Blårøyk fra 2.2t, hva kommer det av?

Anbefalte innlegg

Historisk sett finnes det sikkert en drøss med grunner til at olje finner veien til forbrenningskammeret, men jeg har hatt akkurat samme feilen på to biler med 2.2t; 3b og aan.

Begge har gått ca 200000km give or take, og er ellers i fin stand. Begge har hatt litt forbruk av olje, men ikke urovekkende mye for en gammel motor. Ingen av de har spyttet olje ut av toppdeksel-ventilasjonen, selv ikke etter frisk kjøring eller 60mil uten stans. Begge har hatt fint oljetrykk, og ingen tikking fra ventilløfterne. Med andre ord er det bare ett symptom;

Dersom bilen blir stående på tomgang i ca 5 minutter, begynner det å ryke skikkelig blått av eksosen. Det forsvinner ikke med rusing, man må ut og kjøre og få ladetrykk. Jeg har også opplevd at det har kommet en liten sky om morgenen, når bilen har stått i 10 timer, men det er bare rett etter oppstart.

Er det noen som fra denne historien kan trekke en rimelig skråsikker konklusjon?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sliten turbo kan jeg tippe..Hadde samme problemet på en RS2, byttet turbo, alt ok...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blårøyk ved oppstart ville tyde på ventiltetninger, men det at det begynner å ryke blått etter en stund på tomgang kan tyde på andre ting, som sliten turbo.

Hva slags olje kjører du med?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg ville trodd ventiltettninger eller sliten turbo

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

min 3b er også slik nå. har ikke sjekket toppen, men kjente på turboen, og det var mye slark begge veier på akselen. har prøvd 10-40 og 5-50 olje uten å merke noe forskjell. så er vel kansje turboen som er klar for utbytting?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva slags olje kjører du med?

Jeg har i det lengste håpet på turbo selv, men det ligger nok an til åpning av motor uansett til neste sommer. Bilen går nå på 10w40 siden det er det forrige eier har kjørt den på. Når jeg får bytta, blir det 10w60 på sommer og 5w50 på vinter.

Når det gjelder den lille puffen ved oppstart, så er det kun når bilen har stått lenge. Dersom jeg er på jobb i 10 timer fyrer den uten blårøyk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har i det lengste håpet på turbo selv, men det ligger nok an til åpning av motor uansett til neste sommer. Bilen går nå på 10w40 siden det er det forrige eier har kjørt den på. Når jeg får bytta, blir det 10w60 på sommer og 5w50 på vinter.

Når det gjelder den lille puffen ved oppstart, så er det kun når bilen har stått lenge. Dersom jeg er på jobb i 10 timer fyrer den uten blårøyk.

10w40 blir ofte regnet som noe av det værste man kan bruke pga VI (viscosity improvers) som må tilsettes for å nå 40w.

På 10w60 må du opp i ca 120 grader for at oljen skal smøre optimalt. Hvor ofte har du slik temp ved gatebruk? Ville holdt meg til 5w50.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde toppen min til overhaling hos EBB Flowtech. Han sa at ventilstyringene på eksos siden på toppene til 5cyl 20vt blir dårlige etter 100 000km og bør byttes da, sammen med tetningene. Det er sikkert styringene som er dårlige, i tillegg til slitne tetninger. Ville ha bytta begge deler, da det ikke er noe spesielt mye arbeid. Styringen er det bare å dunke ut med en passende dor.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

10w40 blir ofte regnet som noe av det værste man kan bruke pga VI (viscosity improvers) som må tilsettes for å nå 40w.

På 10w60 må du opp i ca 120 grader for at oljen skal smøre optimalt. Hvor ofte har du slik temp ved gatebruk? Ville holdt meg til 5w50.

Det er vel heller at det på varme sommerdager kjøres litt friskt, med påfølgende høy oljetemp. Har du for lav visko, blir jo oljen tynnere enn vann. Men jeg er enig i at 5w50 virker optimalt for dagligdags og vinterbruk.

Litt aksialslakke er det vel uansett på de KKK'ene våre, men jeg skal nå kjenne litt på min idag og sjekke trykkrøra for olje.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blårøyk fra audi må vel komme av hjulspinn det :)

Litt mere seriøst så er det nok 90% sikkert at det er turboen, min var sånn med 10vt og vet om en RS2 som hadde samme problem. Begge ble bra etter turboskift / overhaling

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ryker det når du kjører på høyt turtall og slipper gassen ned en bakke? Hvis ja - ventil styringer og/eller tetninger.

Hvis nei, turbo.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ofte at det ryker blått ved kaldstart når styringene er gåen også, når bilen har stått over natta foreksempel. Mine var derimot så gåen at når jeg tok ut pluggen og lyste ned i så var det en oljedam på stempelet... :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ryker ikke i nedoverbakker og ikke på turtall. Kun en liten sky rett etter oppstart innimellom, og når bilen har stått på tomgang.

Sjekket idag trykkrøra fra snurra og til IC, fant bare en tynntynn oljefilm i bunn, så tviler på at det kommer så mye olje ned der at det gjør noe. Iaffal ikke under vanlig kjøring..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er fortsatt nesten sikker på at det er turboen din som er fri for tettinger.. Nøyaktig samme symptomer åp den RS2'n jeg hadde..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

At det da går olje ut på eksos-siden du tenker på? Eller at den går med luften gjennom hele systemet og blir forbrent?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.