Advarsel/stygg sak: Styringsbrakett brakk i to, '96 Audi Cabrio!

Anbefalte innlegg

Konemor skulle plukke opp en kollega ca halvveis til jobben, og idét hun svingte ut av parkeringsplassen der, mistet hun all styring, og fikk stoppet en knapp meter fra en lyktestolpe og et postkassestativ. : eek :

Hjulene 'hang sammen', men hadde ikke kontakt med rattet i det hele tatt, så det var null styring!

Til alt hell (kanskje vi bør slenge inn en lotto?) skjedde dette på en tom parkeringsplass og ikke langs E18 til Sandefjord eller Porsgrunn, da kunne det ha fått fatale følger, og bilen kunne i beste fall blitt totalvrak!!!

Det som har skjedd er at braketten som sitter mellom styrestag og tannstang har delt seg, noe jeg ikke i min villeste fantasi hadde kunnet sett for meg at kunne skje. Nå er det riktignok en svært merkelig konstruksjon av bøyde stålplater, men jeg har ALDRI hørt at dette har skjedd på en Audi 80/90/Cabrio/®S2, så hvis noen der ute har opplevd eller hørt om dette før vil jeg gjerne vite det!

Jeg tror jeg er mer sjokka enn konemor, hun var i hvertfall blid som en lerke etter dette og vil bare ha bilen på veien igjen.. Jeg er nok mer skeptisk, men delene er i hvertfall bestilt!

 

Skal ta bilde av faenskapet når jeg har skrudd det fra hverandre..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke hørt om det på disse bilene, men det skjedde på min første type 85 cq en stund før jeg kjøpte den..

Det var også et slik hell i uhell, da tidligere eier akkurat hadde prøvd å få opp toppfarten på bilen, hadde nesten akkurat bremset ned og svingt inn på en sidevei da braketten røk..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hørt om dette med en lastebil som noe av det samme.. 50tonn i 90km/t.. motorveien i danmark! gikk heldigvis bra!:P

men har aaaaldri hørt noe sånt på biler! :S

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

:har en bekjennt som opplevde akkurat det samme på sin typ 89 audi 80, såvidt jeg vet er det samme platebrakketten på mange modeller. på han sin røk den da han kjørte ut av garasjen. altså Grise flaks der også.

 

Skikkelig stygg sak detta som kan resultere i alvorlige ulykker!!

Har kontrolert den nøye på ur quattroen min.. ettersom det er samme på den. Noen som vet om det er samme del på A4 og A6: klø : kansje vært greit å sjekka på bruksbilene våre og:o

 

Må være ille å opleve dette i 90km/h på motorveien med møtene traffikk: eek :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjipe greier som kan få fatale følger, uten tvil.

Men det som er verdt å merke seg, uansett om vi har hørt historier der styringsdeler har ryki under fart, så er belastninga størst når man svinger og kjører sakte/står stille fremfor å kjøre i 100 på motorveien. Selvsagt en sannhet med modifikasjoner med tanke på "aktiv kjøring" på svingete vei :P

 

Uansett bra det gikk bra denne gangen også :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har noen bilder av denne braketten, slik at jeg kan sjekke min :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fredrik har selvfølgelig rett, det blir enorm belastning på denne når man svinger i lav eller ingen fart!

 

Update:

Har fått sett nærmere nå i kveld. Tydeligvis har det ikke vært mutre på den underste delen(!!!), noen har enten byttet noe foran der og 'glemt' å sette på mutre etterpå, (Hullene i tannstanga er gjenget, så boltene ovenfra sitter uansett..) ellers er det glemt bort ved produksjon av bilen eller festet for dårlig. Når jeg satte på etpar mutre på undersiden, kunne jeg i hvertfall flytte på bilen igjen.

På S4'n er det en helt annen brakett, så der tror jeg ikke problemet kan oppstå, A4'n har ett stag ut på hver side sm 'alle andre' merker har.

 

Ny brakett er på vei og den er kjapp å bytte, så jeg skal kanskje ikke skylde på Audi i dette tilfellet allikevel? Jeg priser meg uansett lykkelig over at jeg ikke mistet den jeg er aller glaest i i dag, så sjekk at det er mutre på undersiden av braketten dere andre også! ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mads: Skal ta bilde av den når jeg har pelt den ut, men det er den som forbinder styrestagene med tannstanga, sånn passe godt gjemt bak motoren og under batterikassa. Den er nok stort sett på 89/B4 og enkelte VW i den samme perioden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette fikk virkelig hårene på armen min til å reise seg!! Takk og lov for at det gikk bra med konemor AB og kollegaen : eek :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

HUff!!

Ser ikke helt for meg hvilken del dette er snakk om ennå men..

Det er vel slik på min 90q typ89 også da?

 

(På Golf II har jeg opplevd at traversen hadde så opprusta fester til bærearmen på ene siden at denne brakk av og bakover og hjulet stod nesten 90 gr "rett ut".

Dette skjedde i 80 km/t og bilen gikk rett frem uten særlig styrekontroll.

Den Golfen var eu-godkjent 2 mnd før det skjedde og det kunne også fått en særdeles dårlig utgang).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal se om ikke jeg får inn noen bilder i morra.. :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg knakk ett styrestag, og ødela styresnekka i samme slengen, på en mitsubishi lancer en gang, hjula sto rett ut på begge sider:p Skjedde heldigvis i lav hastighet på en gårdsplass, og ikke midt i en sving:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.