#26 Skrevet Oktober 2, 2008 nei.. men det er jo mye murhus.. og hvis han heller vil gå inn i ett brennende trehus enn å være i ett murhus, så må det bli mye soving under åpen himmel i syden 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#27 Skrevet Oktober 2, 2008 nei.. men det er jo mye murhus.. og hvis han heller vil gå inn i ett brennende trehus enn å være i ett murhus, så må det bli mye soving under åpen himmel i syden Så du mener at de fleste hus brenner ned? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#28 Skrevet Oktober 2, 2008 hehe.. nei.. men les innlegget igjen da: Jeg ville heller vært i ett trehus som brant enn i en betong/murbygning. Da begynner jeg jo å lure på om det er en fetish for brennende bygninger eller ett betongfobi som er bakgrunnen Så jeg lurte på en forklaring på uttalelsen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#29 Skrevet Oktober 2, 2008 Ja, men du skrivr jo at det må være vanskelig å feriere hvis man heller vil være i et trehus enn et betonghus! Å da mener du tydligvis at husene der du ferierer brenner ned ! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#30 Skrevet Oktober 2, 2008 Hæhæ, ser det var en liten mulighet for å misttolke den der ja. Såklart mente jeg at et betongshus i brann er vesentlig farligere å være i enn ett trehus i brann. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#31 Skrevet Oktober 3, 2008 Hæhæ, ser det var en liten mulighet for å misttolke den der ja. Såklart mente jeg at et betongshus i brann er vesentlig farligere å være i enn ett trehus i brann. AHA! Men hvorfor egentlig? (Her seg jeg muligheten for å lære.. ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#32 Skrevet Oktober 3, 2008 Jeg tenker på brann med slik temperatur at det fører til at betongen får avskalling og armeringsjernet eksponeres. Når stålet da smelter og vrir seg, kollapser hele konstruksjonen. Når flere tonn med betong først har fått bevegelse på seg, er det ikke lett å stoppe heller. Tre på den andre siden brenner forutsigbart, og etter som det brenner vil det dannes forkullende lag som beskytter treet under. Det bakenforliggende treet vil beholde sin styrke og stivhetsegenskaper. Da er det liten risiko for uventet kollaps. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#33 Skrevet Oktober 3, 2008 aha.. Liker ikke brann.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#34 Skrevet Oktober 3, 2008 begynner å bli litt OT på denne tråden snart eller? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#35 Skrevet Oktober 3, 2008 Var den så seriøst ment at vi må holde oss til Topic da? Er da vel bedre å plapre i vei enn å starte en ny tråd som heter "hus i brann, hva er best?" 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#36 Skrevet Oktober 3, 2008 Var den så seriøst ment at vi må holde oss til Topic da? Er da vel bedre å plapre i vei enn å starte en ny tråd som heter "hus i brann, hva er best?" , hehe..... , vil tro vi snakker OT her en stund til 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#37 Skrevet Oktober 4, 2008 , hehe..... , vil tro vi snakker OT her en stund til Vi diskuterer jo fortsatt arbeidsmoral her ... Til en hvis grad 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#38 Skrevet Oktober 4, 2008 Virker jo som lav inteligens på trådstarter her jobber trådstarter i asfaltbransjen eller har erfaring utover å stå i asfaltkø ved utlegging ? Det bildet var jo fint lite informativt i et helhets tidsperspektiv , bortsett fra da det akkurat ble tatt.... , her er de tydeligvis ferdige med og spade ut asfalten og han med sleiken/skrapa planerer ut ujevnheter. Noen her som har posta hittil som har vært med på et asfaltlag? , virker ikke sånn... Når de er ute med utlegger`n så er alle i arbeid og alle har sin post.... , og når det er slike små jobber så stiller gjerne hele laget opp for å gjøre jobben med utleggelse raskere..., maskinelt utstyr blir unøyaktig/bruker gjerne lengre tid ved små jobber som det her... Og da blir det gjerne "en del mann"... Hadde bildet vært tatt 3min tidligere så hadde nok alle med spader vært i aksjon. Dette er jo tross alt sessong arbeid.... ,og samtlige jobber nok mere på en sessong ann de fleste i denne tråden , er jo ett av de yrkene som krever en del håndarbeid i tyngre klasse... Angående enkelte Kommune arbeidere så er jeg dog enig , "her er vi bare på jobb"...... " vet ikke ,jeg bare jobber her" ... " Jeg må hjem nå... kl er 15.00"....slik innstillig er det værste jeg vet..... Og nei... , jeg jobber ikke med asfalt eller i mesta , men har dog vært med og organisert/klargjort før asfaltlegging... og de Mesta-asfaltlagene jeg har erfaring med , har vært raske i sin jobb med bra resultat. I motsetting til andre aktører..... Så med tanke på at trådstater refererer til det jeg vil påstå er Mesta i sin helhet på landsbasis... , så vil jeg si meg sterkt uenig i trådstarters fremstilling. I det jeg leste meg nedover så hadde jeg akkurat tenkt til å skrive det samme! Jeg jobber selv som asfaltør... Dog ikke i Mesta men i det desidert største entreprenørfirmaet i Norge. vi er størst også på asfalt:) Alle har vær sin post ja... Og en... eventuelt to personer går med draget som man ser på bildet... Derfor blir de resterende stående noe på vent... Hehe.. Vi har selv fått slike kommentarer slengt etter oss... Mange spør om vi jobber for kommunen.... Da svarer vi jo selvsagt ja.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#39 Skrevet Oktober 4, 2008 men hvordan i alle dager klarer dere å lage veiene så ujevne, ser bare på nye rv2 fra kløfta til nybakk, er ikke akkurat kjempe standard, stor høyde forskjell ved bruene, er vel retta ut det meste nå, hver gang en gammel vei skal lappes på, blir det dumpete og ujevnt, dem lapper mye veier i sverige og, men resultatet er 10ganger bedre, er det bare sløvhet fra de som asfalterer eller? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#40 Skrevet Oktober 4, 2008 Godt spørsmål du... Hehe.. Har selv sett på dette og ja... Veiene i sverige er mye bedre enn her i norge.. Kan være mange forskjellige svar på dette spørsmålet... Satt og diskuterte dette med min eldste bror her om dagen også.... Eksempel... Mange kunder krever at vi på diverse veier skal legge maks 100kg pr kvadrat meter... alt over dette går som overforbruk og da vil vi ikke få betalt... Dermed blir vi ofte (Desverre!!!) nødt til å følge den gamle veiens kurver og dumpler..) I Sarpsborg kommune får vi betalt for tonnpris.. Her har vi tilnærmet fritt spillerom... (intill en viss grad). Men der er det slikt at om det er kantstein i gatene vi skal legge.. Da er det visen på stein som avgjør tykkelser.. Og så skal det være takfall på veien selv om det naturlig egentlig ikke skal være der... Der vil veien noe unaturlig gå i fra ensidig fall og over til takfall... Når det gjelder skjøtene på veien... Altså de tverrgående skjøtene... Så er de fleste veier i norge i såppas dårlig forfattning at det er store hjulspor ute og går... Når vi kommer med asfalt utleggeren som er relativ flat så er det nesten teknisk umulig å unngå å få små slag når man kjører over slike skjøter. Som man ser så vil jeg gå så langt å si at svaret på spørsmålet ditt er at norge bruker alt for lite penger på rutinemessig vedlikehold på veier.. Skjeldent blir hele gater reasfaltert i de yttre strøk.. Her blir kun hullene i veien lappet. Dette er og kommer aldri til å bli asfaltørene sine feil.. Vi gjør jobbene slik byggherren krever det. Vi har utrolig mange krav å gå etter også når det gjelder hulrom i asfalten, prosent fall på veien. Osv.. Blant annet på oppstillingsplassen på Rygge flystasjon der vi la i fjor så var kravet 0.4 prosent fall. Der hadde vi da 0.1 prosent feilmargin i pluss og minus.. Denne jobben ble utført nøyaktig slik som byggherren ville ha det... Og vi fikk bare positive tilbakemeldinger.. Det værste med å være asfaltør... Det er slike utrolig uvitende traffikanter som er så firkanta og ikek ser mer enn halvannen meter foran snuta på bilen sin.. Skiltingen som blir satt ut ser de ikke. Om farten er satt ned til 50 km i timen så burde det være unødvendig å passere asfaltutleggeren i 80 km/t. Altså mindre enn 1 meter i fra der jeg står.... Blir ille nervøs av detta greine jeg.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#41 Skrevet Oktober 5, 2008 (endret) Det værste med å være asfaltør... Det er slike utrolig uvitende traffikanter som er så firkanta og ikek ser mer enn halvannen meter foran snuta på bilen sin.. Skiltingen som blir satt ut ser de ikke. Om farten er satt ned til 50 km i timen så burde det være unødvendig å passere asfaltutleggeren i 80 km/t. Altså mindre enn 1 meter i fra der jeg står.... Blir ille nervøs av detta greine jeg.... Dette temaet kunne vi ha laget en ny tråd om nesten , har så fryktelig mange eksempler på idiot sjåfører.... Fks En situasjon hos oss i vinter : Veien(E6) er stengt pga sprenging.... , kravet sier at det skal være fysiskhindring i veien i tillegg til skilting og trafikkdirrigent . Ergo ble en gravemaskin (25T=medium stor) stilt på tvers over begge feltene med kansje 1,5 2m mellom skuffa og beltene. Dette tullet hadde ikke kvinnen i 40årene med Ford fokus tid til... , så hun la seg ut og kjørte forbi de andre i køen. (kansje 6-7biler) , blir stoppa av trafikkdirigent (lærling) og hun spør.. "Hva er det som skjer , er det stengt eller???" Lærlingen er lettere overraska over spm , men er høflig og sier "ja det er det , vi skal sprenge opp ei fjellsia her nå snart, så du må rygge tilbake og stille deg i kø" Da hiver hun bilen i gir og kjører fremover i retning gravemaskina , Men lærlingen roper og løper etter og slår dirrigentspaken:p i taket på bilen..... og da bråstopper hun , river opp døra og spør : "hva er det du vil ??"........ Hun hadde da tenkt at " dette rekker jeg , jeg kjører" , og hadde tenkt å bare kjøre igjennom: eek : Heldigvis sto det en patruljebil 2 plasser bak henne i køen som så det hele.....som kom til assistanse og hun ble fritatt for å kjøre bil en stund Samme lærlingen ble påkjørt av en fyr i 30-40 årene , som påsto han var vanskelig å se og ikke hadde gitt stoppetegn.. Han sto der da , midt på lyse dagen, midt på veien... i oransje anleggsklær og signalgul dirrigent vest..... Også den Sjåføren ble anmeldt og fritatt for å kjøre på en stund:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#42 Skrevet Oktober 5, 2008 må være en digg følse å se dem miste lappen, på grunn av dem selv ikke følger med.. hehe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#43 Skrevet Oktober 5, 2008 Heiheihei! ikke noe mobbing av mesta her! er ikke mange som er så effektiv som oss....(jobber i mesta) nå skal det sies at ikke alle selskapene i mesta er like "effektive" da.. men det er faktisk ikke utenkelig å bruke 6 mann på det som kan virke som en relativt ukomplisert jobb! tro d eller ei! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#44 Skrevet Oktober 5, 2008 mesta er vel en av de bedriftene med "lavest" yrkes stolthet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...