Anbefalte innlegg

Noen som har noen forslag til hva som kan forårsake dette? Fikk et tips om at det kan være oljefilteret som er tett?

Bilen er en Passat 3BG 1.8T

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor lavt trykk har du da? Målt ved kald eller varm motor? ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er et stort problem på 1.8T at oljesilen kokser seg igjen, spesielt stort problem med dem som kjører med longlife olje og oljeskift på 30'km (skulle ikke vært lov på noen motorer!!)

Må ned med bunnpanna og rense den, evevntuelt skifte sil. Og husk, monter nytt filter, type stort som de har gått over til.

Mye jobb, men verdt arbeidet isteden for lavt og oljetrykk som kan forårsake ras.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar igjen denne tråden litt, da jeg nå står ovenfor bilen til Endre..

Har målt trykk nå, ligger rundt 2 bar på tomgang og 2,5-3 på 2000 omdr..

Det virker som at det er først med 2000omdr. lampa slår inn..

 

Trykkgiveren skal vel ikke varsle før trykket havner nede på 1.6bar og nedover etter det jeg kan lese ut ifra føleren, så jeg vil anta at denne kan være defekt.. Får starte med denne isåfall :)

 

Noen som har noen formeninger ang. trykket?

 

Tomgang = ca 2 bar

2000 omdr = ca. 2,5-3 bar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tomgang = ca 2 bar

2000 omdr = ca. 2,5-3 bar

 

Høres helt normalt ut.

Målt ved varm motor? 80-90grader oljetemp?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres helt normalt ut.

Målt ved varm motor? 80-90grader oljetemp?

 

Med driftstemp på motor(kjøleveska)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel da er det vel ikke rart lampa slår inn

Når trykket over 2k rpm skal ligge på rundt 5-6kg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, etter litt nermere sjekk på 1.8T motoren

Oljetrykk 3.0-4.5 / 2000 (bar / rpm)

 

Oljetrykk

(Ved tomgang) > 2.0 (bar / rpm)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

huff var ubrukelig teit og svare på den måten for det hjelper deg antageligvis ingen verdens ting.

 

Men skal vi se, oljeskift med invendig motorvask er en god start, OG!! nytt filter. Altid nytt filter.

Du får nok noe fra møller her som fungerer såder, forte engine clean tror jeg det heter.

 

Når du da skifter olje kan du forsøke og bruke trykkluft inn tappe hullet for kansje og raske løs litt kokks fra olje silen.

Men pass på og bruke verktøy med vann avskiller, du vil ikke ha vann inn her!

 

Sjekket at det ikke er noen vesentlige olje lekasjer noe sted`?

Skjekk kjøle vannet for missfarge etter olje.

Her kan oljekjøleren være en synder. Ikke det at jeg tror den kan fårorsake et tap på over 1kg med oljetrykk men alle feil

er verdt og ta med seg.

 

Håper noe hjelper til, ellers er det jo bare og få byttet oljepumpe med tilhørende tett sil.

Lykke til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel da er det vel ikke rart lampa slår inn

Når trykket over 2k rpm skal ligge på rundt 5-6kg

 

Trodde ikke lampa skulle slå inn før trykket bikka under 1,6 bar på høyere turtall.

Dette fikk jeg høre av verksmesteren hos det lokale VAG-verkstedet.

 

Er derfor jeg mistenker føleren litt..

 

huff var ubrukelig teit og svare på den måten for det hjelper deg antageligvis ingen verdens ting.

 

Men skal vi se, oljeskift med invendig motorvask er en god start, OG!! nytt filter. Altid nytt filter.

Du får nok noe fra møller her som fungerer såder, forte engine clean tror jeg det heter.

 

Når du da skifter olje kan du forsøke og bruke trykkluft inn tappe hullet for kansje og raske løs litt kokks fra olje silen.

Men pass på og bruke verktøy med vann avskiller, du vil ikke ha vann inn her!

 

Sjekket at det ikke er noen vesentlige olje lekasjer noe sted`?

Skjekk kjøle vannet for missfarge etter olje.

Her kan oljekjøleren være en synder. Ikke det at jeg tror den kan fårorsake et tap på over 1kg med oljetrykk men alle feil

er verdt og ta med seg.

 

Håper noe hjelper til, ellers er det jo bare og få byttet oljepumpe med tilhørende tett sil.

Lykke til.

 

Oljeskift med oljefilter og innvendig rens utført i går.

 

Ingen store vesentlige oljelekasjer, kjølevæske er akkurat som den skal være.

 

 

Ja, etter litt nermere sjekk på 1.8T motoren

Oljetrykk 3.0-4.5 / 2000 (bar / rpm)

 

Oljetrykk

(Ved tomgang) > 2.0 (bar / rpm)

 

Hvor fant du denne infoen? :)

Jeg fant ut at det skulle ligge mellom 2.7-4.0 på 2000 rpm der jeg så..

 

Men da er da ikke trykket så hinsides ille da det ligger på 2 på tomgang og 2,5-3 på 2000rpm..

 

 

Ingen som vet noe om når denne føleren skal slå inn?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjekket turbo for lekasje?

 

Setter ellers en hard finger på pumpe, tett sil på pumpe og eller fastbrent trykkventil i pumpe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjekket turbo for lekasje?

 

Setter ellers en hard finger på pumpe, tett sil på pumpe og eller fastbrent trykkventil i pumpe.

 

Har sjettet så smått, får gå over mere nøye etter at jeg får byttet oljetrykkføleren nå etterpå!

Svetter jo litt olje rundt alle koblinger i rør/slanger mellom innsug/cooler/turbo men dette har jeg da sett på alle vag-produkta jeg har vært borti..

 

Har lest meg litt rundt sjæl, og virker som at det du sier der er en gjenganger på disse 1.8T-motorene.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fått noe klokt svar ut av dette?

 

Sliter med at oljetrykkslampa lyser her også på min passat 1.8t 3B.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.