Lade spenning for lav? Optima Yellowtop

Anbefalte innlegg

Hei,

Har hatt endel problemer med at bilen har gått tom for strøm. Byttet for 1 år siden til et optima yellowtop batteri i min golf iv (med Valeo dynamo). Jeg feilsøkte litt og fant ut den orginale kabelskoen som gikk fra dynamoen inn på batteriet var "dårlig". Når jeg byttet denne fikk jeg ladespenningen opp fra 13.5-13.8 opp til alltid 14.0-14.1v.

Men det virker som optima batteriet ikke vil "Ta i mot strøm". Er ladespenningen fremdeles for lav for optima yellowtop? Når jeg måler strømmen som går inn på batteriet ved normal tomgang er dette 1-2amper ved tomt batteri! Dette er jo allt for lavt. Kapasiteten til dynamoen er 90A, hvorav ca 40-50amper går til bilens ledningsnett(målt med tangampermeter). Da skal den jo ha hvertfall 40Amper ledig til batteriet.

Har ringt til forskjellige verksteder, og regulatoren på min Valeo dynamo kan desverres ikke byttes.Etter noen søk her på formuet ser det ut som jeg har noen valg.

-Bytte laderegulator til ala. ladac(Hvor mye vil dette koste?)

-Lodde inn en diode på min nåværende laderegulator(0.6v økning. Noen som vet om verksteder Stavanger\Arendel som gjør dette? Og hvor mye koster det?)

-Handle meg et Biltema batteri

Akkurat nå er jeg passe lei hele start problematikken, og er rett før jeg kjører til biltema for å få meg et batteri som virker normalt!: bh :

mvh, ATG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anntar at alle kabler sitter godt...

Problemet er batteriet ditt, ikke ladespenningen.

Kjøp nytt batteri.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

gele batterier er jo ikke glade i å bli utladet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Før du konkluderer med at batteriet er defekt så ville jeg fått testet det. Hvis du stikker innom et Bosch-verksted så har de sikkert utstyr for å teste batteriet for deg.

Du kan jo også prøve å lade det med en 220-volts lader å se hvordan det går.

Husk også på at gele-batterier skal ha litt lavere ladespenning enn vanlige bly/syrebatterier.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk også på at gele-batterier skal ha litt lavere ladespenning enn vanlige bly/syrebatterier.

Jaså...: rolleyes

Jeg ville vel heller gått litt opp på spenningen for å sikre max opplading. ;)

Fra Optimas hjemmesider http://www.optima-batterien.eu/sv/optima-applications/lantbruks-maskiner/yellowtop/tekniska-specifikationer.html

Rekommenderad laddning:

Växelströmsgenerator: 13.65 - 15,0 volt, ingen strömbegränsning.

Batteriladdare: 13,8 - 15,0 volt, max 10 ampere, cirka 6-12 timmar.

Cykliska tillämpningar:

14,7 volt, ingen strömbegränsning under förutsättning att temperaturen är lägre än 51,7°C (125°F). När strömstyrkan sjunker under 1 ampere, avsluta laddningen med konstant strömstyrka på 2 ampere under 1 timme.

Snabbladdning:

Maximal spänning: 15,6 volt (reglerad).

Maximal strömstyrka: Ingen begränsning under förutsättning att temperaturen är lägre än 51,7°C (125°F).

Maximal laddningstid: Ladda tills strömstyrkan sjunker under 1 ampere.

Underhållsladdning:

13,2 - 13,8 volt, max strömstyrka 1 ampere, obegränsad tid (vid lägre spänningar).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jaså...: rolleyes

Jeg ville vel heller gått litt opp på spenningen for å sikre max opplading. ;)

Fra Optimas hjemmesider http://www.optima-batterien.eu/sv/optima-applications/lantbruks-maskiner/yellowtop/tekniska-specifikationer.html

Rekommenderad laddning:

Växelströmsgenerator: 13.65 - 15,0 volt, ingen strömbegränsning.

Batteriladdare: 13,8 - 15,0 volt, max 10 ampere, cirka 6-12 timmar.

Cykliska tillämpningar:

14,7 volt, ingen strömbegränsning under förutsättning att temperaturen är lägre än 51,7°C (125°F). När strömstyrkan sjunker under 1 ampere, avsluta laddningen med konstant strömstyrka på 2 ampere under 1 timme.

Snabbladdning:

Maximal spänning: 15,6 volt (reglerad).

Maximal strömstyrka: Ingen begränsning under förutsättning att temperaturen är lägre än 51,7°C (125°F).

Maximal laddningstid: Ladda tills strömstyrkan sjunker under 1 ampere.

Underhållsladdning:

13,2 - 13,8 volt, max strömstyrka 1 ampere, obegränsad tid (vid lägre spänningar).

Ja...vanlige bly/syrebatterier skal lades med 14.4-14.8 VDC mens gelebatterier bør lades med lavere ladespenning.

Hvis du ser på det du selv har limt inn her så står det fra 13.6 VDC og opp til 15 VDC. Batteriene tåler opp til 15 VDC ladespenning, men det er ikke ideelt for batteriet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.