Problem med å få BBS Ch inn i vognkortet

Anbefalte innlegg

Var på biltilsynet med min A6 1,8TQ Avant 02mod idag, tenkte jeg skulle få inn BBS Ch felgene mine inn i vognkortet. Er 235/35 19" 8,5" ET35. Men neida, det kunne jeg bare glemme. Var 0,2/0,5mm el.no for mye utenfor hjulbuene mine. Hadde med TUV godkjenning på felgene. Dette var på Notodden Trafikkstasjon. Så lurer på om noen andre har fått felger som er ganske like mine inn i vognkortet eller noen som kan låne meg original felger med dekk? Skal på EU-kontroll Torsdag 9.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikker på at det er ET35? 8.5" bredde med ET35 burde ikke stikke på utsiden. Har testa mine felger med 10mm spacer (8,5" ET45) og de lå fortsatt innenfor.

Men, uansett. Felger som stikker på usiden får du ikke godkjent selv med TÜV-papirer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ta og vals litt eller drei av felgene.. de ser ikke det..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var på biltilsynet med min A6 1,8TQ Avant 02mod idag, tenkte jeg skulle få inn BBS Ch felgene mine inn i vognkortet. Er 235/35 19" 8,5" ET35. Men neida, det kunne jeg bare glemme. Var 0,2/0,5mm el.no for mye utenfor hjulbuene mine. Hadde med TUV godkjenning på felgene. Dette var på Notodden Trafikkstasjon. Så lurer på om noen andre har fått felger som er ganske like mine inn i vognkortet eller noen som kan låne meg original felger med dekk? Skal på EU-kontroll Torsdag 9.

Jeg tenkte jeg skulle ned å gjøre dette en dag, men da reiser jeg heller til skien eller kongsberg tenker jeg... hehe

De har ikke blitt noe bedre der nede skjønner jeg, har alltid hatt problemer med de der nede, mens i skien er de litt lettere å ha med å gjøre.

Men de skal vel ikke stikke utenfor med den bredde og et, gjør ikke det hos meg og jeg har samme bredde/str/et som deg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men, uansett. Felger som stikker på usiden får du ikke godkjent selv med TÜV-papirer.

Dette oppsummerer vel problemet ganske greit.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikker på at det er ET35? 8.5" bredde med ET35 burde ikke stikke på utsiden. Har testa mine felger med 10mm spacer (8,5" ET45) og de lå fortsatt innenfor.

Tror ikke det finnes noe regler på hvor felgen er ift hjulbuen, men dekkmønstret skal ikke stikke utenfor. Høres rart ut at man ikke kan få godkjent felg med TUV på bilen sålenge man ikke har satt på for brede dekk som subber og/eller stikker utenfor.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant det ut jeg å :( Men hjalp lite når han kom med rettholten sin.. Men tenkte om kanskje det var noen som hadde fått det igjennom andre steder. Eller om det var noe foringer eller noe som var dårlige som gjorde utslaget. Litt kjedelig å må ha 3sett felger.

Takker for alle svar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke det finnes noe regler på hvor felgen er ift hjulbuen, men dekkmønstret skal ikke stikke utenfor. Høres rart ut at man ikke kan få godkjent felg med TUV på bilen sålenge man ikke har satt på for brede dekk som subber og/eller stikker utenfor.

Var vel sikkert sjelden at felgene stikker lenger ut enn dekka når reglene ble skrevet :P

Uansett så er vel TUV bare en rettledning som biltilsynet kan forholde seg til.

Og når de norske reglene sier at hjula skal være innafor hjulbuen , så gjelder reglene fremfor en TUV godkjenning fra fabrikk :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synd det skal være forskjell fra plass til plass når det gjelder godkjenning av div: bh :

Eg fikk godkjent 9x18 et 35 med 225 40 dekk for noen mnd siden å der stakk både felg og dekk litt utafor men fikk det godkjent alikevel. har du mulighet til å prøve en annen trafikkstasjon? eller er feilen registrert sånn att det vil komme opp hos de og?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Beklager, men det kom ny lov med tilbakevirkende kraft den 01.01.2007 m.h.t at felger ikke skal stikke utenfor hjulbuen. De skal være innenfor minimum " ti på to" hvis du tenker klokken. Dette gjelder også biler som tidligere har innskrevet godkjenning på felger med TUV papir. Derfor kan biler som var godkjent og har fått innskrevet i vognkortet tidligere, bli pålagt å skifte felger da det ikke er lovlig.

Det har ingen betydning at dekkbanen er innenfor som tidligere.

TUV dokumenter er bare en annbefalig og ikke noe som BT trenger å ta hensyn til.

Beklager sånn er det bare.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ingen lover kan ha tilbakevirkende kraft

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan du ikke bare reise til dekkspesialisten i skien og snakk med jens.. De kan få dreid av felgene for deg.. drei av felgene 5mm.. Og godkjenn de.. de ser ikke at du har dreid av felgene 5mm.. Men du viser den ikke på notodden da. Der husker de deg nok.

Og år de er godkjent så monterer du på 5mm spacere så er felgene der de var igjen :)

Ellers så kan du strekke ut hjulbuen 5mm.. det kan de ikke si noen ting på..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ingen lover kan ha tilbakevirkende kraft

Jepp, kan nok det. De kan trekker inn godkjenningen på de som har fått godkjent dette tidligere, selv med alle de papirene som finnes. Det kom ut skriv fra Veidirektoratet som jeg nevte i 2007. Ved et tilfelle som jeg kjenner til, var det faktisk beordert avskilting av bilen fra VD uten at eier var klar over det. (fikk vite det ved en teknisk kontroll) På den stod det i vognkortet at den var godkjent med felgene uten skjermutbygging.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk samme beskjed som trådstarter når jeg var hos Biltilsynet for å få skrevet senkesettet på bilen min inn i vognkortet.

Det første betjenten sa når jeg kjørte inn bilen var at hjulene ikke var lovlige, kjører på 8,5 x 18 felger, ET35.

Betjenten valgte derimot å ikke gjøre noe med hjulene når jeg var inne hos de, han skulle godkjenne senkesett den timen jeg hadde fortalte han;)

Men fikk derimot beskjed om at jeg måtte ha dette i bakhodet, hvis jeg ble stoppet i teknisk kontroll ville jeg få mangellapp.

Ingenting skal være enkelt: mad :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

eller er feilen registrert sånn att det vil komme opp hos de og?

Feilen skal registreres, så om du reiser et annet sted vil de fremdeles få opp dette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan jo justere litt på camber slik at du får dekket innenfor skjermen, dersom de lurer på hva du har gjort så kan du jo bare si at hjulstillingen foran var feil, men at det ble bra etter en ny kontroll.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er litt skeptisk til å frese i felgene. Men får se hva som skjer til vinteren. Førstebud er å få tak i orginal felger, som jeg kan vise den med. Ingen som har et ekstra sett i nærheten som kan låne meg?

Takker for alle svar og kommentarer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er litt skeptisk til å frese i felgene. Men får se hva som skjer til vinteren. Førstebud er å få tak i orginal felger, som jeg kan vise den med. Ingen som har et ekstra sett i nærheten som kan låne meg?

Takker for alle svar og kommentarer.

Når det skal være så vanskelig, så må man bare gjøre som folk flest:

Vis bilen med 195/65 15 og dra hjem og sett på 265/25 20 rett etterpå :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører selv med BBS CH 8,5x19 ET35 og 235/35-19 dekk på A6'en, men dette er en 2004 modell og i vognkortet står det at minimum innpress er 42mm. ET35 er derfor innenfor de lovlige 7,5mm og dekkene stikker heller ikke utenfor skjermen. Jeg har derfor ikke sett noe behov for å få registrert disse felgene i vognkortet og det ble heller ikke påpekt ved siste EU kontroll.

Hvilket innpress står i vognkortet ditt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.