#1 Skrevet Oktober 2, 2008 Vurderer å ettermontere webastovarmer på min audi, å lurer da på om det er noen her i klubben som har gjort dette før.. -mye arbeid å gjøre det selv ? eller bør det settes bort til "eksperter" -pris ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 3, 2008 Vurderer å ettermontere webastovarmer på min audi, å lurer da på om det er noen her i klubben som har gjort dette før..-mye arbeid å gjøre det selv ? eller bør det settes bort til "eksperter" -pris ? Først av alt: kjøp ikke mindre varmer enn 5 kW! Jeg hadde en 5 kW varmer i min gamle japse med 1.8 bensinmotor, og har samme effekten i min Caravelle med 2,4 D, og det er herlig å komme ut til ned-tinet bil mens naboen står og skraper is på sin "vinterbil" Saab. Noen selgere av slike påstår det er bra nok med 4 kW, men den effekt-forskjellen er stor på en bil som din. På en Polo etc. er 4 kW nok, men med ditt kjølevannsvolum og norske vintertemperaturer bør du ikke høre på slikt visvas en ivrig og useriøs selger kan finne på å servere deg. Setter du det bort, kan du raskt regne med 20 laken +/- ferdig i bil. Regn med 12000,- for varmer og enkelt tidsur, og legg på 3-4 tusen for fjernkontroll avhengig av hvor avansert versjon du vil ha. De grommeste fjernkontrollene har mulighet for forhåndstimer og sjekk av både ute- og innetemperatur i bilen, og alt mens du sitter i sofaen. AC kan fordyre varmer, da noen biler må ha et tilleggs-sett for å styre vifta i varmeapparatet. Du monterer et slikt sett på 10-12 timer. Fabrikkene (både Webasto og Eberspächer) oppgir ofte 7-8 timer, men da står montøren og gjør kun slike jobber som dette daglig. Og ingen verksteder jeg vet om klarer å holde disse tidene. Får du med en skikkelig monteringsanvisning på skandinavisk/engelsk, klarer du nok dette greit hvis du er normalt fingernem. Og det er ingen problem å stykke opp arbeidet underveis. Drivstoff en ettermiddag, elektrisk en ettermiddag osv. funker fint det. Hvis du velger å gjøre noe med dette, er det fint om du følger opp dette i denne tråden. Det er sikkert flere som lurer på det samme 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 4, 2008 har nå tatt kontakt med lokal audi forhandler, og venter nå tilbud derifra.. noen som vet om det finnes orginale timere som monteres inne i bilen ? mener å sett at noen har hatt en form for timer i den lille dørlommen på førersiden.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 4, 2008 jeg har timer o.l. i kjørecomputeren, går bare inn på menyen og stiller inn dato, klokkeslett osv... om du har kjørecomputer, så er det vel bare et styringsrele eller noe som kobles på der. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 9, 2008 (endret) Hei Orginalt skal det være timer i kjørecomputeren fra 2002 (2001?) og i dør før dette. Anbefaler å skaffe en fjernkontroll. Har en orginal webasto til min A6 og bruker fjernkontrollen og aldri tidsuret. På 200en har jeg fjernkontroll fra Defa og styrer både defa-anlegget og webasto. I tillegg har den innebygd timer i fjernkontrollen og mulighet for å definere to brukere. Greit når man har forskjellige faste tidspunkter. Ellers har jeg i tillegg koblet en bryter i 200en som kan overstyre tidsuret, slik at den ikke stopper når tenning skrus på (defa) eller av (orginalt). Bryteren gjør at jeg kan bruke webasto konstant ved handleturer ol, og når jeg kommer hjem plugger jeg i støm slik at defa-lader sikrer oppladet batteri. Har ikke montert på A6, men generelt greit å montere. Kan være en del pes mtp drivstoff. Send PM hvis du trenger info om montering på din bil, så skal jeg se hva jeg kan få frem. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 14, 2008 nåken som veit kven som selger slike kitt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 14, 2008 http://www.ebay.de 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 14, 2008 å hva søker man på for å finne komplette kitt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 14, 2008 Har noen filer om webasto på A6 1,9TDI. Send meg e-postadresse som privat melding så skal du få det. Filene åpnes i microsoft office document imaging. Ellers søk på termo top c på ebay.de Søk på webasto på finn.no, jeg kjøpte min der. Det er en suzuki med diesel webasto som kan være aktuell. Søk også hos huggere på nbfbildere.no, men her må du søke på flere aktuelle kjøretøy. Universal monteringssett og tilbehør kan kjøpes fra Kolberg Caspasry. søk på kcl.no (fant ikke settet, men evt ring de) Ellers er termo top c den anbefalte. Finnes også versjon termo top e, men denne har mindre varmeeffekt. Godt å få bilen fort varm. Lykke til Jeg har webasto på begge bilene, og hadde min første webasto i 1992. Det er helt topp. Til opplysning. Termo top c kutter når spenningen blir lav, slik at start av bilen skal være sikret. Eldre biler med webasto bbw/dbw brukte to batterier, men dette har nå gått ut etter som elektronikken ble mer avansert. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet November 19, 2008 Lurer på en ting, er det slik at mange nye dieselbiler har en ekstra varmer for å kunne gi mer varme i kupeen under kjøring ? og om denne kan bygges ut til en "full" motorvarmer med timer, fjernkontroll ? Den aktuelle bilen her er en 2002 Audi A6 1,9 TDI.. Har også fått pris hos lokal webasto forhandler på 16-17.000 for ettermontering av en 4 kW varmer.. er dette en akseptabel pris ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 23, 2008 Ja dette er fella som mange har gått i ved import av bil , he he. De nyere bilene med diesel motor blir ikke varme fordi de er så effektive og går magert så her monteres det inn webasto varmer for og ikke fryse i hjel om vinteren . Jeg synes att orginal montert varmer er noe herk for her har de lagt inn automatisk styring av varmeren slik att den starter og går under visse temperaturer og så videre. Det betyr igjen att for de som har hyppige stopp og start eller kortere kjøre turer de får problemer med varmeren. En vanlig montering med ur og av og på knapp er og foretrekke slik att du selv bestemmer når varmeren skal gå da er mange problemer unngått. Monterings pris på 16-17 000 er nok rimelig når en tenker på hva bare settet i hånden koster ! De som jobber med dette mye har generelt god pris da de kan dette og vet hva de skal gjøre med den enkelte bil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 24, 2008 Ellers bør du vurdere om du vil ha en varmer på 5,2 kW. Blir fortere varm, uten så mye ekstra kostnad. Til de som har orginal kjørevarmer. Denne kan på flere modeller kobles ut ved å bruke econ-knappen, slik at den ikke blir ødelagt ved småkjøring. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...