#1 Skrevet September 23, 2008 Heisann! Har ordnet endel på bilen i det siste for å få den helt topp. Bilen var noe ustabil når det gjaldt temp og det var lekkasje i ekspansjons tanken, Så jeg har byttet eks.tank,ny multi temp,ny temp for AC,ny el.sirk pumpe og selfølgelig spylt systemet og fått på ny kjølevæske.Termostat ble byttet i vinter. Men nå så ligger tempen rundt rundt(varierer) 100 grader ved kjøring,og øker fort ved tomgang: mad : Hva kan det være som er problemet? Kan termostaten ha tatt kvelden så fort? Vannpumpen ble byttet ved reg reims skiftet og har kunn gått 25000km,så den burde være bra. Jeg skjektet også tempen på kjølevæsken med et termometer i eks.tanken,da lå tempen på 93grader på temometeret og på instrumentet i bilen lå tempen på ca 101grader. Skal det være en sikkerhets margin her,eller viser det i bilen så feil? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 23, 2008 Luft i systemet..? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 24, 2008 Jeg har opplevd at termostater som er relativt nye har gitt opp, mens andre holder '100 år'. Synes vel ikke at C4'n med AAN er spesielt vanskelig når det kommer til lufting heller, så jeg ville nok sjekket termostaten en gang til.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 25, 2008 Er ikke selve måleren din på dashbordet som må kalibreres da? Vet ikke om det gjøres i bilverden? Mulig det er bruk og kast. Sier dette på bakgrunn av at du har kontrollmålt manuellt. Og når det ikke koker over når du står der med termometeret ditt og bilens sier over 100*C... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 25, 2008 Hva med grodd radiator da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 25, 2008 Martin p. her i fra vestfold med A4 1,8t slet mye med høy vanntemp da vi var på våler (veien hjem med campingvogn spesielt). Han byttet radiator (hadde flusha anlegget og byttet vannpumpe/termostat tidl. i år). Radiatoren var full av guffe som kunne likne brun leire... Etter bytte av radiator var tempen normal. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 26, 2008 hmm....radiatoren ja,er det noen måte å sjekke tilstanden på den,eller må man bare pelle den ut og blåse gjennom den med vann? Men jeg mistenker vel mest at det er termostaten,skal ta den ut imorgen,og teste den! Angående vanntemp.instrumentet,det er samme temp på kjølevæsken i vann railen som i ekspansjons tanken? Eller vil kjølevæsken bli kjølet ned på vei bort og i ekspansjons tanken? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 26, 2008 hmm....radiatoren ja,er det noen måte å sjekke tilstanden på den,eller må man bare pelle den ut og blåsegjennom den med vann? Men jeg mistenker vel mest at det er termostaten,skal ta den ut imorgen,og teste den! Angående vanntemp.instrumentet,det er samme temp på kjølevæsken i vann railen som i ekspansjons tanken? Eller vil kjølevæsken bli kjølet ned på vei bort og i ekspansjons tanken? "Kaustiksoda"(?) hjelper mot groing. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...