ABS lampe lyser - Golf III

Anbefalte innlegg

ABS-lampa lyser i Golfen. Panikkbrems fra 10-15 km/t medførte blokkering, og uten antydning til pumping i pedalen. Varsellampa for bremser lyser ikke.

Hvor begynner jeg å feilsøke? (Har ikke diagnoseverktøy).

Ute ved hjulene? Sjekke der etter dårlig kontakt?

Eller ved ABS-stryingsenheten? Hvor sitter den?

Noen tips? Eller bør jeg gå direkte på en diagnose for å finne ut hva feilen skyldes?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ville ha sjekket omdreiningsfølerne først.. ohmet de og sett om de funker som de skal

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK, hvis det er noen ohm (dvs ikke brudd) så er de kanskje OK? Og hvis null ohm så er det brudd og sensoren er gåen? Er det et stikk som kan deles ute ved hjulene? (Kan jeg evt da også kortslutte for å se at lampa slukker?)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke ABS-sensorene/følerne kjent for å gå/må rengjøres på disse bilene?

Mener både jeg hadde det på min, og kan nevne flere kompiser som opplevde det samma..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville skjekket abs-følerne som sitter med bremsene.. hadde samme problem med min, og det problemet forsvant etter jeg hadde ute stikkene og renset de:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå rensket stikket VF og HF, samt stikket der kablene forfra samles i motorrommet. Prøvde også å kortslutte VF og HF, uten at lampa slukket av den grunn. Tyder vel på at feilen ikke er foran? Bak (tromler) fant jeg ikke ut av hvordan de var koblet (ikke stikk som foran), noen som vet eller har en sprengskisse?

Hvordan kommer man til styringsenheten? Ligger den i gulvet HF, dvs at terskellist etc må vekk for å komme til under teppet?

Begynner vel å helle til at en diagnose er påkrevet....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter å har kjørt noen dager så forsvant dette problemet. Mulig at det tok litt tid før rensesprayen virket.

Mangler kun å få sjekket at ABS faktisk funker.

Kjekt med alt som har en enkel løsning....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvis jeg ikke tar helt feil må du ohme, så snurre på hjulet for å se om følerne teller omdreiningene... men nå ser det ut som du har fått det til. Hvis lampa slokner, virker absen. Lyser den, virker den ikke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK, det forklarer sikkert hvorfor det var for enkelt å kortslutte ved stikket for å teste.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet kom tilbake, sporadisk.

Kjapp diagnose høs Møller i dag, sensor HF var defekt. Er vel en smal sak å bytte denne selv antar jeg (hvis ikke skruen har satt seg veldig, da)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Byttet sensoren selv i dag. Den gamle satt godt, måtte av med calliper og skive for å komme til. Måtte også pusse hullet for rust for å få inn den nye.

Men så forsvant ikke ABS-lampa! Ny runde med kontaktspray flere steder, uten effekt.

Deretter prøvetur. Kjørte noen hundre meter, så ble alt bra! Så tydeligvis bruker feilsøkeren litt tid på å resette seg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du lurer på hvor ABS hjernen sitter kan jeg fortelle deg at den sitter under høyre baksete.

Er bare og vippe frem sitteputa så ser du den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK, takk. Men den slapp jeg heldigvis å begynne å fikse på denne gangen :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.