1996 A4 1.6 - merkelig temp + div spørsmål

Anbefalte innlegg

nye "familiebilen" er ikke helt fri for trøbbel, og ettersom jeg er helt grønn på disse bilene lager jeg nok en tråd om vanlige problemer. det finnes så vanvittig mange tråder som tar for seg diss problemene at ejg finner ikke det jeg leter etter i mengden....

bilen er en A4 sedan med 1.6 motor.

SSL12512.jpg

problem en er temperatur. bilen er ikke blitt varmere enn 70-75 grader, så bytte termostaten i dag. den har nok vært delskyldig i problemene for nå når bil driftstemp. MEN - på e-18 i 100+ kmt faller tempen igjen - den klarer altså ikke å opprettholde temp. jeg vil jo tro termostaten gjør jobben sin, så kan det tenkes det kan være en sensor som også er litt ustabil? hvor sitter disse sensorene?

problem to er abs-føler som lyser. ikke fått lest av vag-com men det er kanskje første skritt, om den peker ut hvilke(t) hjørne av vogna som er problemet?

lest at man kan forsøke å rengjøre sensor, men er det andre prosedyrer for å kontrollere og evt. "reparere" de?

setter pris på linker eller direkte svar - temp.sensor fant jeg flere hundre tråder om, så ble vanskelig å finne eksakt samme symptom : rolleyes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det første og enkleste er å ta en vagcom-test på kjerra. Og det kan kanskje Nils/Leif Helge hjelpe deg med på neste lokallagstreff?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja - det er vel like greit først som sist.

spørsmålet er da om den a) forteller hvilket hjørne abs-sensor kødder, eller om den bare forteller at en eller flere av de gjør det, og b) ettersom det ikke blinker i temp-sensor etc, vil den da gi fra seg et feilsignal?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finnes jo forskjellige varianter thermostater i forhold til klima de kjøres i, men jeg vil anta du har målingene fra i sommer, så da er vel det problemet utelukket. Har ikke denne varianten motor selv så sensor lokalisering skal jeg ikke prøve meg på.

ABS problemet har jeg fra andre tråder lest meg til at også kan ligge i connectorer til selve kontrollboksen, samt i koplingspunkter mellom boksen og hjulene. Koplet fra en av disse senest i går da jeg hadde av navhuset for hjulagerbytte og var lokalisert under baksete. Samme lokalisasjon for kontrollboksen også. Så om det ikke er for mye stress å fjerne sete kan du jo prøve å ta en titt under der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.