#1 Skrevet September 23, 2008 hei hva er det som mest sannsynlig kan skje visst jeg fyller f.eks 20 prosent e85 og resten 95 blyfri? tenningsbank\rådebank? mvh 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 23, 2008 heihva er det som mest sannsynlig kan skje visst jeg fyller f.eks 20 prosent e85 og resten 95 blyfri? tenningsbank\rådebank? mvh E85 har et effektiv oktan rating på ca 116 oktan (pga ekstrem kjøleeffekt). Din blanding blir E17, og effektiv oktan blir rundt 100, tenker jeg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 23, 2008 Har ingenting å si. Går kanskje litt bedre, og med litt mindre utslipp. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 23, 2008 E85 har et effektiv oktan rating på ca 116 oktan (pga ekstrem kjøleeffekt). Din blanding blir E17, og effektiv oktan blir rundt 100, tenker jeg. hvor mye blir dette i realiteten? 17% e85 og 83% 95 blyfri? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 23, 2008 Har ingenting å si.Går kanskje litt bedre, og med litt mindre utslipp. ikke skadelig for motor dette? mvh 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 23, 2008 hvor mye blir dette i realiteten? 17% e85 og 83% 95 blyfri? 20% E85 + 80% bensin = 17% etanol og 83% bensin, siden E85 er 85% etanol og 15% bensin fra før. Derfor "E17". Med bare 20% innblanding finnes det ikke skadelig for noe som helst, hvertfall ikke på overskuelig sikt. De sier at etanol løsner avleiringer i bensinrør og -tank og derfor kan tette filteret, pluss at det kan tørke ut gamle, harde gummitettinger så de begynner å lekke, men det vil du nok ikke merke noe til på mange år hvis du bare har 17% etanol på tanken. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 23, 2008 (endret) ikke skadelig for motor dette?mvh Nei, du må muligens skifte bensinfilteret etter en stund, pga at etanolen løser opp avleiringer som bensinen har lagt igjen. Golfen min (86 modell) har gått på 100% E85 i to år nå, og jeg er i ferd med å konvertere RS2'en (større dyser, større bensinpumpe, justerbar bensintrykksregulator og bredbåndslambda). Det går en egen tråd ang. E85 på standard motorer: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=52517&highlight=e85 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 23, 2008 heihva er det som mest sannsynlig kan skje visst jeg fyller f.eks 20 prosent e85 og resten 95 blyfri? tenningsbank\rådebank? mvh Hvorfor skal du ikke kjøre 99 oktan? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 23, 2008 Hvorfor skal du ikke kjøre 99 oktan? har ikke sånt her i bergens området.e85 er jo ett billigt alternativ:D 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 23, 2008 har ikke sånt her i bergens området.e85 er jo ett billigt alternativ:D Stort sett alle Shell stasjoner har da V-Power Racing? Men som du sier er lavinnblanding av E85 et rimelig alternativ. Skal ikke mye E85 til med BF95 før du matcher oktantallet til V-Power Racing 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 23, 2008 Helt enig i tanken, men er det ikke litt mye styr for å få fint lite forskjell da? Mest sannsynlig ikke merkbart... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 23, 2008 Helt enig i tanken, men er det ikke litt mye styr for å få fint lite forskjell da? Mest sannsynlig ikke merkbart... hehe har man s2 så er alt styr;) må jo prøves dette:P 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet September 23, 2008 (endret) Ser at E20 gir 92 oktan (MON, amerikansk rating), dvs. ca 97 oktan RON Men: kjøleeffekten gjør at effektivt oktantall er betydelig høyere. Tipper derfor at E20 tilsvarer ca 102 oktan. Etanol som holder 20 grader har samme kjøleeffekt som bensin som holder ca 70 kuldegrader, så det er himmelsendt for biler med høy komp, og spesielt turbobiler. Har sett eksempler på WRX'er som har lagt ned 240 på hjula på 110 oktan, og 280hk på hjula med E85 (med samme ladetrykk). I tillegg er E85 snillere mot motoren. Max forbrenningstrykk er lavere enn på bensin, men det varer betydelig lenger, så man får ut mer effekt/moment med lavere belastning på motor. Skal måle RS2'en min igjen så fort jeg får 044 pumpa. Måtte opp i 5.5bar grunntrykk for å komme ned på høye 12'ere på AFR med standard pumpa og 630cc dyser. Ca 370hk på hjula i 3.gir med 99 oktan, regner med å snuse på 400whp på ren E85. Røsker merkbart bedre, selv med AFR som ikke var optimal. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet September 23, 2008 Ser at E20 gir 92 oktan (MON, amerikansk rating), dvs. ca 97 oktan RONMen: kjøleeffekten gjør at effektiv oktantall er betydelig høyere. Tipper derfor at E20 tilsvarer ca 102 oktan. Etanol som holder 20 grader har samme kjøleeffekt som bensin som holder ca 70 kuldegrader, så det er himmelsendt for biler med høy komp, og spesielt turbobiler. Har sett eksempler på WRX'er som har lagt ned 240 på hjula på 110 oktan, og 280hk på hjula med E85 (med samme ladetrykk). I tillegg er E85 snillere mot motoren. Max forbrenningstrykk er lavere enn på bensin, men det varer betydelig lenger, så man får ut mer effekt/moment med lavere belastning på motor. Skal måle RS2'en min igjen så fort jeg får 044 pumpa. Måtte opp i 5.5bar grunntrykk for å komme ned på høye 12'ere på AFR med standard pumpa og 630cc dyser. Ca 370hk på hjula i 3.gir med 99 oktan, regner med å snuse på 400whp på ren E85. Røsker merkbart bedre, selv med AFR som ikke var optimal. bare sånn at eg ikke misforstår. AFR=AIR FUEL RATIO= lamdba? AFR kommer ikke til og fungere optimalt med e85?muligens bredbåndslambda og ny programmering av ECU må vel til for og kjøre på 100% E85? +dyser+pumpe+Bensintrykksregulator? frister og konvertere til e85,hvertfall når jeg skal oppgradere til 380-400hk oppsett. 400 WHP vil si 450i motor da?lurer litt på tap i overføring på quattro. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet September 23, 2008 bare sånn at eg ikke misforstår. AFR=AIR FUEL RATIO= lamdba?AFR kommer ikke til og fungere optimalt med e85?muligens bredbåndslambda og ny programmering av ECU må vel til for og kjøre på 100% E85? +dyser+pumpe+Bensintrykksregulator? frister og konvertere til e85,hvertfall når jeg skal oppgradere til 380-400hk oppsett. 400 WHP vil si 450i motor da?lurer litt på tap i overføring på quattro. AFR = Air Fuel Ratio. AFR er spesifikt for ethvert drivstoff. Bensin krever en AFR på 14.7:1 for å oppnå Lambda=1 (dvs fullstendig forbrenning), E85 krever AFR på 9.6:1, etc. Du må sprøyte inn 30-40% mer fuel for å oppnå riktig lambdaverdi på ren E85. Endringen er global, dvs at samme prosentvise økning gjelder for alle rpm, så man trenger ikke å omprogrammere (selv om det kan være nyttig). Optimal tenning på E85 er veldig tilsvarende bensin, men her vil det være individuelle forskjeller, så en remap er optimalt, for du kan kjøre på med mer aggressiv tenning, evt øke ladetrykket. Dyser er minimum, større pumpe sannsynlig. Justerbar regulator og bredbåndslambda vil være ekstremt nyttig. Drivverkstap kan diskuteres i det uendelige. Drar du 400whp på rulla til ES vil de si at du har 530hk i motoren, men jeg tror det er i overkant. Turboen min er god for ca 470hk på bensin, E85 vil kunne gi mer pga at kjøleeffekten gir flere O2 molekyler ved samme luftvolum. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet September 23, 2008 Har kjørt et par tanker med 30% E85 på 90`n , merka ikke noe særlig forskjell egentlig..... kansje litt sintere 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet September 23, 2008 Har kjørt et par tanker med 30% E85 på 90`n , merka ikke noe særlig forskjell egentlig..... kansje litt sintere På en sugemotor vil ren E85 gi ca 5% i seg selv (før man justerer tenning, øker komp, etc). Så lenge man ikke har ligget på bankegrensen tidligere er det nok vanskelig å kjenne kjempeforskjell med 30% E85 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet September 23, 2008 (endret) På en sugemotor vil ren E85 gi ca 5% i seg selv (før man justerer tenning, øker komp, etc). Så lenge man ikke har ligget på bankegrensen tidligere er det nok vanskelig å kjenne kjempeforskjell med 30% E85 90`n har ikke sugemotor , siden jeg skrev i tråden "E85 på S2 3B" 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet September 23, 2008 90`n har ikke sugemotor , siden jeg skrev i tråden "E85 på S2 3B" Aha.. E25 har nok gitt målbar effekt på din bil, men kanskje ikke nok til å merkes. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet September 23, 2008 Aha.. E25 har nok gitt målbar effekt på din bil, men kanskje ikke nok til å merkes. Synes den ble litt friskere på turtall , men ikke noe stor forskjell fra vanlig 98 , men lyden fra motor/eksos ble litt annerledes mener jeg ?... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet September 23, 2008 Synes den ble litt friskere på turtall , men ikke noe stor forskjell fra vanlig 98 , men lyden fra motor/eksos ble litt annerledes mener jeg ?... Jepp, lyden blir litt annerledes med etanol, spesielt på ren E85. Eksosvolumet øker betraktelig, så det har nok mest med det å gjøre. Helt klart en råere lyd, kjørte RS2'en på ren E85 og la merke til det. Har aldri lagt merke til det på Golfen, den bråker noe sykt uansett.. "Butt dynoen" er lettlurt. Du kan ha samme skyv, men ved litt høyere turtall (og dermed mer effekt) uten å legge merke til det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet September 23, 2008 erhm... Hva om man bruker 98 sammens med E85'en da? noe poeng det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet September 23, 2008 Jepp, lyden blir litt annerledes med etanol, spesielt på ren E85. Eksosvolumet øker betraktelig, så det har nok mest med det å gjøre. Helt klart en råere lyd, kjørte RS2'en på ren E85 og la merke til det. Har aldri lagt merke til det på Golfen, den bråker noe sykt uansett.. "Butt dynoen" er lettlurt. Du kan ha samme skyv, men ved litt høyere turtall (og dermed mer effekt) uten å legge merke til det. Du nevner mer eksos ja , merka tydelig at turboen gav mer lyd av seg iallefall... , så den fikk nok et lite ekstra skyv Putra hjem etter en kveld i RS2 modifisert 90.... ,så den virka bare lat uansett 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet September 26, 2008 (endret) Ser at E20 gir 92 oktan (MON, amerikansk rating), dvs. ca 97 oktan RON En liten korrigering; RON = Research Octane Number (inngår i Europa-spesifikasjon for bensin, EN228, og er det tallet som oppgis på bensinpumpa). MON = Motor Octane Number (inngår også i Europa-spesifikasjon for bensin, EN228, men er ikke oppgitt på bensinpumpa). ON = Octane Number = (RON + MON)/2. Brukes i USA og er som "formelen" viser gjennomsnittet av RON og MON. Det vi i Europa kjøper som "95 blyfri" har 95 RON og 85 MON. I USA ville denne kvaliteten bli markesført som 90 ON (m.a.o. (95+85)/2.) For E20 (20% etanol og 80% 95 RON) er de korrekte (kalkulerte) verdiene ca. 98 RON og 86,5 MON, dvs. ganske nær 98 RON ("98 blyfri") som har 98 RON og 87 MON. Men du har rett i at etanolens kjøleeffekt medfører at de "opplevde" oktankegenskapene vil være noe høyere en det kalkulerte. En E20 basert på E85 og "98 blyfri" gir ca. 100,5 RON og 88 MON. E85 har til sammenligning ca. 110 RON og 92 MON. Alle oktantall blir målt på en spesiell motor ""CFR-motor" som er industristandard og en slik motor vil ha litt ulik "respons" på bensin/bensinkomponenter (hydrokarboner) og etanol. I praksis betyr dette at CFR-motoren ikke "verdsetter" eller "ser" etanolens kjøleeffekt på samme måte som en moderne ottomotor (med eller uten overlading). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet September 26, 2008 Jepp, tanket selv ON ratet fuel i nesten 8 år, så det burde jeg ha husket:) Interessant at E85 er 110 RON. Ser at den rates som ca 104 oktan i både USA og Europa: klø : Med 110 RON og 92 MON har den ON på ca 101. Jeg har sett noen hevde at MON ratingen er mye viktigere enn RON for en turbobil pga. at MON sier mer om evnen til å motstå detonasjon ved lavt turtall, og RON skal si mer om høyt turtall. Stemmer dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...