Toppakning eller turbo? URS6 2.2t

Anbefalte innlegg

fikk bytta toppakning tidligere i år bare som en service. den hadde ikke røket da.

strekkboltene bytte jeg jo selvfølgelig.

 

nei idag skal jeg rive av toppen og få den målt imorgen, så får vi se om den må planes.

har et verksted som skal måle den, så blir det riktig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var toppen målt, litt etter skjema, men men.

Det fantes ikke skevhet i toppen. De klarte ikke å måle 0.1mm engang, og maks tillatte skevhet før plansliping må utføres er 0.4mm. Så toppen er god som gull.

 

Men, de sa at det så ut som at toppakninga hadde gitt etter pga toppen var skitten helt inn til sylinderen, og ikke ren der pakningsringen har ligget på en sylinder.

 

Så imorgen skal det skrues sammen igjen.

 

En annen ting som var litt skummelt var at kamkjeden var blitt så slakk at den hadde filt et spor inne i toppen. så den skal også byttes.

Også var jo selvfølgelig eksosmanifolden sprukket.: bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De klarte ikke å måle 0.1mm engang, og maks tillatte skevhet før plansliping må utføres er 0.4mm. Så toppen er god som gull.

 

Men, de sa at det så ut som at toppakninga hadde gitt etter pga toppen var skitten helt inn til sylinderen, og ikke ren der pakningsringen har ligget på en sylinder.QUOTE]

 

Dette kan du ikke mene...inntil 0,4 mm er grei skjeivhet? Vi går ut i fra at 0,08 mm er maks tillatt skjeivhet, og erfaringsmessig så begynner det også å bli i grenseland på disse motorene med stålpakning. Veldig bra pakninger, men kresne med tanke på overflatene dem skal tette mot. Har du forresten målt/sjekka toppdekket på blokka di? Dette må også være rett og reint og pent.

 

Har toppakninga gått pga ureinheter inn til forbrenningskammeret, eller har ureinhetene kommet dit pga den defekte toppakninga? Kjekt å vite om det som har skjedd med motoren din og de defektene du ser er årsaker eller resultater av noe annet.

 

Vær så snill og gjør deg den tjenesten og kost på deg i hvertfall plansliping når du først har det fra hverandre da, det blir jo ingen reparasjon du kan fortelle noen om dersom du for 2. gang bare bytter toppakning uten å planslipe toppen og kontrollere blokka.

 

Regner med du har fått utført vacuumtest av ventilene for å sjekke at dem er så tette som dem bør være samtidig...

 

Og hvis noen leser frustrasjon mellom linjene her, så er det riktig. Blir frustrert når noen på et verksted sier det er greit med nesten en halv mm skjeivhet på en sånn topp : dum :

 

Menmen, lykke til :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

0.4mm er jo i lengderetning da. det er jo en ganske lang topp dette.

i bredderetning er det jo noe helt annet da.:)

 

ureinhetene var pga toppakninga, for inne i forbrenningskamret så det fint ut.

komp-test tok jeg for 2-3 måneder siden, og det så kjempefint ut, ingen avvik.

så da burde ventiler og stempelringer være fin.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

0.4mm er jo i lengderetning da. det er jo en ganske lang topp dette.

i bredderetning er det jo noe helt annet da.:)

 

Det hjelper jo ikke det da, toppakninga blir jo klemt sammen når du dra moment på topplokksbolta, og er det bananform på toppen, ene eller andre veien, så blir det ikke bra, mulig tett nå, men kanskje ikke så holdbart, du har jo prøvd en gang allerede.

Men for all del, det spiller ingen rolle for meg selv om jeg var litt frustrert i innlegget mitt i går.

 

Lykke til :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.