#1 Skrevet Oktober 2, 2008 Lurer på om det er noen her inne som har spesielt erfaring med Hella sine ekstralys? Kikket litt på Rallye 3000/3003 compact. Dette blir da lamper som blir ekstra fjernlys for å kjøre langkjøring på kvelds/natterstid, og som trolig senere får et sett med xenon i seg. Noe spesielt å passe på? Er vel greit med compact som supplement til de stakkarslige lysene på en 89 modell Passat? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 2, 2008 Hella lamper er kvalitet,de nye med klar-glass sprer lyset utrolig bra også. Go for it! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 2, 2008 Låner tråden din litt:) Tenkte på hella 3003 med 37.5 optikk.. Hvordan er det å ettermontere xenon i disse? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 3, 2008 Låner den litt jeg og, siden det er snakk om Hella. Noen som vet hvor man får nye glass til disse 3000 bl.a, og hva det ca koster? Sitter med en 10-12 Rallye 3000 med knust glass som har blitt plukket av biler. Lyktene er stort sett like fine, men mangler glass Foruten om det så kan jeg si meg meget fornøyd med Hella sine ekstralys. Monterer det på mange biler jeg har som vinterlys, skal nå ha 3 stk montert på 200'n for vintern. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 3, 2008 Terje: Ta kontakt med f.eks torshov. De kan bestille til deg. Men det er sikkert stein dyrt. Jeg bestillte nye ringer til mine. Var vel 300kr stykket. Jeg har hatt rallye3000 på bilen min i 3 år og er kjempe fornøyd. Har satt inn xenon i år og ble ikke mindre fornøyd da. Men det krever litt modding for å få inn xenonpæra.Men ikke noe mer enn litt borring fikser. Fatters har klare på sin touran. Ser bra ut og lyser kjempe bra! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 3, 2008 Ja en ting undrer jeg litt på. I denne PDFen står det ref 17,5 og ref 37,5 (se side 11 ) http://www.hella.com/hella-de-de/assets/media/Zusatzscheinwerfer1.pdf Er det noe som angir spredning? Er det noen av disse compact-lyktene som er mindre egnet for ettermontering av xenon enn andre? Hvordan er det med innfesting? Lures å slisse opp fangeren i topp, montere lyktene rett i fangerbjelken, for at fangeren kan skli av/på uten problem? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 3, 2008 Har 3 stk Rallye 3000 blue på min Sharan og synes det er helt fantastisk å kjøre med, to ulemper eneste: det ser så fryktelig stygt ut og så blir det så veldig mørkt når en dimmer til nærlys (selv med Xenon i nærlysa). Men det er er en drøm å kjøre med på regnfulle høstkvelder 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 3, 2008 Hella lamper er kvalitet,de nye med klar-glass sprer lyset utrolig bra også. Go for it! Godt å høre, litt kjedelig å utelukkende slenge lyset RETT foran bilen. Skal sende en liten forespørsel til Hellanor her i byen, og så sammenlikne med priser VACN får hos Mekonomen her i Trondheim. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 3, 2008 Ja en ting undrer jeg litt på. I denne PDFen står det ref 17,5 og ref 37,5 (se side 11 )http://www.hella.com/hella-de-de/assets/media/Zusatzscheinwerfer1.pdf Er det noe som angir spredning? Er det noen av disse compact-lyktene som er mindre egnet for ettermontering av xenon enn andre? Hvordan er det med innfesting? Lures å slisse opp fangeren i topp, montere lyktene rett i fangerbjelken, for at fangeren kan skli av/på uten problem? 17,5 og 37,5 går vell i praksis på lysstyrken og totalt har en lov å ha 100. Vanlig hovedlys tror jeg er 20, dvs at en strengt tatt ikke har lov å bruke hovedlyd i kombinasjon med 2 stk 37,5: 2x37,5 + 2x20 = 115. Mine lys er festet på en orginal holderbrankett slik at jeg slipper å lage noen form for hull. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 3, 2008 (endret) Men igjen så mistenker jeg at originalt ledningsnett og gamle hovedlyktene til Passat 89 modell gjør at man kan gå nærmere 100 totalt med dobbelt 37,5 oppsett. Men dette er vel et tall oppgitt på glasset? Hvordan er slik brakett? Lagt bak skiltplate og festet igjennom plasten og inn på bjelken? Det må da resultere i problem om man skal ha av fangeren 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 3, 2008 Hvorfor ikke bare montere en slik bak skiltet foran? Jeg har en slik med 3 stk. xenonlamper som "vinterrigg" på Caravellen. Fungerer toppers! Mer: http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=454&iItemId=91030 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Oktober 3, 2008 17,5 og 37,5 går vell i praksis på lysstyrken og totalt har en lov å ha 100. Vanlig hovedlys tror jeg er 20, dvs at en strengt tatt ikke har lov å bruke hovedlyd i kombinasjon med 2 stk 37,5: 2x37,5 + 2x20 = 115. Det har med spredningen å gjøre, og man har lov til å ha 100%. En annen ting man må huske på er at man har heller ikke lov til å ha mere enn 4 fjernlyskastere på en bil, inkludert bilens originale lyskastere. Så, hvis man f.eks. har en Audi 200 slik jeg har, med doble lys med H4 og H3 pærer, så har man faktisk ikke lov til å ettermontere ekstra fjernlyskastere! Hvis bilen har bare H4, eller f.eks. H1 + H1 oppsett til separat nær- og fjernlys, så har man lov til å montere ekstra fjernlys. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Oktober 3, 2008 Med andre ord, for meg er dette tillatt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Oktober 3, 2008 Ja, det er tillatt siden du har enkle H4 på din bil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Oktober 3, 2008 Hvorfor ikke bare montere en slik bak skiltet foran? Jeg har en slik med 3 stk. xenonlamper som "vinterrigg" på Caravellen. Fungerer toppers! Mer: http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=454&iItemId=91030 Sånn jeg skal montere på 200'n nå, lov eller ei.. De skrur jo aldri på gatelysa rundt der jeg bor, så da må man jo ty til slikt om man vi se noe bortover veiene. Nylagt svart asfalt, ingen gatebelysning og 200'n som ikke lyser så godt at det gjør noe (tross jeg måler nesten 14v over lyktene). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Oktober 3, 2008 Sykt bra, vært på jobben i dag grunnet skole, og der monterte de faktisk Rallye 3000 Compact på 2 Octavia, så fikk kikket litt. Ble dog litt usikker på om de monterer kit av 2 lykter, inkl relekoblingen. Men brakett og støttestag fulgte ikke med. Uansett, mailet til Hellanor i Trondheim og spurte om litt ymse; generelt, 17,5 i referanse tall styres av reflektoren Eurobeam er et ukjent begrep pencil beam er et meget smalt langtrekkende lys som bare bør brukes sammen med et lyktepari lykt som gir bredt lys i nærområdet (gjerne 17,5 ) penicil lykter er ikke godkjent til veibruk, kun rally. Vi anbefaler 17,5 framfor 37,5 pga summen av referansetall max 100 % samt at 37,5 gir et malere lysbilde.( Ideelt et par av hver ) per magnus hellanor trondheim Jeg bryr meg ikke veldig om lyktestyrke merker jeg, men dette med hvor bredt det lyser ser jeg på som viktig. Mekonomen skal ha 650kr pr lykt for 3000 Compact, høres ikke så gærent ut. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Oktober 4, 2008 Jeg har 2 stk gamle rally 3000 med 100watt h1 pære på 100'n og de lyser opp et middels norskt tettsted 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Oktober 4, 2008 (endret) Litt regler for lys på bil Parkeringslys Det er ikke tillatt å bruke mer enn 2 parkeringslys samtidig. Det er altså ikke lov til å bruke parkeringslyspæren i ettermonterte lyskastere hvis de ordinære parkeringslysene samtidig er tent. Parkeringslysene skal alltid være tent, både i kombinasjon med nærlys, tåkelys og fjernlys. Nærlys Det er ikke tillatt ha flere enn 2 nærlys.Disse skal ikke lyse sterkere enn 0,7 lux i en høyde av 1,10 meter, målt 25 meter foran lykten. Det er tillatt å bruke nærlys i kombinasjon med fjernlys. Det er ikke tillatt å bruke nærlys i kombinasjon med tåkelys. Tåkelys (kurvelys) Det er ikke tillatt å ha flere enn 2 tåkelys. Det er ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med nærlys. Det er tillatt å bruke tåkelys som kjørelys i stedet for nærlys på dagtid. Det er i utgangspunktet ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med fjernlys. Unntaket er kurvekjøring i lav hastighet (10-20 km/t). Fjernlys Det er i dag tillatt å ha 2 eller 4 fjernlys. 3 fjernlys er ikke tillatt. De aktiverte fjernlysene (2 eller 4 stykker) Kontroller at lyset ikke er for sterkt ved å summere samlet lysstyrke fra alle fjernlys som kan lyse samtidig: - lykter tatt i bruk før 1. januar 1994: maks. 480 lux eller sum referansetall angitt på lyktene maks. 100 - lykter tatt i bruk etter 1. januar 1994: maks. 360 lux eller sum referansetall angitt på lyktene maks. 75 Harry-lys Blått lys under bilen og andre typer spesial-lys er ikke tillatt. ECE-godkjenning Husk at alt lovlig lys-utstyr skal være ECE-godkjent. ECE-godkjent lysutstyr er merket med "E" eller "e". Forøvrig så må jeg si at hella 1000 FF med xenon lyser veldig bra:) skal ligge noen bilder i en xenon tråd her inne med forskjellen på en bil med 35w xenon å en med 100w halogen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Oktober 4, 2008 Vel, kan jo si det slik at det ble med KLARE glass og UTEN parklys (og celis/angel eyes kan bare drite å dra). Men hadde ikke kjøpt kabelsko til 4mm kabel, så det ble å splitte, modd og lodde på jordingen på lampene i dag. Da jeg skal ha rele til hver lampe, også individuell sikringsholder, da dreit jeg glatt i å sitte og tøyse med alle disse småtingene. Tar sikkert en halvtime med rett dim å gjøre det resterende. Koblet slikt; sløyfe (i paralell med ene fjernlyset) som går inn i kupeen til egen bryter, i serie gjennom de to releene som hver styrer en lampe. På denne måten skal jeg kun kunne få Hella lyktene til å lyse hvis originalt fjernlys er på, og om jeg vil kjøre uten bruk av de i det hele tatt. Dermed ble det kort 4mm kabel mellom batteri og de to lampene 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Oktober 5, 2008 hadde selv ett par Hella Rallye 3000 på en golf2 en vinter. Kan si at orginale golf ekstralys med xenon kit lyser bedre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Oktober 5, 2008 Har 2 rally 3000 med klart blått klass med 55w xenon i. Herregud så bra det lyser! Har aldri opplevd bedre lys. Lyser jevt og bred og faktisk veldig langt frem! Kan anbefales på det sterkeste! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Oktober 10, 2008 OK folkens, lampene er type DØD og jeg skulle gjerne hatt litt hurtig-hjelp nå Relekoblingene vikrker ikke helt som det skal tydeligvis, skal snart ut og teste litt mer. I parallell med ene fjernlyset: lagt opp seriell-sløyfe fra 12V, inn i kupeen i bryter (med LED, men den lyser, dog tre poler på bryteren, men intet lys uten strøm...) Videre går denne sløyfen tilbake til motorrommet, og inn på pinne 30 (rele 1), koblet pinne 87 (rele 1) til pinne 30 (rele 2) og så fra pinne 87 (rele 2) til jording på fjærnlyset. Dette skal da fungere som Med bilens fjernlys PÅ, velg Hella AV eller PÅ i tillegg. Til Hella lampene - jordet begge rett til batteriet - lagt en +12VCC i splitt inn på rele 1 og 2 på pinne 85 - fra hver av releene på pinne 86 går det en 12V direkte til hella lampene http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=88087 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Oktober 10, 2008 Sånn her koblet jeg opp mine. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Oktober 10, 2008 her er hvordan jeg har gjort det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Oktober 10, 2008 Det så fryktelig komplisert ut, Ola. Koble det opp slik Rune Andreas har beskrevet, så får du lys. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...