.

 

Uansett så er det jo fint det ordet seg :)

 

 

Mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig lite logisk dette ja, motronic trenger signal både fra pinne (øvre dødpunkt) og fra hallgiver samtidig for å gi gnist, om den derimot mister øvre dødpunkt underveis vil den kjøre nødprogram og kun stole på hallgiver. Men som det sies her... Det er tydelig det er forskjeller ute å går.

 

Jan Brede

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig lite logisk dette ja, motronic trenger signal både fra pinne (øvre dødpunkt) og fra hallgiver samtidig for å gi gnist, om den derimot mister øvre dødpunkt underveis vil den kjøre nødprogram og kun stole på hallgiver. Men som det sies her... Det er tydelig det er forskjeller ute å går.

 

Jan Brede

Hallgivern var jo ikke helt frisk da ledningen hang løst......mulig det ikke var god kontakt der da den stikkern som vanligvis står på fordeleren var knust.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.