#1 Skrevet September 25, 2008 Bilen er en S3, 2000mod og med km 60000. Det hele startet med at varselslys for motorfeil periodisk lyste samtidig som bil gikk i nødmodus. Av erfaring med bosch LMM fra andre biler, ble LMM skiftet på mistanke. Dette fikset feilen med periodisk varsellys for motorfeil, men motor oppførte seg ikke helt 100%. Fjusking og nykking under gasspådrag, samt at ved sakte turtallsøkning virker det som om trykket "dropper" ved enkelte turtall i begynnelsen når turbo slår inn. Ved fullt gasspådrag er det fjusking og nykking i starten rundt 2500-3000 o/min , men dette er ikke tilstede videre oppover. Bilen har nettopp hatt 60000 service på verksted og feilsøking av problemet samtidig. Følgende er gjort på verkstedet: - Lamdasonde er byttet - Feilsøkt feil i motorstyring - Kontroll/bypass av slanger + trykktesting - Kontroll av trykkfølere Resultat er ingen feil funnet og ingen feil ved diagnose heller. Men problemet med fusking og nykking er fortsatt tilstedet. Mekaniker merket feilen, men klarte ikke å finne ut hva det skyltes. Bilen er nå på et annet verksted (Rune Helleland AS) der den ble chippet. Her er det tatt ny diagnose under belastning på rullende landevei, men ingen feil funnet. Mekaniker her merker også problemet, men kunne ikke si hva det skyltes uten omfattende feilsøking. Så er det noen som har noen kjappe tips slik at den ikke blir stående her i dagevis og takstameteret ruller... På forhånd takk:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 25, 2008 Sjekk coiler/tenningsmodul.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 25, 2008 Ett skudd i blinde,byttet bensinfilter i det siste? Jeg hadde nykking på lav rpm før jeg byttet det.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 25, 2008 Sjekk coiler/tenningsmodul.. Ganske sikker på at dette ble sjekket på Vibemyr Bilverksted 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 25, 2008 Ett skudd i blinde,byttet bensinfilter i det siste? Jeg hadde nykking på lav rpm før jeg byttet det.. Skiftes ikke dette på vanlig service? Bilen var jo inne til 60000km service samtidig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 25, 2008 Bensinfilteret har såvidt jeg vet ingen skiftintervall på denne bil, men problemet kan jo være så mangt vakuumslanger og n75 til coiler og dårlig mapping. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 25, 2008 Bil har fungert problemfritt i 1 år etter chipping, så tror ikke det er noe i veien med programmet. Regner med at de setter tilbake orginalprogrammet for å sjekke dette også. I følge mekaniker så skal alt av slanger være trykktestet og ok. N75 er funksjonstestet og skal være i orden, men har gitt beskjed til verksted bilen nå er på at denne skal byttes på mistanke siden så mange har problemer med denne. Skal snakke med verkstedet igjen i morgen formiddag, og kommer da til å nevne at de tar en ekstra kikk på bensinfilteret og coiler/tenningsmodul. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 25, 2008 Bensinfilteret har såvidt jeg vet ingen skiftintervall på denne bil, men problemet kan jo være så mangt vakuumslanger og n75 til coiler og dårlig mapping. Stemmer,min B5 hadde gått 123K med fulgt servicehefte og det byttet de aldri.Byttet det selv og bilen ble frisk. Rart det ikke er med i servicene.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 26, 2008 Hei, et lite tips.... Opplevd dette på 2 biler med 1,8T. Begge gangene var det montert uorginale plugger. Satt i orginale plugger og det løste problemet ... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 1, 2008 Da er bilen tilbake fra verksted, men er fortsatt ikke helt frisk:confused: Nykker fremdeles litt når turbo begynner å lade, men er vesentlig mindre enn før den ble levert inn. Turbotrykk er sjekket under belastning, og ligger jevnt uten dropp på 1,2bar ved fullt gasspådrag (sjekket av verksted). Hvor høyt ladetrykk må til før nødmodus setter inn? Følgende er gjort av verksted: - Feilsøkt motor - Sjekket slanger - Målt ut ladetrykksventil - Sjekket turbotrykk - Sjekket coiler - Sjekket gasspjeld og grunninnstilt - Sjekket lamdasonder - Ingen feil på diagnose Deler som er skiftet: - Drivstoffilter - Tennplugger - Magnetventil Noen reddende engler som har flere gode tips på lager? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 2, 2008 Noen som har delenummer på følgende ting slik at jeg kan dobbeltsjekke at det er rette deler som er brukt: - LMM (Bosch kjøpt på Mekonomen) - N75 orginal - N75J og N75H Er det mange som har problemer etter at de har byttet til N75H versjonen? Anbefales det heller å bruke N75J? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Oktober 2, 2008 Hvordan står det til med pluggledningene? Jeg har opplevd smånykking på to av bilene mine, som har blitt helt borte etter bytte av pluggledningene.. Dog ikke turbomotorer noen av dem. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Oktober 2, 2008 Noen som har delenummer på følgende ting slik at jeg kan dobbeltsjekke at det er rette deler som er brukt:- LMM (Bosch kjøpt på Mekonomen) - N75 orginal - N75J og N75H Er det mange som har problemer etter at de har byttet til N75H versjonen? Anbefales det heller å bruke N75J? N75 original er muligens: 034 906 283 C N75J: 034 906 283J N75H: 034 906 283H Har selv prøvd J-ventilen. Denne fungerer veldig bra synes jeg. Den lader tidligere enn originalventilen, og den peaker noe høyere. H-ventilen har jeg ikke prøvd, men har lest flere ganger her på forumet at denne er "racer-ventilen," men ikke vet jeg. Det aller beste er å montere en manuell boost controller (med kule), det er i allefall min erfaring 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Oktober 2, 2008 Hvordan står det til med pluggledningene? Jeg har opplevd smånykking på to av bilene mine, som har blitt helt borte etter bytte av pluggledningene.. Dog ikke turbomotorer noen av dem. finner ikke 1 stk pluggleding samme hvor nøye du titter på en s3: vinke : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Oktober 3, 2008 Å faen.. Litt for nymotens for meg dette med flere coiler 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Oktober 3, 2008 N75 original er muligens: 034 906 283 CN75J: 034 906 283J N75H: 034 906 283H Har selv prøvd J-ventilen. Denne fungerer veldig bra synes jeg. Den lader tidligere enn originalventilen, og den peaker noe høyere. H-ventilen har jeg ikke prøvd, men har lest flere ganger her på forumet at denne er "racer-ventilen," men ikke vet jeg. Det aller beste er å montere en manuell boost controller (med kule), det er i allefall min erfaring Flott, takk skal du ha:) Må i tenkeboksen for å se hvordan jeg skal gripe saken fatt videre... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Oktober 3, 2008 Var inne på websiden til Meca, og ser der at det er 3 forskjellige LMM som skal passe til bilen? Noen som vet om det er noen forskjell på disse? http://catalog.meca.no/Catalog.aspx?BrandID=9&ModelID=47&CarReference_ID=26&CategoryID=76&CategoryType_ID=1 Har tatt vare på esken på den jeg fikk fra Mekonomen, og delenr. på denne (Bosch) er 0986280211-9B9 og på linja under 0280218034. Noen som klarer å se om dette er varianten jeg skulle hatt, eller om jeg har fått feil av Mekonomen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Oktober 5, 2008 Den orginale LMM som har stått i bilen fra den var ny, har delenr. 0280218065. Den jeg har fått av Mekonomen har delenr. 0280218034. Kan det vare så dumt at det er dette som har skapt problemer fra børjan? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Oktober 6, 2008 bump anyone? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Oktober 7, 2008 Satte den defekte LMM inn igjen igår for å teste, og resultatet var annerledes enn med den nye. Problemet er at den kutter rimelig kjapt og går i nødmodus, så det er ikke så lett å få testet tilstrekkelig for å konkludere med om det er her feilen ligger. Derfor hadde jeg vært evig takknemlig om noen kunne sjekket opp om LMM med delenr. 0280218034 passer til bilen, eller om denne er feil:confused: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Oktober 8, 2008 Snakket med Møller om hva som er org. nr? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Oktober 8, 2008 Har en 01 mos S3 med lignende problem... Veldig irriterende.... Lurer fælt på hva som feiler den... Gi beskjed hvis du finner feilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Oktober 8, 2008 Snakket med Møller om hva som er org. nr? Var en tur innom Møller idag, og kunne egentlig spart meg den turen. Ny LMM kostet 1200,- ved innbytte av defekt, men noe delenummer kunne jeg ikke få oppgitt. Hadde ikke lov å gi ut dette:confused: Spurte også om pris på N75 ventiler, og oppgav delenummer 034 906 283-J eller H. Dette kunne de selvfølgelig ikke finne i systemet, og lurte på hvilken bil det skulle til for jeg hadde jo ikke en slik bil. Hadde selvfølgelig opplyst at jeg hadde en S3 ved spørsmål om LMM... Tok også turen innom Mekonomen, men her satt det selvfølgelig en ekstrahjelp som det var lite hjelp i. Måtte komme tilbake i morgen, for han kunne ikke svare på annet enn at han fant 2 typer i systemet men utover det kunne han ikke svare på så mye. Får ta turen til Meca i morgen og høre hva de kan hjelpe med. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Oktober 8, 2008 (endret) Hva legger verkstedet i at de har sjekket coilene? Dette her høres VEDLIG ut som coil problem. hadde jeg fått inn denne bilen på jobb hadde jeg skiftet alle 4 coiler for å prøve. Hadde uten tvil prøvd dette før du fortsetter å kjøpe nye deler til ingen nytte, vet godt hvordan det er. Lån f.eks coiler fra en med samme bil istendfor å bestille nye. med forbehold om at den andre bilen er feilfri seff:) I tillegg må du være sikker på at gummihylsene på coilene ikke har sprekker.(de som er mellom coil og tennplugg) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Oktober 8, 2008 Har en 01 mos S3 med lignende problem... Veldig irriterende....Lurer fælt på hva som feiler den... Gi beskjed hvis du finner feilen. Hvordan oppstod problemet på bilen din? Tatt diagnose? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...