Quattro som IKKE kobler inn (A3)

Anbefalte innlegg

Hvis controlleren din er gåen har jeg en liggende.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar kontakt med deg vegard hvis det er kontrolleren min som er gåen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg måtte bytte Haldex på min S3. Jeg undersøkte mye rundt dette og var både på Audisentrum, Audi Skøyen og De Audi folka på Lier. På Audisentrum (som virket som de eneste som hadde greie på hva de snakket om) fortalte de at de tvilte på om det var Haldex controller'n som var gåen. De fikk forøvrig ingen feilmelding på diagnosetesten. Må du kjøpe ny, dra til Sverige eller Tyskland og bytt, det er jo 2/3 av pris i Noge.

Jeg fikk selger til å bytte Haldex'en min på reklamasjon.

Forøvig vil jeg si; har du ikke firehjulstrekk merker du dette lett.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

35K : bh :: bh :: gråter :

Dette hadde jeg så aldeles ikke forestilt meg engang....

Da blir det nudler å vann i MANGE mnd framover hvis dette er tilfellet.

Dette må være minuset meg å ha quattro, det koster FLESK hvis det ryker

Tvilsomt at samboeren min blir glad nå

Hadde du hatt QUATTRO, hadde ikke dette skjedd;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Haavard Bakken

Er faktisk quattro det heter på Audi..

Selv om det ikke er permament så heter det faktisk quattro.. bare se på http://www.audi.no, http://www.finn.no, http://www.autodb.no osv osv..

Heter liksom ikke 2000mod, Audi A3 1.8 Turbo Haldex..

a3 1.8 TH..

Heter jo ikke quattro drivverket på de gamle heller, er det ikke torson differ osv da? Quattro er vel bare noe audi har funnet på å kalle 4 hjulstrekken sin det. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jo men det går i benevnelsen Quattro, fordi det er 4x4 :) Alle audi`er med 4x4 heter Quattro.. i hvertfall hva jeg har fått med meg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Quattro er Audi sitt merkenavn på firehjulstrekk, akkurat som MB kaller det 4matic, BMW kaller sitt iX, Subaru kaller det AWD.

Og tar vi Subaru, så er deres AWD-system forskjellig avhengig av girkasse. Så noen er permanente, noen er torsen osv.

Men tar vi Audi Quattro fra rally-løypa, hadde vel den permanent/låst mellom foran og bak.

Så kom torsen-diffen, som har vært enerådende frem til Haldex gjorde sitt inntog på A3, og motoren plutselig stod på tvers...

Tar vi R8, har vel den bakhjulstrekk på samme måte som A3 har forhjulstrekk, og overfører mer eller mindre til fremakslingen, på samme måte som Porsche gjør det. Og Porsche kaller ikke sitt system hverken Quattro eller Haldex, men "4". (Som er Quattro på spansk...)

Så for å legge diskusjonen død, så er Quattro ett merkenavn som beskriver en funksjon (forehjulstrekk), og så trenger vi kanskje ikke la denne tråden gå over i en diskusjon mekanisk/elektrisk/hydraulisk fordeling foran/bak. Det kan event gjøres i egen tråd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan gikk det med haldex'en? har du hatt den på sjekk ennå?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

svarer altfor seint på denne posten...har vært i utlandet i ei stund :). Men bilen skal på verkstedet den 28 okt. Er ikke lenge igje nå til dommen faller.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får ha lykke til og informere oss som følger spent med på hva som var galt:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får da vitterlig håpe det bare er noe tullefeil!

Men jeg stjeler tråden litt siden vi først er inne på temaet, det ble nevnt at olja byttes hver 30k? Er det en del av normal service protokoll hos Møller? Kan man gjøre det selv uten Vagcom\temperatur styring etc?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal inn på lokalt verksted å bytte filter og olje på haldex`en til fredag jeg, ble nesten litt nærvøs over den 30 000km`er intervallet, for jeg tror ikke det er gjort på bilen min på leenge.. :)

Forøvrig er det snakk om 2.5 DL (250ml Ja) olje som skal byttes, koster rundt 500 kr bare for olja!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har da vært hos møller idag å fikk følgende svar:

Pumpa til haldexen er død! Men, de kunne ikke garantere at quattroen kom til å fungere etter at denne ble byttet!For at møller skal bytte pumpa å fylle på ny olje, kommer hele jobben seg på 11K. har nå lagt igjen over 60K hos møller i forskj. reperasjoner, så blir å leite opp en billigere plass! Sverige er jo nevnt.

Sitter å leter fram pumper til haldex, men det virker som det er ufattelig mange typer. Hvordan er det å bytte denne enheten selv?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For min del hadde de iallefall vært helt uaktuelt å betale 11 000 på møller og så vet de ikke om den funker igjen uansett?

Du må nok se etter delenummer på den du har, så du er 100% sikker på hva du har.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne skiftet jeg på Broderns Bora 4mot, mens jeg jobbet på Møller.

4 hjulstrekken der også kuttet plutselig å fungere, vi fikk en feil på diagnosen at det var en mekanisk feil som hadde oppstått, ingen på verkstedet hadde vært bori det før, så vi hadde ned diffen og åpnet den og sjekket tilstanden innvendig, men fant ingen feil , helt til vi prøvde å tvangskjøre olje - pumpa til haldexen, denne var død.

Så vi byttet denne mens diffen var nede, satt den oppi igjen og skiftet olje og filter! Ble god som ny, alt OK.

Så er pumpa di død, skift pumpe og 4 hjulstrekken blir i orden igjen. :)

Trur faktisk at du får byttet den der den sitter, litt trangt, men det skal gå, er heller ikke vanskelig å ta ned diffen, hvis du har tilgang på bukker eller løftebukk.

Trur pumpa kostet 4000,- den gangen (for 2 år siden, men husker ikke om det var min pris eller kundepris...)

Lykke til!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser du bor i tr.heim, så angående verksted kunne du hørt med autosenteret på vikhammer. Der er det 4 mekanikere fra møller tr.heim, på audi siden som jobber i dag, de har MASSE erfaring, og kan sikkert komme med en pris:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok! Hører med autosenteret til uka jeg! Takker for all hjelp. Ser saken som ferdig angående dette med quattroen nå! betryggende å høre at det er i min favør med tanke på at quattroen kommer til å fungere igjen :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.