måle vakuum på a4 1.8t aeb

Anbefalte innlegg

Vakum kan du måle på alle slanger/slangetilkoblinger ETTER gasspjeldet. Altså på innsugsmanifolden. F.eks kan du koble deg på i manifoldens fremkant på den tynne slangen som går til resirk.ventilen.

 

For å måle vakum/trykk trenger du et manometer som har en skala som strekkere seg både i + og - fra 0bar. F.eks et som går fra -2 bar til +2bar.

 

Vakum får du ved å starte bilen og la den gå på tomgang UTEN å røre gasspedalen. Tipper du da har et vakum på ca -0.8 bar.

 

Trykk får du derimot IKKE uten å belaste motoren. Ikke nok å ruse den opp. Avhengig av om bilen er trimmet/modifisert vil du antakelig ha et trykk rundt +0.5 bar på original motor og opp til ca +1.2 bar på en trimmet/chippet. For å måle dette kjører du bilen på 3 gir, aksellererer fra 1500 omdr. med full gass og leser av trykket da motoren har 3000 omdr.

 

Disse målingene kan gi deg en indikasjon på at du har en lekasje men, skal du virkelig teste alle trykkslanger og intercooler må disse settes under trykk og observeres samtidig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vakum kan du måle på alle slanger/slangetilkoblinger ETTER gasspjeldet. Altså på innsugsmanifolden. F.eks kan du koble deg på i manifoldens fremkant på den tynne slangen som går til resirk.ventilen.

 

For å måle vakum/trykk trenger du et manometer som har en skala som strekkere seg både i + og - fra 0bar. F.eks et som går fra -2 bar til +2bar.

 

Vakum får du ved å starte bilen og la den gå på tomgang UTEN å røre gasspedalen. Tipper du da har et vakum på ca -0.8 bar.

 

Trykk får du derimot IKKE uten å belaste motoren. Ikke nok å ruse den opp. Avhengig av om bilen er trimmet/modifisert vil du antakelig ha et trykk rundt +0.5 bar på original motor og opp til ca +1.2 bar på en trimmet/chippet. For å måle dette kjører du bilen på 3 gir, aksellererer fra 1500 omdr. med full gass og leser av trykket da motoren har 3000 omdr.

 

Disse målingene kan gi deg en indikasjon på at du har en lekasje men, skal du virkelig teste alle trykkslanger og intercooler må disse settes under trykk og observeres samtidig.

 

Hehe.. ja dette sørtes litt for avansert ut for min kunskap.. så får bare håpe på at det ikke er noen lekasjer :)

 

men takk for svar :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.