Anbefalte innlegg

Heisann!

I vognkortet mitt står det at bilen min (Passat) er en 2004 modell, men hvis jeg dekoder chassinummeret, så sier det at bilen er en 2005 modell. Hva skal man stole på?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fabrikkens chassisnr sier hvilken årsmodell fabrikken mener at det er. Vognkortet er bare et resultat av noen hidden som har gått gjennom flere ledd av mennsker og tekniske grensesnitt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VAG har vel nytt år som begynner i August, så om bilen er reg etter august 2004 så er det en 2005 modell.

Mulig det er litt forskjell fra type til type her, men det er iallefall sånn fabrikken regner årstall.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei.. Var det jeg regnet med.. Så da kan jeg med god samvittighet kalle det en 2005modell?

Henter Mekonomen og Meca henter årsmodell fra vognkortet? Står 2004 på begge de sidene..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei.. Var det jeg regnet med.. Så da kan jeg med god samvittighet kalle det en 2005modell?

Henter Mekonomen og Meca henter årsmodell fra vognkortet? Står 2004 på begge de sidene..

Statens vegvesen selger vel informasjon fra motorvognregisteret, ellers ville ingen kunne funnet deler til bil basert på regnr. Så årsmodell hos Mekonomen etc er nok fra motorvognregisteret.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den er god..

Takker for gode svar :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vognkortet er bare et resultat av noen hidden som har gått gjennom flere ledd av mennsker og tekniske grensesnitt.

Vognkortet sier kun noe om første gangs registreringsår, det sier ingenting om årsmodell dette er fra fabrikk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Statens vegvesen selger vel informasjon fra motorvognregisteret, ellers ville ingen kunne funnet deler til bil basert på regnr. Så årsmodell hos Mekonomen etc er nok fra motorvognregisteret.

Statens Vegvesen selger vel aldri info til noen, men bildel-firmaer(kjeder) kan vel abonnere på anonyme hidden(ingen eierinfo osv.) om bilen fra motorvognregisteret(Autosys). Og dette er offentlige opplysninger alle kan få dersom de spør etter dette på rette plass.;)

Dette er en generell avtale, og det er innimellom feil på de ulike "pirat-del"-leverandørenes systemer. : rolleyes

Grunnen er at de ikke har fanget opp de tilfellene der det er skarpe skiller på chassisnummer.: dum :

Og chassisnummer/årsmodell kan skille fra fabrikk till fabrikk i samme kalenderår, så dette er ikke alltid tilfelle:

VAG har vel nytt år som begynner i August, så om bilen er reg etter august 2004 så er det en 2005 modell.

Mulig det er litt forskjell fra type til type her, men det er iallefall sånn fabrikken regner årstall.

Det var alltid slik tidligere, da de brukte fabrikk-arbeidernes fellesferie til å stille om fabrikkutstyret til de endringene som skulle komme. Men for å følge med på de konkurrentene som har nye modeller hvert 3 år(facelift medregnet), har gutta i Wolfsburg tøyd grensene litt.

Nå kan VW finne på å lage f.eks. en 2011-modell i mai 2010 dersom det likevel skal ut en nyhet, og de kan komme konkurrentene i forkjøpet om noe kundene vil ha. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Statens Vegvesen selger vel aldri info til noen, men bildel-firmaer(kjeder) kan vel abonnere på anonyme hidden(ingen eierinfo osv.) om bilen fra motorvognregisteret(Autosys). Og dette er offentlige opplysninger alle kan få dersom de spør etter dette på rette plass.;)

Dette er en generell avtale, og det er innimellom feil på de ulike "pirat-del"-leverandørenes systemer. : rolleyes

Grunnen er at de ikke har fanget opp de tilfellene der det er skarpe skiller på chassisnummer.: dum :

Og chassisnummer/årsmodell kan skille fra fabrikk till fabrikk i samme kalenderår, så dette er ikke alltid tilfelle:

Det var alltid slik tidligere, da de brukte fabrikk-arbeidernes fellesferie til å stille om fabrikkutstyret til de endringene som skulle komme. Men for å følge med på de konkurrentene som har nye modeller hvert 3 år(facelift medregnet), har gutta i Wolfsburg tøyd grensene litt.

Nå kan VW finne på å lage f.eks. en 2011-modell i mai 2010 dersom det likevel skal ut en nyhet, og de kan komme konkurrentene i forkjøpet om noe kundene vil ha. :)

Skillet går nå i uke 23 på de fleste VW/Audi modellene

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skillet går nå i uke 23 på de fleste VW/Audi modellene

Det stemmer bra med det jeg har blitt fortalt.:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.