Toppakning eller turbo? URS6 2.2t

Anbefalte innlegg

Bilen min har begynt å ryke mye i det siste.

Ryker veldig mye på kald motor. Når jeg slipper gassen i nedoverbakker og da trør på igjen kommer det vanvittig mye blårøyk ut.

Kjølevannet har begynt å bli mørkere, men jeg har ingen tegn på vann i olja.

Tyder dette på turbo eller toppakning?

Jeg skal skifte toppakninga uansett til uka, men det er litt kjipt med tanke på at jeg skifta til stålpakning tidligere i år.

Hva tror dere?

Bilen er forresten en 96 S6 2.2T til dere som ikke fikk med tittelen til innlegget.:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det med blårøyk når du har kjørt i nedoverbakke tyder på sliten turbo. Ta av slangen inn på turbo og kjenn om den har mye aksialslakk, altså slakk inn og ut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

sjekka akkurat. det finnes ikke noe slakk inn og ut, men det er jo så klart et minimalt slakk sideveis men det er jo helt normalt.

men jeg la merke til at det virket som at det var unormalt mye olje som kom fra toppen.

Skal det ligge et lite vått oljelag i innsugsslangen før turbo? det var nok til at jeg ble våt på fingeren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller du bør vurdere å bytte ventiltetninger og kanskje styringer... :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ventiltettinger bytta jeg i mars. så de er ok.

men jeg ble litt bekymra over all olja som lå i innsugsslangen. det virket litt vel mye.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke brent noen stempelringer da ? Sjekk komp på motoren så kan du få en pekepinn..

Tom Rune

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk at lufteslangene/rørene for veivhusventilasjon ikke er fylt med 'majones', det tetter seg lett i fuktig høstvær, og kan gi noe større oljepusting.

Sjekk på et verksted om du har CO2 i kjølevannet for å utelukke toppakningen, men hvorfor skal du bytte toppakning igjen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

toppakningsbytte er planlagt pga stor mistanke. kjølevæska er jo begynt å bli mørk. men jeg skal få sjekka om det er CO i vannet. det va et godt tips da.

komptest kan jeg også få gjort.

men slanger/rør til veiv.ventilasjonen, e det bare den 10-15cm lange delen som gå inn på innsugsslangen du tenker på da?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ventiltettinger bytta jeg i mars. så de er ok.

men jeg ble litt bekymra over all olja som lå i innsugsslangen. det virket litt vel mye.

sånn blir det med ånding. Er helt normal dette. Få på en Catch tank så er du ivertfall kvitt det problemet..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ha vurdert catchtank. har en kompis som har en liggende. tenkte jeg skulle "låne" den på ubestemt tid.:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

fylte bensin idag, og da regna jeg ut forbruket.

forbuket mitt ligger vanligvis på 1.2-1-4 men nå lå det på 1.6.

så det virker som at den bruker mer bensin også. hva kan dette komme av?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lambdasonde, lmm e.l.... Ta en diagnose evnt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Toppakninga på desse bilene tåler jo nesten ALT, tviler på at den har tatt kvelden sånn uten vidre.

Ventiltetninger, eller slitte stempelfjerer og evt. tettning i turbo. (trenger ikkje vere slakk i turbo sjølv om tettningen er blitt dårleg)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Toppakningene tåler ikke varmgang og påfølgende skjeive topper. Det er veldig bra pakninger, men dem er desto mer kresne på rette overflater, både på topp og blokk.

Hva med ventilstyringer da? Sjekket dette samtidig som du bytta tetninger?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

men slanger/rør til veiv.ventilasjonen, e det bare den 10-15cm lange delen som gå inn på innsugsslangen du tenker på da?

Den lille stussen går innpå et rør som går gjennom hele toppdekselet, og ut bakpå. Deretter ned rundt og bak motoren, og inn på en ventil og en 'samler' på blokka. Kan være tett flere steder, men mest røret mellom toppdekselet og ventilen+ventilen. (en 'soppliknende' sak under innsuget.)

Mørk kjølevæske er jo aldri et bra tegn, da..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

nope. det er jo ikke det. fikk målt CO2 i kjølevæska igår, og de fant spor av det. så vi konkluderte med at toppakninga er gåen. så imorgen skal jeg skifte toppakning, igjen...: bh :

nå håper jeg bare ikke at toppen har slått seg. tåler disse toppene mye juling før de slår seg eller?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er dumt å ikke plane en alutopp når du bytter toppakning, med mindre du har veeeldig nøyaktig måleutstyr for å sjekke om toppen er rett :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det en grei måte for normale folk å måle co2 i kjølevæska på?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg måtte på verksted for å måle. men det tar 10min, så jeg tror ikke de tar så mye penger for det.

Jeg betalte ikke noe da. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

tåler disse toppene mye juling før de slår seg eller?

Glemte å svare på det her... Nei dem tåler ikke mye, alutopper har det med å trenge plansliping etter demontering fra blokka. Og for å få planslipt toppen din, må du som et minimum ta ut innsugsventilene.

Hvis du tar billigvarianten og gjør dette selv, husk på å få ventilene tilbake på sin originale plass, og sjekk styringer og bytt ventiltetninger.

:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

riktig. har sjekka med plansliping, er ikke noe stress å få det gjort. men nå skal jeg bare få noen til å måle toppen før jeg bestemmer meg.

men må man ta ut innsugsventilene? jeg husker ikke hvordan det så ut under der sist gang jeg hadde av toppen.

skulle ønske denne toppen var like solid som alutoppen jeg hadde på den gamle opeln min.

den kunne jeg sikkert ha kasta fra ett hustak og den hadde vært like fin.:)

men den bilen var jo et dass da..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

men må man ta ut innsugsventilene?

Ja, du må ta ut innsugsventilene :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

riktig. men nå skal jeg bare få noen til å måle toppen før jeg bestemmer meg.

Viss toppakninga di har røket meir enn ein gang alerede, så trur eg ikkje eg hadde 'lurt' på om den skulle planes...

Husk at strekkboltenne bør byttes...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Viss toppakninga di har røket meir enn ein gang alerede, så trur eg ikkje eg hadde 'lurt' på om den skulle planes...

Husk at strekkboltenne bør byttes...

Hehe, den bør nok planes, ja..

Nye strekkbolter en selvfølge. Med toppen av bør du få frest ventilseter, nye ventilstyringer og nye ventiltetninger.

Har du gjort en kompresjons test?

Slitte ventiltetninger/styringer gir vanligvis mest blårøyk ved oppstart. Blårøyk når man går av gassen ved høyt turtall er vanligvis symptom på slitte stempelringer/ringer som sitter fast.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det hjelper som regel ikke å bytte tetninger med mindre du bytter styringer samtidig. Det er alltid lurt å gjøre. Ref EBB Flow tech så er styringene i en 20v turbo topp gåen etter 100 000km på eksossiden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.