#26 Skrevet September 26, 2008 Jepp, tanket selv ON ratet fuel i nesten 8 år, så det burde jeg ha husket:) Interessant at E85 er 110 RON. Ser at den rates som ca 104 oktan i både USA og Europa: klø : Med 110 RON og 92 MON har den ON på ca 101. Jeg har sett noen hevde at MON ratingen er mye viktigere enn RON for en turbobil pga. at MON sier mer om evnen til å motstå detonasjon ved lavt turtall, og RON skal si mer om høyt turtall. Stemmer dette? Jeg har også sett litt varierende verdier for oktantall for etanol (og dermed E85), men jeg tror "mine" tall er ganske nær sannheten, men som tidligere beskrevet er det tross alt den "opplevde" oktankvaliteten som er viktig og som betyr noe i praksis. M.h.p. RON og MON så er det nok slik at det er MON som er viktig på høye turtall og generelt krevende driftsbetingelser. Dette gjenspeiles også i definisjonen på driftsparametrene til CFR-motorene for bestemmelsen av hhv RON og MON. MON-motoren har høyere temperatur på innsugningsluften, høyere turtall og tidligere tenning enn RON-motoren. Jeg kan også ta med at for utvikling av såkalte "racing fuels" er det MON som har hovedfokus. Grenseverdiene til FIA for bl.a. rally og rallycross er 102 RON og 90 MON og siden mange av de interessante blandekomponentene har høy sensitivitet (dvs. stor forskjell på RON og MON) kan det være en utfordring å holde seg innenfor maks. grensen for RON og samtidig få god nok MON. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#27 Skrevet September 26, 2008 mye store ord her no.MEN kort fortalt.20%e85 + 80 % 95 blyfri er god SAUS? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#28 Skrevet September 27, 2008 mye store ord her no.MEN kort fortalt.20%e85 + 80 % 95 blyfri er god SAUS? Jepp, oktantall på ca 98, og "opplevd" oktan på sannsynligvis over 100, så det er mer bankefast enn V-Power Racing, og gir mer effekt enn ren 99 oktan gjennom ekstra kjøling og ekstra O2. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#29 Skrevet September 27, 2008 (endret) Jeg har også sett litt varierende verdier for oktantall for etanol (og dermed E85), men jeg tror "mine" tall er ganske nær sannheten, men som tidligere beskrevet er det tross alt den "opplevde" oktankvaliteten som er viktig og som betyr noe i praksis. Helt klart. Har mistanke om at opplevd oktan på E85 er ekstremt høy. Mange som kjører mye mer boost og mye mer tenning enn mulig på 98RON, og det uten spor av tenningsbank. Effektgevinsten på en turbomotor kan også være enorm. Har sett dyno hidden fra en WRX som hadde ca 240hk på hjulene på 110 ON, og over 280hk på E85. Samme ladetrykk, etc, kun fuel var forskjellig. Når E85 i tillegg gir lavere maks forbrenningstrykk (men høyere snitt trykk) er det liten tvil om at det er gunstig for en turbomotor. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#30 Skrevet September 27, 2008 mye store ord her no.MEN kort fortalt.20%e85 + 80 % 95 blyfri er god SAUS? Jeg holder meg bare til korrekt terminologi og skrivemåte, men du får tro og tolke det som du vil ) En fordel med det vi kan kalde "lavinnblanding" av E85 i 95 blyfri er at man er på den relativt sikre siden m.h.p. materialkompatibilitet (særlig slanger og pakninger). Dessuten vil et "normalt" motorstyresystem kunne takle endringen i luft/drivstofforhold (AFR ..... oooops, store bokstaver igjen, beklager ) man får p.g.a. oksygeninnholdet i etanolen slik at motoren går med samme lambda-verdier som på 95 eller 98 oktan bensin. Merk forøvrig at støkiometrisk AFR (lambda =1,0) har forskjellig verdier for forskjellige drivstoffer. Siden vi går mot den kalde årstiden er det også viktig å huske at økt innblanding av E85 kan vi problemer med kaldstart og kjørbarhet like etter start. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#31 Skrevet September 27, 2008 Jeg holder meg bare til korrekt terminologi og skrivemåte, men du får tro og tolke det som du vil ) En fordel med det vi kan kalde "lavinnblanding" av E85 i 95 blyfri er at man er på den relativt sikre siden m.h.p. materialkompatibilitet (særlig slanger og pakninger). Dessuten vil et "normalt" motorstyresystem kunne takle endringen i luft/drivstofforhold (AFR ..... oooops, store bokstaver igjen, beklager ) man får p.g.a. oksygeninnholdet i etanolen slik at motoren går med samme lambda-verdier som på 95 eller 98 oktan bensin. Merk forøvrig at støkiometrisk AFR (lambda =1,0) har forskjellig verdier for forskjellige drivstoffer. Siden vi går mot den kalde årstiden er det også viktig å huske at økt innblanding av E85 kan vi problemer med kaldstart og kjørbarhet like etter start. AFR visste eg faktisk:tilber: men takk for god forklaring;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...