#1 Skrevet September 25, 2008 hva er egentlig forskjellene? henter meg en 76 til helgen, som trenger litt nye deler, så hva er forskjellene i grove trekk? disse eldste typene er upløyd mark for min del så fyr løs på forhånd takk! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 25, 2008 andre fangere, lykter bak, bakplate. interiør.. mer vet ikke jeg. men ingen ekspert på einzer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 25, 2008 andre fangere, lykter bak, bakplate. interiør.. mer vet ikke jeg. men ingen ekspert på einzer. Som han sier + dashbord, dør hengsler, framskjermer meiner eg, siden dei har 2 typer til salgs på veng. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 25, 2008 dårlig presisert av meg, men jeg tenkte mer i retning understell osv...det visuelle er jo åpenbart... trenger bl.a. nye bærearmer men er de like på alt som er av enere? senk må også på, men er fjærbeina de samme? bremser? er navet på rattet likt (har et par boss til 83 mod einser som gjerne skulle passet)? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 25, 2008 dårlig presisert av meg, men jeg tenkte mer i retning understell osv...det visuelle er jo åpenbart... trenger bl.a. nye bærearmer men er de like på alt som er av enere? senk må også på, men er fjærbeina de samme? Etter det eg har sett på min golf 1, og min kompis sin 77 så skal det ver likt ja. Motor er også ofte små forskjeller på. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 25, 2008 (endret) For å ta det jeg husker og som er relevant ift. det du spurte om (men jeg har også tatt meg friheten å nevne litt halvunyttig info i tillegg): - Fjærene foran har lik diameter oppe og nede. Dermed er den øvre fjærskåla forskjellig også. - Gamle typen styrelager i samme design som Bonrath sine senkestyrelager. Dette er "good shit"; ikke kaste;). - 16mm bærekuler foran (mot 18mm på modellår>1981). - Smalere innfesting for fjærbeinet på hjullagerhusene foran. Dette kan utlignes ved å bruke blekkinnsatsen fra et nyere fjærbein når du skal montere gewinde (som har den større innfestinga), eller rett og slett bare bytte til et etter 1981 hjullagerhus. - Komplett ubrukelige Teves-calipere foran. Skivene til disse har også forskjellig offset fra de som har VWII (men navet er likt). - Manuell justering av bremsebåndene i tromlene bak. - Bremserørene til bakbremsene ligger inne i coupeen (og er pillråtne, dersom bilen har vært fuktig inni). Gulvplatene har derfor en annen profil enn de nyere. - Brekkwirene er festet over brekkhåndtaket i stedet for på undersida. - Ikke reverssperre (i alle fall på 75-modell. 76 er jeg ikke sikker på). - De gamle bilene har det fantastisk unyttige diagnosesystemet som VW forsøkte seg på tidlig på 70-tallet:D. Kontakten står på fjærtårnet på førersida. - Radiatorveggen er helt flat i overkant, ettersom alle radiatorene ble festa med ett klammer må midten. - Annerledes/enklere utseende panserlås. -Kanalene har ikke profil over pyntelista (som går i hele kanalens lengde i overkant av lista). Det er kun en liten profil rett i bakant av døra og ca. 40 cm bakover. Reprokanaler har heller ikke profilen i overkant av lista, men de har heller ikke den 40cm lange profilen jeg snakker om her heller. Rattene går om hverandre. Første endringa kom langt ute i livet til facelift-Cabrioen. Panser uten avstiverprofil i forkant, tauekrok i form av en enkel flatjernslynge på høyre støtfanerjern osv. ligger som du sier "oppe i dagen" og det veit jo "alle" om. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 26, 2008 herlig andreas - den jeg ventet på! om jeg forstår deg rett tror jeg nok det kan være fordelaktig og enklere å rett å slett bytte hele forstillinga med nyere type - da altså bærearm, gjerne komplett spindel med bremser osv. og dempersett til nyere einser (regner med hullet i dempertårnet samt de to innfestingshullene er identiske). bærekulene er vel noget mer kurant å få fatt på i 18mm utførelse regner jeg med, samt gti-teknikk er jo aldri feil... denne diagnosekontakten skal bli spennende å se, kanskje jeg skulle investert i vagcom mulig jeg gjør et lite innhogg i el-anlegget der...har jo ingen planer om å gjøre bilen spesielt mye bedre i første omgang, men det blir nok til at man kjøper både rep.blekk og dilldall som dessverre ikke fremmer bilen som en bruksbil men gjør noe med selvfølelsen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 26, 2008 herlig andreas - den jeg ventet på! om jeg forstår deg rett tror jeg nok det kan være fordelaktig og enklere å rett å slett bytte hele forstillinga med nyere type - da altså bærearm, gjerne komplett spindel med bremser osv. og dempersett til nyere einser (regner med hullet i dempertårnet samt de to innfestingshullene er identiske). bærekulene er vel noget mer kurant å få fatt på i 18mm utførelse regner jeg med, samt gti-teknikk er jo aldri feil... denne diagnosekontakten skal bli spennende å se, kanskje jeg skulle investert i vagcom mulig jeg gjør et lite innhogg i el-anlegget der...har jo ingen planer om å gjøre bilen spesielt mye bedre i første omgang, men det blir nok til at man kjøper både rep.blekk og dilldall som dessverre ikke fremmer bilen som en bruksbil men gjør noe med selvfølelsen Bærearmen er lik, så du må ev. bare bytte bærekule (som jo i alle fall jeg gjerne gjør først som sist). Byttes bærekule bruker du også det nyere hjullagerhuset (slik at en gewinde "av i dag" passer rett i uten bending eller div. jallaløsninger a'la skiver for å utligne forskjellen i bredden på fjærbeinsinnfestinga). Dersom du skal ha senkefjærer har disse uansett samme utforming som fjærene på de nyere Einserne. Det er ikke noe problem å få tak i de mindre bærekulene, men da har du fremdeles et hjullagerhus med den smalere innfestinga. Skulle vært morro å bedt om diagnose neste gang bilen er på verksted, ja:D. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 26, 2008 da har ejg det klart for meg grunnen til at jeg nevnte bærearm er fordi den ene på bilen trolig er noget skakk, ettersom bilen visstnok drar litt til ene siden! me får sjå på søndag når bilen står på tunet (om den takler de 20 milene hjem!) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 26, 2008 er dette samme "diagnose" opplegget de prøvde på boble også? bare ei kontakt med masse stikk? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 26, 2008 er dette samme "diagnose" opplegget de prøvde på boble også? bare ei kontakt med masse stikk? Jepp:). Samme har jeg sett på Type 2 og Type 4 også. Artig å ha i motorrommet på en relativt original bil (bare så folk skal ha noe å spørre om;)), men egentlig totalt unyttig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 26, 2008 tror min ligger i en boks en plass, ikke noe håp for å få den montert igjen hehe eller kladden kan sikkert monteres men ikke ledningene, rev ut å kasta alt i bobla mi 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...