Skifte av bremse/hjullager på 1.8tq b5

Anbefalte innlegg

Heisann

Har sjekket litt på forskjellige verksted rundt om for kansje å få gjort dette for meg da jeg går sykemeldt for tiden...

Viking Stranda skulle ha 9100,- inkl. deler og arb.

Møller Ålesund skulle ha 9725,- inkl. deler og arb.

Med slike priser så gidder jeg ikke å sette bilen på verksted, da venter jeg heller slik jeg kan gjere det selv.

Korleis blir det og skifte bremsene bake på bilen? Hørt att man må ha en spesial tang der man skrur inn stempla osv. for å skifte bremseklossene? Stemmer det?

Korleis blir det og skifte hjullagerene, bare og skru av navet og fare på verksted for og skifte selve hjullageret?

Korleis kan jeg få betre bremser til en rimlig penge? Sjekket med brakes norge, der koster sportpakken 6500,- syns det blir litt for mye og legge ut..

Tips angående bremser,hjullager og verktøy til arbeide mottas med stor takk:)

mvh

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er en enkel sak, bare ta deg god tid. Trenger ikke nye hjullagere om de ikke lager lyder eller er ødelagt. Bare bank de ut av skivene dine bak, og bank de på plass igjen.. Ha en boks med fett som kan brukes til hjullager stående også, bare et tips :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er en enkel sak, bare ta deg god tid. Trenger ikke nye hjullagere om de ikke lager lyder eller er ødelagt. Bare bank de ut av skivene dine bak, og bank de på plass igjen.. Ha en boks med fett som kan brukes til hjullager stående også, bare et tips :)

Dette er en Quattro så det er ikke bare å banke hjullager ut nei, de må presses ut. For å gjøre det billigere så kan du jo skru av hjulspindelen og dra på et verksted å få de til å bytte selve lagrene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo bare kjøpe 5t pressa på biltema til 1400,- Den klarer det akkurat, om du pumper opp trykk og slår lett på siden av hjullagerhuset. Men MÅ ha en skive som tåler "litt", som er nesten 75mm når du skal presse nye lageret inn, ellers ødelegger du det.

Om abs-sensoren sitter fast (gjør den helt sikkert), så er det en kontakt under baksete hvor du kan koble den fra og ta med hele kabelen på fjærbeinet. Den trenger ikke fjernes.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo bare kjøpe 5t pressa på biltema til 1400,- Den klarer det akkurat, om du pumper opp trykk og slår lett på siden av hjullagerhuset. Men MÅ ha en skive som tåler "litt", som er nesten 75mm når du skal presse nye lageret inn, ellers ødelegger du det.

Om abs-sensoren sitter fast (gjør den helt sikkert), så er det en kontakt under baksete hvor du kan koble den fra og ta med hele kabelen på fjærbeinet. Den trenger ikke fjernes.

Da har du hatt flaks, for på dem bilene jeg har skiftet på så måtte biltemapressa mi gi tapt....:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eine hjullageret er gåent, så da bytter jeg begge 2 slik att det er gjort, først er i gang så hvorfor ikke liksom..

Erlend: Takk for linken:p

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja...var nære jeg også at den måtte gi tapt ja. Men pumpet opp til den ikke ville mer, og gav fjærbeinet ett skikkelig kakk, og hjullageret spratt noen millimeter ut. Pumpet opp på nytt og gjentok...

Tror kanskje 10t presse fra Jula/tilsv. kan være ett sikrere valg. Men jeg har byttet 3 lager med den metoden.

Noe annet du bør bytte, om det ikke er gjort i det siste, er drivakselmansjettene. Tar 20 minutter ekstra når alt er fra hverandre, så slipper du eventuelt å ta av alt en annen gang når felgen er full av fett...

Koster 200 kr på Møller med alle smådelene.

Verktøyet for å presse inn bremsen bak er også tilgjengelig på Tema, koster ikke store greiene, og er kjekt å ha hver gang bremseklossene må byttes.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

bytte bremser bak er lekende lett! du trenger bare et fastnøkkel sett og den skru tilbake stempelet saken.. koster litt over 100 lappen på biltema.. søk på "Bremsestempelverktøy" på biltema.no så ser du d ;) kobberpasta kan vel være greit å smøre på også..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken trenger jeg: Bremsestempelverktøy, 11 stk. (19-1255) eller Bremsestempelverktøy (19-234) eller Bremsestempelverktøy (19-287) ? Er passat 3b, men er vel samme greiene?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.