#1 Skrevet November 2, 2004 Jeg er på jakt etter rør med dyser som spruter vann på ladeluftkjøleren. Denne festes rett på ladeluftkjøleren. Jeg har sett dette på nyere rallybiler. Er det noen som vet hvor jeg får kjøpt slike? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 2, 2004 Opprinnelig postet av Hans Frisak Jeg er på jakt etter rør med dyser som spruter vann på ladeluftkjøleren. Denne festes rett på ladeluftkjøleren. Jeg har sett dette på nyere rallybiler. Er det noen som vet hvor jeg får kjøpt slike? Denne er til salgs her på forumet: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?s=&threadid=13584&highlight=intercooler 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 2, 2004 Opprinnelig postet av Hans Frisak Jeg er på jakt etter rør med dyser som spruter vann på ladeluftkjøleren. Denne festes rett på ladeluftkjøleren. Jeg har sett dette på nyere rallybiler. Er det noen som vet hvor jeg får kjøpt slike? DIY utgaven (elektronisk) http://www.autospeed.com/cms/article.html?&A=0527 Eksempel på enkel dyse: http://www.machv.com/pivwatsprayc.html Subaru STI utgavene har vel noe slikt orginalt (dessverre dårlig med de på høggerne i Asker og Bærum) . Ellers så burde dette være en lett oppgave å designe/bygge selv, rør og dyser finnes i løsvekt. Selve styringssystemt kan være en utfordring men det kommer an på hvor god kontroll man trenger over innsprøytningsdysen(e). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 2, 2004 Har hørt en del om dette, husker også at tommy hadde dette for noen år siden?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 2, 2004 EDIT: Litt sent ute der gitt! En mulig kontroll enhet tilsalgs: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?s=&threadid=13584 Autospeed sin enhet: http://www.autospeed.com/shop/category_705/product_1280/browse.html 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 2, 2004 En cossie-mann heroppe sveiset en alutank til vann, la opp slanger og hentet luft fra trykksiden til å sprute vannet med. Når ladetrykket passerte 1.2bar fikk ic'en seg en sprut. Den som selges her er nok noe mere avansert. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 2, 2004 kammerat har laget et sånn system selv på sin 200sx, utrolig att en sånn liten sprut med vann kan gjøre så mye.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 2, 2004 En liten sprut kan gjøre mye den skal jeg si deg;) Men hvor mye snakker vi om, akkurat i dette tilfellet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 2, 2004 syringa trenger vel ikke være veldig avansert vel... et rør med dyser, og en vinduspyler pumpe med en trykk bryter som aktiviserer pumpa ved ønsket ladetrykk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 2, 2004 Opprinnelig postet av Helge Gjerseth syringa trenger vel ikke være veldig avansert vel... et rør med dyser, og en vinduspyler pumpe med en trykk bryter som aktiviserer pumpa ved ønsket ladetrykk holder det ikke med at bryteren er under gasspedalen eller noe?.... så når man gir full gass, så spruter det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 2, 2004 Jammen hvor mye kan man hente på det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 2, 2004 Bruk vindusspylersystemet! Må da gå ann å lage en fin løsning med det? Kan ihvertfall ikke koste mange kronene... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 2, 2004 Opprinnelig postet av Kenneth Jensen Bruk vindusspylersystemet! Må da gå ann å lage en fin løsning med det? Kan ihvertfall ikke koste mange kronene... Vann er billig...men du skal ha STOOOR tank, hvis det skal vare noe på "den enkle måten". (Dessuten krever vannet dyr tilsetning om vinteren...). Arne K 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet November 2, 2004 Var det ikke første utgavene av Volvo V70 som føltes som å ha en stor vanntank bak i, når man kjørte litt fort a? Synes å huske jeg leste noe sånt... Og det er da for pokker kaldt nok om vinteren som det er! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet November 3, 2004 hvorfor ikke kjøre vannet der det hører hjemme da?? nemlig i motoren? gir høyere effektgevinst enne det å oversprøyte i/c 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet November 3, 2004 -er nok mer effektivt, men krever et enda dyrere oppsett, med høytrykks-vannpumpe. Og du vil helst ikke ha intercooleren full av vann inni... Arne K 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet November 3, 2004 Opprinnelig postet av Arne Karlsen -er nok mer effektivt, men krever et enda dyrere oppsett, med høytrykks-vannpumpe. Og du vil helst ikke ha intercooleren full av vann inni... Arne K stemmer nok det ja...det vanligste er å sette dysene rett med innsuget på motoren (altså etter i/c) trenger ikke noe høyttrykkspumpe til en vanlig oppsett, men en enkel måte å gjøre det på er å trykksette vanntanken med ladetrykket, så da trenger en bare en "mikkemuspumpe" som får bevegelse på vannet.....en spylerpumpe hadde vært tilstrekkelig 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet November 3, 2004 fra bilforumet.net om vanninnsprøytning les mer her skal teste dette når jeg får kjøpt meg en einser 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet November 3, 2004 Jeg har også hørt at de ikke kun bruker vann, blir blantet et eller annet med vannet som kjøler mer hvisnok.....??? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet November 3, 2004 Opprinnelig postet av Runar Jensen Jeg har også hørt at de ikke kun bruker vann, blir blantet et eller annet med vannet som kjøler mer hvisnok.....??? metanol 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet November 3, 2004 Da prøver jeg en gang til for nå sporer det ut med vannINNsprøytning. Er det noen som vet hvor mye det er å hente på å dusje intercooleren med vanlig vann? Effektøkning i % , tempreduksjon i %? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet November 3, 2004 Opprinnelig postet av Terje Rønning Da prøver jeg en gang til for nå sporer det ut med vannINNsprøytning. Er det noen som vet hvor mye det er å hente på å dusje intercooleren med vanlig vann? Effektøkning i % , tempreduksjon i %? Det står en del her (Samme link som i tidligere innlegg) http://www.autospeed.com/cms/article.html?&A=0527 (Edit: Autospeed gir kun et få antall gratis views før en må betale for artiklene) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet November 3, 2004 Opprinnelig postet av morten stensland metanol Isopropanol også gjør nytten. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet November 3, 2004 et system som bare skal gi en kald dusj på ic er jo enkelt og lage med vindus spyler dyse og pumpe. men skal man ha vann innsprøytning så må det være veldig riktig med mengde vann inn i motoren! men og sette et par dyser i fronten på bilen som sprøyter over ic må jo gi en viss effekt når man står og venter på grønt lys ved drag f.eks ic er gannske varm når man står der. og kan jo ha to knapper i bilen. en for og bare gi den en dusj når man står stille og en annen som er koblet over en trykk bryter som blir f.eks aktivert ved 0.5bar ladetrykk, noe som kan være fint ved bane kjøring blande cann med aceton burde jo funke bra. tar man handa i aceton så iser det noe jævlig hvertfall. blande det ut så det ikke blir så dyrt og kannsje ikke så brann farlig:D 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet November 3, 2004 Opprinnelig postet av Tommy Thøgersen Isopropanol også gjør nytten. Vindusspylerværske med sitronduft må jo være ypperlig. Holder ned til minus 10-15 grader iallefall 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...