Dieselfilter og kortkjøring

Anbefalte innlegg

Prøver å overtalle fatter'n til å kjøpe disel. Han hadde lest i VG for en stund siden at om man kjører veldig lite så vil diselfilteret tette seg. Kosta en 6000kr å bytte. Er dette riktig at man ikke kan bare kkjøre småturer med disel? Hva ligger i småturer? Er det greit om man kjører til hytta noen ganger i året?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører 25000 km i året. Har veldig mye små kjøring i hverdagen men blåser partikkelfilteret rent i helgene på vei til hytta, ikke hatt noen problemer i det hele tatt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fatter'n kjører vel 6000km i året. Han kjører altfor pent også. Er vel aldri over 3000omdr på A4 1,8TQ. DErfor mener jeg disel er bedre for han. Har jo mere drag der hen lunker rundt i 2000 omdr.

Men om man kjører småturer å gir litt mere gass hjelper dette?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

med den kjørelengden er det vel lite vits i å bruke en del ekstra penger på å kjøpe diesel.

er også et poeng at diesel egner seg dårligere en bensin ved bare småkjøring

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

for å si det slik: om han synes det er nok effekt under 3000 på 1,8t hvordan tror du han vil kjøre dieselen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ingen problemer med partikkelfilteret på min ivertfall - blir for det meste små kjøring her også.

Har aldri fått opp lyset om at filteret begynner å gå tett heller.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Disel har jo mest dreimoment rundt 2000 omdr. Så om han ligger der å kjører må joo disel være bedre?

I alle fall er 4 hjulstrekk et must. Så hva bil bør han ha? Tenkte kanskje Golf stv 105 TDI 4 motion. Eller blr det slapt? Finnes denne i bensin også? Scoda Octavia 140TDI eller hvilken A4 har Quattro? Bare de med stor motor?

Passat må man også opp i 2,0TDI 4-motion.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.