Passer Audi type 44 FWD drivaksel bak på Quattro? - Drivknutebytte med foviklinger

Anbefalte innlegg

Passer Audi 100 type 44 FWD drivaksel eller ytre drivknute bak på Quattro?

 

Jeg har en '87 Audi 100CS TQ med ABS-trøbbel. Mange av tennene på den ene drivknuten bak har rustet vekk, så jeg regner med feilen ligger der. Jeg har bladd litt i delekataloger og det ser ut som alle 5'ere med ABS bruker samme knuter. Stemmer det?

Jeg har en forhjulsdreven 100CD 2.2 av samme årsmodell stående og det hadde vært billig og greit å plukke drivknute (eller hel foraksel) fra denne. Delebilen har også 5'er (uten turbo) og ABS, men den har 4-bolt hjul.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror det er forskjell på knutene foran på turbo og ikke turbo, men jeg tror knutene bak er like som foran på biler uten turbo. :) (hørtes rotete ut, men konklusjonen er at jeg tror det går)

 

Hele akselen går definitivt ikke, da lengden er feil, men om du flytter over knute fra en av de akslene du har til den akselen som sitter der skal det funke. Bytt mansjett med det samme..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for raskt svar. Da tar jeg sjansen på å prøve.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, som sagt, flytter du over knuten tror jeg det skal gå. Ingen garanti, men.. :) Du ser jo kjapt om knuten har samme dimensjoner når du får demontert det..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Si fra om det passer eller ikke i denne tråden da hvis du finner ut noe:)

 

Grei info til senere for oss alle :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg gjort et forsøk. Det ble mest frustrasjon.

 

Begynte med å demontere venstre aksling på delebilen. Fikk løs 5 skruer på det innerste leddet og rundet den siste. : bh :

Så over til Quattroen. Var litt mer forsiktig med skruene der. Renset godt og banket 12-kant bit'et skikkelig på plass. Det gikk bedre. Jeg fikk bekreftet det jeg trodde jeg hadde sett før: flere tenner manglet.

Tilbake til delebilen, tenkte jeg kunne ta høyre aksling isteden, knutene er jo like. Fikk løs 2 skruer og rundet den tredje. : bh :

Da var jeg lei og avsluttet for dagen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg gjort et forsøk. Det ble mest frustrasjon.

 

Begynte med å demontere venstre aksling på delebilen. Fikk løs 5 skruer på det innerste leddet og rundet den siste. : bh :

Så over til Quattroen. Var litt mer forsiktig med skruene der. Renset godt og banket 12-kant bit'et skikkelig på plass. Det gikk bedre. Jeg fikk bekreftet det jeg trodde jeg hadde sett før: flere tenner manglet.

Tilbake til delebilen, tenkte jeg kunne ta høyre aksling isteden, knutene er jo like. Fikk løs 2 skruer og rundet den tredje. : bh :

Da var jeg lei og avsluttet for dagen.

 

Sett en rørtang (med taggene riktige veien) på hodet på skruene som sitter fast. Da kommer dem. Har gjort dette ved flere lignende tilfeller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg prøvde meg litt med rørtang, men det gikk dårlig. Knuta er utformet slik at det ikke er mulig å få skikkelig tak rundt skruehodet. I tillegg sitter skruene veldig godt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe det med rørtang funker faktisk gull. rundet et par skruer når jeg hadde av akslingene bak på min t44

så kommer nok litt ann på hvordan rørtang du har

brukte vel en bacho 142 hvis jeg ikke husker feil

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aha, nå er jeg med. Jeg har blanda rørtang og vannpumpetang.

Ut å handle verktøy på mandag.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aha, nå er jeg med. Jeg har blanda rørtang og vannpumpetang.

Ut å handle verktøy på mandag.....

 

Da er det ikke rart: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rørtang funka. Nå har jeg fått ut begge akslingene.

Så dukker neste spørsmål opp. Er ABS-tennene gode nok?

På drivknuten fra delebilen er tennene mer rustne enn på den jeg hadde, men det er ingen hele tenner som mangler. ABS'en på delebilen har ikke gitt feilmeldinger. Jeg er litt usikker på om jeg skal ta sjansen på å bruke knuten. Det er jo veldig kjedelig om det ikke virker.

DSCF1143 (Large).JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er begge 2 fra delebilen like rustne?

 

Jeg ville prøvd å børste av den litt rust..... , for hvis den vil få feil melding om 1mnd er du jo like langt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har prøvd å gjøre den ren med WD40 og trykkluft. Det hjalp ikke så mye. Skal prøve forsiktig med stålbørste.

 

Jeg vil tro den andre er like ille, men jeg har ikke fått den av enda, for på den siden var eksosen i veien så jeg kom ikke til med rørtang.

 

Angrer på at jeg ikke bare koblet ut ABS'en.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg fått den andre knuten litt ut og ABS-tennene ser bedre ut på den. Da blir det demontering av eksos for å komme til skruene i neste episode. Lurer også på om jeg skal prøve å løsne knuten fra akslingen uten å ta den av bilen.

 

Prøvde å banke av knuten på en av de akslingene som nå er løse. Det gikk dårlig. Jeg sliter med å holde låseringen unna samtidig som jeg banker. 4-5 hender hadde vært praktisk.

 

Tilbake til det opprinnelige spørsmålet: Ja, drivknutene ser like ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se! Fine tenner.

 

En liten oppdatering fra institutt for frustrasjon og amatørmekk:

Etter enda en mørk og kald kveld i grusen under delebilen har jeg fått av eksosen og den andre akslingen. Drivknuten ser riktig ut. Den har rustne, men hele og fine tenner.

 

Gode tips for å få drivknuten av akslingen mottas med takk. Låseringen gjøre en litt for god jobb.

DSCF1144 (Large).JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå virker ABS'en : smil :

 

Større klubbe var det som skulle til. Det hjalp også å banke knuten litt feil vei først slik at låseringen var helt løs og kunne utvides fritt. Jeg flyttet også over ABS-sensor fra delebilen. Den jeg hadde manglet plasthette så den var litt vanskelig å justere.

Oppdrag utført.

 

Jeg hadde håpet jeg skulle få OK i autocheck, men den melder fortsatt bremsefeil. Tror det må være slitasjevarsler. ABS'en skrur seg ikke av slik den gjorde før.

 

 

Litt dårlig planlegging at jeg ble ferdig et døgn etter snøen kom. Quattro hadde nok fungert bedre enn Escort med bare 2 vinterdekk på østlandet i dag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.